خبرگزاری کار ایران

رئیس کمیسیون تولید انجمن سنگ آهن:

سنگ آهنی‌ها کمیته کارشناسی تشکیل دادند

asdasd
کد خبر : ۱۲۹۹۱۶

اصلی ترین دلیل دولت برای اخذ عوارض صادراتی کاهش قیمت مواد اولیه برای صنعت فولاد کشور است. اما این ادله چندان درست نیست.

سنگ آهنی‌ها کمیته کارشناسی تشکیل دادند.

به گزارش ایلنا، تشکل‌­های صنفی سنگ آهن در اتاق بازرگانی تهران گرد هم جمع آمدند تا مشکلات اخیر و وضع عوارض صادرات بر سنگ آهن را مورد بررسی قرار دهند. در انتهای این جلسه به رای اکثریت شرکت کنندگان، کمیته ای تشکیل شد تا اطلاعات و مستندات کارشناسی را برای ارائه به معاونت معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت جمع بندی کند.

رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن در ابتدای جلسه با تاکید با بر این که صنعت سنگ آهن صنعتی است که در آن آمار سرمایه گذاری و اشتغال واقعی صورت می گیرد؛ عنوان کرد: با وجود تناقضاتی که در مورد اخذ عوارض از سنگ آهن وجود دارد، باید زودتر تکلیف آن را مشخص کرد که به این کالاها عوارض صادراتی تعلق می گیرد یا خیر؟
مهرداد اکبریان ادامه داد: باید دولتمردان را در جریان نتایج منفی که در پی اخذ عوارض سنگ آهن به وجود می آید، بگذاریم.

کار کارشناسی نشده است

رضا خیام عضو انجمن سنگ آهن در این جلسه عنوان کرد که موضوع اخذ عوارض از سنگ آهن دیدگاه کارشناسی ندارد.
وی گفت: به نظرم اصلی‌ترین موضوع در باب عوارض سنگ آهن این است که دولت نظرکارشناسی در این باره ندارد، ‌ دولتمردان باید توضیح دهند که هدف و استراتژی­شان برای اخذ عوارض سنگ آهن چیست؟
خیام افزود: این کار اشتباهی است که ما دولت را توجیه کنیم که چرا نباید عوارض بگیرد، بلکه دولت باید اسناد خود را در مورد علت این تصمیم بیان کند.
وی ادامه داد: باید کارشناسان و خبرگان معدنداری و معدنکاری سنگ آهن با دولتمردان وارد بحثو گفت و گوی کارشناسانه شوند، چرا که کار کارشناسی مورد قبول همگان خواهد بود.

با تضعیف سنگ آهن، فولاد تقویت نمی شود

سجاد غرقی رئیس کمیسیون تولید انجمن سنگ آهن نیز دلایلی را برای این تصمیم دولت بر شمرد و گفت: دولتها در دنیا به سه دلیل اصلی، اول به خاطر تامین نیاز داخل، دوم تقویت صنایع داخلی و سوم امکان تهیه مواد اولیه با قیمت ارزان برای صنایع داخلی، عوارض صادراتی را در نظر می گیرند.
این فعال معدنی ادامه داد: اصلی‌ترین دلیل دولت برای اخذ عوارض صادراتی کاهش قیمت مواد اولیه برای صنعت فولاد کشور است. اما این ادله چندان درست نیست.
بهره بردار معدن مروارید ادامه داد: حمایت‌های لازم از صنایع فولادی انجام می شود و آنها امکان دسترسی به سنگ آهن به قیمت دولتی را دارند و نیازمند حمایت های جدیدی در راستای تهیه مواد اولیه ارزان نیستند.
غرقی اضافه کرد: این کار تنها منجر به تضیف زنجیره سنگ آهن در کشور می شود و این تضغیف لزوما به تقویت زنجیره فولاد کشور منجر نخواهد شد.

تکلیف فولاد خام چیست

دبیر اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان مواد معدنی نیز عنوان کرد که اخذ عوارض از صادرات سنگ آهن نه تنها به ضرر معدنداران و تولیدکنندگان این صنف تمام می شود، بلکه تمام کشور متضررمی شود.
کامران وکیل ادامه داد: اخذ عوارض از صادرات سنگ آهن ضمن این که خطر تعطیلی معادن را افزایش می‌دهد، احتمال افزایش بیکاری و کاهش درآمدهای ارزی را نیز بالا می‌برد، بنابراین ضرر این موضوع عمومیتی بیش از سنگ آهنی‌ها خواهد داشت. وی خواهان توقف این گونه سیاست گذاری‌ها که به ضرر همه تمام می شود، شد.
وکیل ادامه داد: یکی از دلایلی که سنگ آهن مشمول عوارض دانسته شده، اطلاق واژه خامفروشی به این ماده معدنی است، این در حالی است که سنگ آهن ماده فرآوری شده است و خام نیست.
به گفته این کارشناس محصول نهایی صنعت فولاد نیز فولاد خام نامیده می شود، اما مشمول قوانین خامفروشی قرار نمی گیرد. وی عنوان کرد که سیاست‌های که دولت در دستور کار خود قرار داده چندان سنخیتی با شرایط و وضع موجود ندارد و باعثایجاد بحران خواهد شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز