خبرگزاری کار ایران

دبیرکل کانون انجمنهای صنایع غذایی پیشنهاد داد:

ایجاد هاب صادرات غذایی و کشاورزی ایران به سه کشور همسایه

کد خبر : ۱۶۲۱۲۳

اگر در بخش حمل و نقل دولت کمکهای لازم را ارائه کند به عنوان مثال صنعت لبنیات قادر است صادرات ۵۸۰ میلیون دلاری خود را در سال ۱۳۹۲ به دستکم یک میلیارد دلار در سال جاری و یا سالهای آینده برساند.

دبیرکل کانون انجمنهای صنایع غذایی با ارائه پیشنهاد ایجاد هاب تخصصی صادرات صنایع غذای ایران به سه کشور روسیه، عراق و افغانستان گفت: سال قبل صادرات صنایع غذایی و محصولات کشاورزی کشور به ۵.۲ میلیارد دلار و واردات این محصول بالغ بر ۱۳.۲ میلیارد دلار شد.

به گزارش ایلنا، کاوه زرگران دبیرکل کانون انجمنهای صنایع غذایی در نشست اعضای کانون انجمنهای صنایع غذایی با جمعی از نمایندگان کمیسیونهای مختلف و فراکسیون توسعه صادرات مجلس با اشاره به اینکه صنعت غذا راهی برای استقلال از درآمدهای نفتی است، اظهار کرد: سال قبل تراز بازرگانی کشور در حوزه محصولات غذایی و کشاورزی منفی بود و باید تلاش کنیم با افزایش تولید داخل و رشد صادرات این تراز را در سال جاری بهبود ببخشیم.

وی با اشاره به اینکه پرداخت یارانه حمل و نقل و ارائه تسهیلات حمل و نقلی به صادرکنندگان یکی از راهکارهای توسعه صادرات کشور است، گفت: ترکیه این کار را انجام داده و همین باعثرشد قابل ملاحظه صادرات غذایی و کشاورزی این کشور شده است.

زرگران افزود: اگر در بخش حمل و نقل دولت کمکهای لازم را ارائه کند به عنوان مثال صنعت لبنیات قادر است صادرات ۵۸۰ میلیون دلاری خود را در سال ۱۳۹۲ به دستکم یک میلیارد دلار در سال جاری و یا سالهای آینده برساند.

دبیرکل کانون انجمنهای صنایع غذایی با بیان اینکه مدتهاست که دیگر از جوایز صادراتی خبری نیست، گفت: دولت می تواند با راهکارهایی از جمله تهاتر جوایز صادراتی با بدهی واحدهای بزرگ صنایع غذایی حساب خود را با صادرکنندگان نمونه تسویه کند.

دبیرکل کانون انجمنهای صنایع غذایی با اشاره به اینکه بعد از ایجاد هاب صادراتی ایران به کشورهای روسیه، عراق و افغانستان می تواند نسبت به ایجاد هاب صادراتی برای بازارهای اروپا و آفریقا اقدام کرد، گفت: متاسفانه در حالی بازار آفریقا برای صادرات محصولات غذایی و کشاورزی ایران بازار بکری محسوب می شود که ما حتی یک رایزن بازرگانی هم در این کشور نداریم.

زرگران با ارائه یک آمار جالب در حوزه صادرات صنایع غذایی و کشاورزی توضیح داد: سال قبل صنعت خودروسازی کشور که حمایتهای بی شماری از آن می شود تنها حدود ۷۰ میلیون دلار صادرات داشت در حالی صادرات تنها یک قلم از محصولات صنایع غذایی یعنی رب گوجه فرنگی به حدود ۱۷۰ میلیون دلار رسید.

وی افزود: با وجود ارزش چند ده میلیارد دلاری بازار محصولات غذایی و کشاورزی روسیه سهم ایران در این بازار در بسیاری از محصولات صفر بوده و تنها در برخی از محصولات در بازار روسیه سهم به نسبت مناسبی داریم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز