خبرگزاری کار ایران

تخصیص ۳۰ هزار میلیارد ریال به بخش کشاورزی

asdasd
کد خبر : ۱۳۵۸۹۹

میزان خسارات وارده به محصولات کشاورزی کشور سالانه ۲۰ هزار میلیارد ریال برآورد می‌شود که کشاورزان حداکثر توان پرداخت ۲۵ درصد از این مبلغ را در قالب پرداخت حق بیمه دارند و مابقی با کمک های دولت قابل جبران است.

با تصویب مجلس، بخش کشاورزی ۳۰ هزار میلیارد ریال اعتبار می گیرد

به گزارش ایلنا، محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی در دیدار با مجمع نمایندگان مجلس شورای اسلامی استان کرمان که در محل این وزارتخانه برگزار شد، گفت: در لایحه بودجه سال آینده ۳۰ هزارمیلیارد ریال اعتبار از محل صندوق توسعه ملی برای سرمایه گذاری در بخش کشاورزی پیش بینی شده است که با تصویب مجلس شورای اسلامی اعتبار مذکور در سال ۹۳ به فعالان و تولیدکنندگان این بخش اختصاص می‌یابد.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به کاهش اعتبارات عمرانی بودجه سال آینده کشور گفت: با پیگیری‌های صورت گرفته برای سال جای ۲۰۰۰ میلیارد ریال تسهیلات ارزان بانکی برای توسعه شرکت های دانش بنیان در نظر گرفته شده تا حلقه های واسط بین تحقیقات و اجرا در بخش کشاورزی پوشش دهد. همچنین برای رفع مشکل کمبود نقدینگی کارگزاران کود ۴۰۰۰ میلیارد ریال و توسعه مکانیزاسیون ماشین‌آلات و ادوات کشاورزی ۷۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار تخصیص یافته است.

مهندس حجتی گفت: میزان خسارات وارده به محصولات کشاورزی کشور سالانه ۲۰ هزار میلیارد ریال برآورد می‌شود که کشاورزان حداکثر توان پرداخت ۲۵ درصد از این مبلغ را در قالب پرداخت حق بیمه دارند و مابقی با کمک های دولت قابل جبران است.

وی گفت: با پیگیری‌های صورت گرفته و مصوبه اخیر هیات دولت برای سال جاری پنج هزار میلیارد ریال اعتبار برای جبران خسارت وارده به کشاورزان اختصاص یافته است.

وی گفت: در سال جاری ۱۵ هزار میلیارد ریال و در سال گذشته ۱۰ هزار میلیارد ریال خسارت از محل صندوق بیمه محصولات کشاورزی به تولیدکنندگان بخش کشاورزی پرداخت شده است.

وزیر جهاد کشاورزی خاطرنشان ساخت: بورس کالای کشاورزی که براساس نیازها و اولویت های موجود در برنامه سوم توسعه در سازمان تعاون روستایی کشور راه اندازی و بعدها در قالب بورس کالا ادغام شد متاسفانه مورد بی توجهی قرار گرفت که این موضوع مشکلاتی را ایجاد کرده لذا درصدد ایجاد میزی برای بورس محصولات کشاورزی در وزارت جهاد کشاورزی هستیم.

وی تغییر کاربری اراضی کشاورزی را یکی از مسایل مهم این بخش دانست و گفت: زمین کشاورزی سرمایه ملی است که به هیچ وجه تجدید پدیر نیست اما این سرمایه ارزشمند تحت عناوین مختلف تغییر کاربری پیدا می کند که بخشی از آن به دلیل کسب درآمد بالا صورت می گیرد لذا دست اندرکاران دولتی و عمومی با توجه به قوانین خوبی که در خصوص برخورد با این موضوع وجود دارد باید برای مقابله با آن همت کنند.

وی افزود: امتیاز کشور در تولید محصولات باغی بالاست به نحوی که در تولید چند نوع محصول باغی رتبه اول جهانی و در چند نوع دیگر جزء ۱۰تولیدکننده اول دنیا هستیم با این همه کل مدیریت و برنامه ریزی تولیدات محصولات کشاورزی اعم از زراعی و باغی را در یک معاونت و چند دفتر وزارت، وزارت جهاد کشاورزی پیش بینی کردند که همین امر سبب حذف برخی دفاتر از جمله دفتر بسته شده است که درصدد هستیم با کسب موافقت های لازم معاونتی مستقل برای باغبانی ایجاد کنیم البته مشکلات موجود تنها ساختاری و تشکیلاتی نیست.

در این جلسه محمدمهدی زاهدی رئیس مجمع نمایندگان استان کرمان گفت: استان کرمان با ۱۰۰۰کیلومتر طول بزرگترین استان کشور است که اقلیم متفاوت دارد و در اوج سرمایه زمستان مناطقی با آب و هوایی کاملاً بهاری و تابستانی دارد.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی افزود: بزرگترین باغات پسته، خرما، مرکبات و بهترین باغات گردو و بادام کشور در این استان قرار دارد که از ارزش اقتصادی بسیار بالایی برخوردار هستند.

وی یادآور شد: متاسفانه طی ۱۴ سال اخیر خشکسالی در استان کرمان اثرات مخربی به سفره های زیرزمینی آب وارد ساخته با این همه هنوز بسیاری از کشاورزان برای آبیاری مزارع و باغات خود از روش غرق آبی استفاده می کنند.

وی گفت: اعتبارات در نظر گرفته شده برای اجرای روش های نوین آبیاری در استان کرمان به هیچ وجه تکافوی نیازهای موجود را نمی کند و با وجود اینکه ۱۰۰۰ میلیارد ریال از محل صندوق توسعه ملی به این منظور اختصاص یافته بیش از سه برابر این میزان متقاضی وجود دارد.

زاهدی گفت: در برنامه پنجم توسعه اهمیت ویپه ای به مباحثآبخیزداری و آبخوان داری داده شده با این همه بودجه در نظر گرفته شده به استان کرمان با توجه به شرایط خاص آن پاسخگویی اهداف این برنامه نیست.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: در سال های اخیر در شهرهای استان مانند رکمان و سایر شهرهای بزرگ کشور پدیده بدی دامنگیر شده به نحوی که اراضی کشاورزی تبدیل به زمین های عمدتا مسکونی و اداری می شود و لازم است دستگاه های اجرایی کشور برخورد قهریه ای با این پدیده داشته باشند و چرا که این موضوع به زبان کشور است.

زاهدی با اشاره به وجود طرح های بزرگ توسعه کشت گلخانه ای به شیوه هیدروپونیک و واحدهای تولیدی زنجیره صنعت مرغداری گفت: برای بهره برداری از طرح های مذکور قریب به ۱۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز