خبرگزاری کار ایران

رییس انجمن تولید کنندگان و صادر کنندگان سنگ آهن:

وضع عوارض سنگ آهن بر تولید است نه صادرات

asdasd
کد خبر : ۱۳۹۴۸۷

متاسفانه عوارض صادراتی سنگ آهن طوری قیمت گذاری شده که بر اساس آن برای کلیه عملیات بندری از بارگیری تا حمل بار به عرشه کشتی ۱۰ درصد اخذ می‌شود.

اواخر آذر ماه امسال بود که جعفر سرقینی، معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت در حاشیه همایش سرمایه گذاری در حوزه معدن در خصوص چگونگی وضع عوارض صادراتی سنگ آهن گفت: دولت سیاست‌های خاصی را برای معادن کوچک سنگ‌آهن به کار خواهد برد و در این سیاست گذاری ها تمام معادن را به یک چشم نمی‌بیند و در راستای حمایت از معادن کوچک سیاست‌های مجزایی را پیاده خواهد کرد.

همچنین محمد رضا نعمت زاده، وزیر صنعت و تجارت دولت یازدهم نیز در حاشیه همایش فوق از قطعی بودن دریافت عوارض صادراتی سنگ‌آهن از ابتدای سال ۱۳۹۳ خبر داد.

به گزارش ایلنا، مسئولین دولتی در حالی بر وضع عوارض صادراتی تاکید می کنند که به گفته اعضای انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ‌آهن اشتغال در معادن کوچک با وضع عوارض صادرات بر سنگ‌آهن از توجیه اقتصادی می‌افتد و این به معنی احتمال تعطیلی و تعدیل نیرو در معادن کوچک است.

در این راستا نظر مهرداد اکبریان، رییس انجمن تولید کنندگان و صادر کنندگان سنگ آهن را جویا شدیم، اکبریان معتقد است وضع عوارض صادراتی هزینه مضاعفی برای بخش معدن به همراه دارد و معدنکاران را ناامید می کندو اگر قرار است عوارض صادراتی برای سنگ آهن وضع شود، باید کوچک یا بزرگ بودن معدن و محلی که معدن در آن واقع شده است، مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه وضع عوارض صادراتی برای صادرکنندگان هزینه پیش بینی نشده ای است که قطعا موجب کاهش صادرات خواهد شد افزود: متاسفانه عوارض صادراتی سنگ آهن طوری قیمت گذاری شده که بر اساس آن برای کلیه عملیات بندری از بارگیری تا حمل بار بهعرشه کشتی ۱۰ درصد اخذ می شود.

اکبریان خاطر نشان کرد: نام این عوارض، عوارض بر صادرات نیست بلکه عوارض بر تولید است همچنین با محاسبه قیمت تمام شده تولید سنگ آهن با عیار پایین در معادن کوچک در تمام نقاط ایران از جنوب تا شمال و از غرب تا شرق به قدری بالاست که نه تنها معدنکاران حاشیه سودشان را از دست می دهند بلکه احتمال تعطیلی آنها نیز وجود دارد.

وی با بیان اینکه دولت هنوز ابلاغیه ای نداده است گفت: دولت به صورت شفاهی مطرح کرده و ما نیز به صورت شفاهی اعتراض کرده ایم و تاکنون موفق به برگزاری چندین جلسه با اعضای وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت شده ایم و مواضع خود را اعلام کرده ایم و در آخرین جلسه که با جعفر سرقینی معاون وزیر صنعت داشتیم قول‌هایی به ما داده شد و هم اکنون نیز پیگیر آن هستیم.

وی در خاتمه با بیان اینکه دولت باید دلایل خود را برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن مبنی بر وضع تعرفه روشن کند گفت: در صورت وضع عوارض صادراتی ضروری است تا بهای سنگ اهن در عیارهای مختلف به صورت شفاف از سوی گمرک نرخ گذاری شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز