خبرگزاری کار ایران

" از مجلس وکلای تجار تا اتاق ایران "؛ برنده جایزه کتاب فصل

کد خبر : ۱۳۳۸۴۱

در مرحله دوم داوری‌ جایزه کتاب فصل ۱۸۵ عنوان اثر به مرحله دوم داوری راه یافتند درحالی‌که این آمار در دوره پیشین ۱۳۹ اثر بود. تعداد آثار راه یافته به مرحله دوم این دوره نشان‌دهنده افزایش ۴۶ اثر راه یافته به مرحله دوم داوری‌هاست.

کتاب «از مجلس وکلای تجار تا اتاق ایران» که با همکاری مرکز امور فرهنگی و نشر اتاق ایران و کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی منتشر شده است؛ در حوزه تاریخ برنده بیست و ششمین دوره جایزه کتاب فصل شد. لازم بذکر است این اثر مناسبت یادمان یکصد و سی‌امین سال تأسیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در هیات نمایندگان اتاق ایران در ۲۷مرداد ماه امسال رونمایی شد.

به گزارش ایلنا، کتاب‌های انتشار یافته در فصل تابستان امسال بررسی شدند. در این دوره چهار هزار و پنج عنوان کتاب منتشر شده مورد ارزیابی قرار گرفت که از میان آن‌ها، ۱۸۵ اثر به مرحله دوم داوری‌ها راه یافتند.

تعداد آثار ارزیابی شده در این دوره نسبت به دوره بیست ‌و پنجم جایزه کتاب فصل افزایش داشته است. بر اساس گزارش دبیرخانه این جشنواره، در دوره بیست ‌و ششم تعداد آثار ارسالی به دبیرخانه چهار هزار و پنج عنوان کتاب اعلام شد که در مقایسه با سه هزار و ۶۴۶ عنوان اثر در دوره بیست و پنجم، ۳۵۹ عنوان اثر به تعداد آثار ارسالی به دبیرخانه افزوده شده است.

در مرحله دوم داوری‌ این دوره از جایزه کتاب فصل ۱۸۵ عنوان اثر به مرحله دوم داوری راه یافتند در حالی‌ که این آمار در دوره پیشین ۱۳۹ اثر بود. تعداد آثار راه یافته به مرحله دوم این دوره نشان‌دهنده افزایش ۴۶ اثر راه یافته به مرحله دوم داوری‌هاست.

شمار آثار داوری شده در بیست و ششمین دوره جایزه کتاب فصل به تفکیک موضوعات شامل کلیات ۵۹ اثر، فلسفه و روان‌شناسی ۲۰۲ کتاب، دین ۵۳۰ اثر، ‌علوم اجتماعی ۸۰۱ کتاب، زبان ۸۱ نوشتار، علوم خالص ۱۲۶ اثر، علوم کاربردی ۵۷۸ کتاب، هنر ۲۱۶ نوشتار، ادبیات ۵۴۴ اثر، تاریخ و جغرافیا ۳۵۵ کتاب و کودک و نوجوان ۵۱۳ نوشتار عنوان است.

در بیست ‌و‌ ششمین دوره جایزه کتاب فصل در مجموع ۱۰ اثر برگزیده شدند که شش اثر در بخش تالیف، دو اثر در بخش ترجمه و دو اثر در بخش تصحیح‌اند. همچنین ۳۰ اثر به عنوان اثر شایسته تقدیر شناخته شدند که از میان آن‌ها ۱۵ اثر تالیف، ۱۴ اثر ترجمه و یک اثر در بخش تصحیح است.

چاپ نخست کتاب «از مجلس وکلای تجار تا اتاق ایران»، پیدایش و تحول ایران از آغاز تا انقلاب اسلامی(۱۲۶۳ تا ۱۳۵۷ خورشیدی) با مقدمه محمد نهاوندیان و پژوهش سهیلا ترابی‌فارسانی در ۹۷۰ صفحه در اختیار پژوهشگران حوزه تاریخ و اقتصاد قرار گرفته است. مجری طرح این اثر دکتر سهیلا ترابی‌فارسانی، مشاور دکتر منصوره اتحادیه، ناظران علمی دکتر علی ططری و دکتر فاطمه ترکچی، مدیر طرح ایمان فرجام‌نیا، ویراستار روح‌الله طهمورثی و صفحه‌آرای آن مهربان ببری‌دیزج هستند.

این اثر تاریخ پیدایش اتاق ایران را از مجلس وکلای تجار تا مقطع انقلاب اسلامی با ارائه اسناد و مدارک در بر می‌گیرد. کتاب مذکور در چهار بخش با عنوان‌های «تشکل‌های بازرگانان در عصر قاجار»، «اتاق تجارت در دوره پهلوی اول»، ‌ «اتاق بازرگانی در دوره‌ پهلوی دوم» و «پایان سخن» همراه با منابع، نمایه‌ها و ضمایم، به تاریخ پیدایش اتاق ایران از مجلس وکلای تجار تا مقطع انقلاب اسلامی پرداخته است. این کتاب به‌مناسبت یک‌صد و سی‌امین سال تاسیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و براساس سال‌شمار و ترتیب روز‌ها تدوین شده که بخش‌های پایانی کتاب شامل نام‌ها و القاب، ‌ مکان‌ها، کتاب‌ها و نشریات، سازمان‌ها و نهاد‌ها، همچنین تصاویر و اسناد است.

مجلس وکلای تجار ایران با همکاری تجار معروف دوران پیش از مشروطه و با مدیریت حاج محمدحسن امین‌الضرب در مردادماه ۱۲۶۳ خورشیدی، یعنی ۲۲ سال پیش از صدور فرمان مشروطیت شکل گرفت و نقش مهمی در سازماندهی نیروهای اجتماعی داشت. این مجلس برای رفع عقب‌ماندگی ایران و به‌منظور تاثیرگذاری بر روابط قدرت که مهم‌ترین مساله در مشکلات اقتصادی و تجاری به‌شمار می‌رفت، آغاز به فعالیت کرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز