خبرگزاری کار ایران

معاون هماهنگی و پیشگیری ستاد مبارزه باقاچاق کالا و ارز تاکید کرد:

ضرورت شناخت دانه درشت‌های قاچاقچی / اجرای طرح شبنم کنونی را قبول نداریم

asdasd
کد خبر : ۱۳۶۸۴۸

پیگیری‌هایی در خصوص حق کشف قاچاق کالا برای یگانی که آن را شناسایی می‌کند صورت گرفته تا قبل از اینکه پول آن به خزانه واریز شود به یگان مربوطه پرداخت شود.

معاون هماهنگی و پیشگیری ستاد مبارزه باقاچاق کالا و ارز گفت: باید دانه درشت‌ها را در قاچاق شناسایی کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علیرضا بیات، معاون هماهنگی و پیشگیری ستاد مبارزه باقاچاق کالا و ارز در همایش تخصصی مبارزه با قاچاق کالا و ارز که در ناجا برگزار شد، اظهار داشت: یکی از تهدیدهای اجتماعی که ریشه در مسائل اقتصادی دارد و به عنوان اولین اولویت در بخش بین الملل حائز اهمیت است قاچاق کالا است.

وی افزود: فساد اقتصادی و بهره گیری برخی از افراد از روش‌های جدید قاچاق باعثشده تا الگوی زندگی این افراد نیز تغییر کند‌‌ همان گونه که در برخی از مناطق مرزی کشورمان قاچاق سوخت باعثشده به نوعی الگوی زندگی افراد ساکن در این منطقه تغییر کند.

وی با بیان اینکه رقم ۱۵ تا ۲۰ میلیارد دلار قاچاق در کشور باعثمشکلات متعددی شده است، افزود: باید با اتکای به حمایت‌های داخلی در کشور پیرایه‌ها و مفاسد را بزداییم و عمل قاچاقچی را با خطر و تهدید همراه سازیم تا این کار برای وی نه تنها سودی نداشته باشد بلکه مورد آماج حملات گوناگون نیز قرار گیرد.

بیات خاطر نشان کرد: تقویت بخش خصوصی، روان سازی اقتصاد و پیشگیری و مبارزه با قاچاق سه رویکرد اصلی ستاد مبارزه با قاچاق کالا وارز است.

بیات با اشاره به لایه‌های پنهان قاچاق در بخش موبایل و سوخت افزود: در صورتی که به لایه‌های پنهان بحثقاچاق توجه نشود نمی‌توان برخورد پیشگیرانه داشت.

وی گفت: در فرآیندهای اقتصادی هر جا که قوانین و مقررات وجود دارد عنصر انسانی را نیز باید به سامانه‌ها و فن آوری‌های نوین سپرد.

وی افزود: در حالی که گمرکات ما جایگاه مهمی در کشور دارند اما متاسفانه بخش عمده‌ای از قاچاق و تقلب‌ها از مجاری قانونی همین گمرکات صورت می‌گیرد.

بیات کشف کالاهای جزیی و بلاصاحب را غیر ضروری دانست و گفت: امروز به علت خلاءهای قانونی در گمرکات، تخلفات گسترده‌ای در آن صورت می‌گیرد و موجب ورود کالای قاچاق از مبادی رسمی می‌شود.

وی ادامه داد: بد اظهاری، مشکلات در سیستم ترانزیت و خلاء‌های نظام بانکی و پولی از مواردی است که موجب قاچاق از مبادی اصلی به کشور می‌شود.

بیات با اشاره به اینکه باید روشهای اطلاعاتی هوشمندانه را در برخورد با قاچاق اجرا کرد افزود: مهندسی اطلاعاتی و آموزش پرسنل در سطح استان‌ها در شناسایی قاچاقچیان دانه درشت حا ئز اهمیت است و نباید تنها به آمار و تعداد شناسایی قاچاقهای خرد اکتفا شود.

وی حق الکشف کنونی را مناسب ندانست و ضمن بیان اینکه این حق باید ۱۰۰ درصد باشد گفت: پیگیری‌هایی در خصوص حق کشف قاچاق کالا برای یگانی که آن را شناسایی می‌کند صورت گرفته تا قبل از اینکه پول آن به خزانه واریز شود به یگان مربوطه پرداخت شود.

وی همچنین در مورد وضعیت کنونی طرح شبنم گفت: این طرح باید بازنگری شد و معایب آن برطرف شود، طرح شبنم را که اکنون اجرا می‌شود، قبول نداریم و مخالف حذف کد رهگیری هستیم و مطابق قانون جدید مبارزه با قاچاق کالا، کالایی که کد رهگیری نداشته باشد، قاچاق محسوب می‌شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز