خبرگزاری کار ایران

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین در گفتگو با ایلنا:

شارژ کارت یارانه برای سبد کالایی نوعی کوپن الکترونیکی است

asdasd
کد خبر : ۱۳۹۱۸۳

هرچقدر از پرداخت یارانه نقدی فاصله بگیریم یک قدم به جلوست اما باید دقت کرد موضوعی که برای کوپن بوجود آمد و خرید و فروش شد برای این کالاها اتفاق نیفتد.

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین گفت: شارژ کارت یارانه برای سبد کالایی نوعی کوپن الکترونیکی است.

مجیدرضا حریری، نایب رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین در گفتگو با خبرنگار ایلنا، در خصوص ارائه سبد کالایی به گروهی از مردم، اظهار داشت: اینکه سوبسید را به صورت کالایی به مردم ارائه می کنند یک قدم به جلو است اما باید دید این ترکیب کالایی چگونه انتخاب شده و آیا کارشناسی دقیقی برای آن صورت گرفته است یا خیر. زیرا در صورتی که کارشناسی درستی نشده باشد به بازار فشار وارد شده و به نوعی انحصار در توزیع کالا بوجود می اید.

وی افزود: اینکه چندین میلیون تن مرغ و برنج و اقلام دیگر را در چندین فروشگاه ارائه کنند، جای سوال دارد که آیا موجب رانت بازی نخواهد شد!

حریری با بیان اینکه وظیفه دولت هدیه دادن به مردم نیست و باید به تأمین معیشت و رفاه مردم بپردازد گفت: هرچقدر از پرداخت یارانه نقدی فاصله بگیریم یک قدم به جلوست اما باید دقت کرد موضوعی که برای کوپن بوجود آمد و خرید و فروش شد برای این کالاها نیفتد.

شارژ در کارت یارانه به معنی کوپن الکترونیکی است

وی افزود: به نظر می رسد مبلغی که در کارت یارانه افراد شارژ می شود به نوعی کوپن الکترونیکی است. همانطور که کوپن بنزین را به کارت سوخت تبدیل کردند و در حقیقت در ماهیت کوپنی بودن آن فرقی نکرد در موردسبد کالایی نیز همین موضوع مطرح است.

وی با اشاره به اینکه ارائه سبد کالایی شفاف نیست ادامه داد: اینکه تهیه و توزیع سبد کالایی در دست چند نفر باشد خطرات بالقوه ای دارد و باید دید آیا مطالعات بازار و زیرساخت های آن آماده بوده است یا خیر. آیا تمامی اقلامی که در سبد کالایی ارائه می شود تولید داخل است و یا اگر برنج آن هندی و مرغ آن برای کشوری دیگر است واردات آن را چه کسی انجام می دهد و چه نوع ارزی به آن تعلق می گیرد و آیا ارائه آن استمرار خواهد داشت؟

وی تصریح کرد: خطر انحصار و رانت بالقوه وجود دارد و امیدواریم با انتصاب آقای خسروتاج در بازرگانی داخلی این موضوعات به صورت شفاف بررسی شود.

نائب رییس اتاق بازرگانی ایران و چین افزود: البته به نظر می رسد که از پرداخت نقدی فاصله گرفته ایم و این بهترین گزینه است به هرحال پرداخت نقدی نتایج بد بی شماری برای اقتصاد کشور داشت و به نفع همه مردم است که یارانه نقدی قطع شود.

وی گفت: اگر اقشار هدف برای دریافت یارانه اقدام می کنند باید دید آنها بابت چه چیزی یارانه دریافت می کنند. زیرا این یارانه به خودی خود باعثتورم بیشتر می شود و اگر قرار است یارانه ای به کل جامعه تعلق گیرد باید به صورت غیرنقدی و در قالب تأمین اجتماعی، تحصیل و درمان رایگان باشد و تعداد اندکی که در کمیته امداد و بهزیستی هستند و نیاز به تغذیه دارند به صورت یارانه نقدی از آنها حمایت شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز