خبرگزاری کار ایران

رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران:

حجم مبادلات تجاری ایران با قزاقستان به بیش از ۲۹۰ میلیون دلار رسید

asdasd
کد خبر : ۱۶۳۵۲۴

بر اساس آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران حجم مبادلات تجاری با کشور قزاقستان بالغ بر ۲۹۴ میلیون دلار بوده است که این حجم مبادلات کالا متناسب با امکانات و توانمندیهای فراوان دو کشور نیست.

ولی‌الله افخمی در دیدار معاون وزیر اقتصاد و فناوری های نوین قزاقستان، ایران را فرصتی مناسب برای تعمیق روابط اقتصادی و تجاری میان دو کشور دانست.

به گزارش ایلنا، وی با اشاره به حسن روابط سیاسی و همچنین اشتراکات تاریخی، فرهنگی، دینی، امکانات و توانمندی های اقتصادی و فنی با کشور قزاقستان اظهار امید واری کرد: امیدواریم در تمامی زمینه های تجاری، صنعتی و معدنی همکاری های دو کشور را بیش از پیش توسعه و گسترش دهیم.

افخمی ادامه داد: برگزاری مرتب اجلاس کمیسیون مشترک، تبادل هیأت¬های سیاسی، اقتصادی و علمی در سطوح مختلف، امضای اسناد و موافقتنامه های متعدد، برگزاری نمایشگاههای اختصاصی و حضور شرکت های دو کشور در نمایشگاه های بین المللی یکدیگر و برگزاری سمینارهای اقتصادی و تجاری، زمینه و بستر لازم را برای همکاریهای اقتصادی و تجاری دو کشور فراهم کرده است.
معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران از مزایا و ویژگی­های بسیاری در زمینه های اقتصادی، صنعتی، معدنی و کشاورزی برخوردار است، بیان داشت: کشور جمهوری اسلامی ایران چهارمین تولیدکننده نفت جهان، دومین کشور دارای ذخایر گازی، چهارمین کشور دنیا به لحاظ تنوع محصولات کشاورزی و دارای رتبه اول در تولید زعفران و میوه های دانه دار و پسته است.

افخمی افزود: در زمینه خدمات فنی و مهندسی شرکتهای ایرانی با برخورداری از نیروی انسانی متخصص جایگاه قابل توجهی را در این حوزه کسب کرده اند و تعداد زیادی از این شرکتها در کشورهای مشترک المنافع از جمله قزاقستان، بلاروس، کشورهای عربی و آفریقایی و آمریکای لاتین در زمینه های مختلف صنعتی، عمرانی، ساختمان سازی، سد و راه سازی و انتقال برق مشغول به فعالیت هستند.

وی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران از موقعیت جغرافیایی و استراتژیک مناسبی برخوردار است، گفت: قرار گرفتن در مسیر کریدورهای ترانزیتی شمال – جنوب و شرق – غرب، برخورداری از بنادری از جمله بندر
شهید رجایی، امیرآباد، بوشهر، انزلی، خرمشهر، امام، نوشهر و چابهار امکان نقل و انتقال و جابجایی کالاها را فراهم می کند.

افخمی با تا کید بر اینکه کشور جمهوری اسلامی ایران می تواند کانال ارتباطی برای فروش نفت و گاز کشورهای از جمله قزاقستان و ترکمنستان و از سوی دیگر کانال ورود کالاهای جهانی به سوی این کشورها باشد، اظهار داشت: در سال ۲۰۱۳ میلادی صادرات جمهوری اسلامی ایران به کشورهای جهان ۳۱ میلیارد دلار و واردات از جهان ۴۵ میلیارد دلار بوده است. ضمن اینکه آمار صادرات خدمات فنی و مهندسی کشورمان در سال ۲۰۱۳ بالغ بر یک میلیارد دلار بوده است.

وی ادامه داد: بر اساس آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران حجم مبادلات تجاری با کشور قزاقستان بالغ بر ۲۹۴ میلیون دلار بوده است که این حجم مبادلات کالا متناسب با امکانات و توانمندیهای فراوان دو کشور نیست.

بر اساس این گزارش در این جلسه از شرکت های توانمند ایرانی، در زمینه های حمل و نقل، بازرگانی، صنعتی و معدنی دعوت بعمل آمده است تا با مذاکرات شرکت ها با یکدیگر و توافقات بعمل آمده و اجرای آنها تحرکی در مبادلات تجاری دو کشور ایجاد شود.

رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران در جهت توسعه و گسترش روابط اقتصادی و تجاری و دستیابی به اهداف مورد نظر روابط دو کشور تأکید کرد: اجرائی نمودن تفاهمات موافقتنامه ها و یادداشت تفاهم های دو کشور در زمینه های مختلف، برقراری توازن تجاری بین دو کشور و افزایش حجم مبادلات تجاری و برپایی نمایشگاههای اختصاصی در دو کشور و حضور شرکت های دو کشور در نمایشگاههای بین المللی یکدیگر می تواند در توسعه روابط تجاری بین دو کشور موثر باشد.

وی تاسیس بانک مشترک، توسعه و گسترش همکاری های اتاق های بازرگانی دو کشور و توسعه همکاری های بانکی و تسهیل نقل و انتقال پول را از فعالیت های دانست که در جهت بسط و گسترش روابط اقتصادی بین دو کشور ایران و قزاقستان می تواند انجام گیرد.

افخمی به دیگر اهداف مورد نظر جهت توسعه روابط اقتصادی و تجاری ایران – قزاقستان اشاره کرد و گفت: اعزام و پذیرش هیأت های تجاری و سرمایه گذاری، انجام مبادلات تجاری به صورت تهاتر، سرمایه گذاری در پروژه های صنعتی، معدنی و خدمات فنی و مهندسی دو کشور و ارائه تسهیلات گمرکی می تواند از دیگر برنامه های اجرایی بین دو کشور قرار گیرد.

وی سفر مقامات عالی رتبه دو کشور، برگزاری مرتب اجلاس کمیسیون مشترک دو کشور، واگذاری زمین به شرکتهای ایرانی در بندر آکتائو جهت احداثانبار کالاها و زمین های کشاورزی جهت تولید غلات، تسریع در راه اندازی خط راه آهن سه جانبه ایران – ترکمنستان – قزاقستان و افزایش همکاری ها در بخش حمل و نقل ریلی و واگذاری واگن ها را در جهت توسعه و گسترش روابط اقتصادی و تجاری و دستیابی به اهداف مورد نظر روابط دو کشور مورد تأکید قرار داد.

افخمی در ادامه بیان داشت: افزایش همکاریها در تجارت غلات و گندم بین دو کشور، سرمایه گذاری شرکت های قزاقستانی در ساخت سیلو غلات، اکتشاف و استخراج معادن در جمهوری اسلامی ایران و توسعه همکاریها در بخش نفت، گاز و پتروشیمی و سواپ نفت و گاز به گسترش روابط اقتصادی و تجاری کمک می کند

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز