خبرگزاری کار ایران

نائب رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران:

افزایش رانت با قیمت گذاری محصولات پتروشیمی بر مبنای ارز مبادلاتی

asdasd
کد خبر : ۱۳۲۰۶۳

مبنا قرار دادن ارز مبادلاتی در محصولات پتروشیمی و مابه التفاوت ارزی آن می تواند گسترش رانت و در نهایت سود جویی دلالان را همراه داشته باشد.

نائب رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: سوء مدیریت در قیمت گذاری محصولات پتروشیمی برمبنای نرخ دلار مبادلاتی گسترش رانت و سودجویی دلالان را به همراه دارد.

پدرام سلطانی، نائب رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و بازرگانی ایران در گفتگو با خبرنگار ایلنا، در خصوص اعمال محدودیت در صادرات محصولات پتروشیمی و تعیین نرخ ارز مبادلاتی بر این محصولات اظهار داشت: صنایع پایین دستی پتروشیمی در داخل نیاز به محصولات پتروشیمی و مواد اولیه دارند و اینکه گفته می‌شود پتروشیمی‌ها مکلفند ابتدا بازار داخل را تامین کرده و سپس محصولات خود را صادر کنند درست است البته در این راه باید تسهیلاتی فراهم شود تا فشار بر صنایع کاسته شود.

وی با اشاره به شرایط ویژه کشور افزود: در این تصمیم‌سازی‌ها ضرورت دارد مدیریت دقیقی صورت گیرد و همه جهات مد نظر باشد زیرا در گذشته شاهد بودیم تصمیمات ارزی رانت‌هایی را بوجود آورد که تبعات آن را امروز شاهدیم.

سلطانی افزایش قاچاق و صادرات محصولات با فرآوری پایین را از مواردی عنوان کرد که با دو نرخی شدن ارز به وقوع پیوست و خاطرنشان کرد: مبنا قرار دادن ارز مبادلاتی در محصولات پتروشیمی و مابه التفاوت ارزی آن می تواند گسترش رانت و در نهایت سود جویی دلالان را همراه داشته باشد.

وی تصریح کرد: طبیعتا در این شرایط نرخ خوراکی که به واحد‌های پتروشیمی تعلق می‌گیرد با ارز مبادله‌ای است و رعایت حال پتروشیمی‌ها شده و اگر نرخ خوراک با ارز آزاد محاسبه شود امکان دارد پتروشیمی‌ها نتوانند این ما به التفاوت را بپردازند.

نائب رییس اتاق بازرگانی ایران گفت: در سال گذشته نرخ خوراک با ارز مرجع به شرکت‌های پتروشیمی تعلق گرفت و همین امر باعثافزایش سود شرکت‌ها در بازار سرمایه شد.

وی در خاتمه تاکید کرد: این تصمیم باید با مدیریت انجام شود و مشروط بر این باشد که این خوراک به دست مصرف کننده واقعی برسد تا اثر آن را بر تولید ببینیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز