خبرگزاری کار ایران

رییس کل شورای اصناف کشور در گفتگو با ایلنا تاکید کرد:

طرح شبنم نیازمند شفاف‌سازی است / اصناف بلاتکلیف هستند

asdasd
کد خبر : ۱۱۸۶۷۰

البته این سوال مطرح می‌شود مگر این طرح زیر نظر وزارت صنعت، معدن و تجارت اجرا نشده است؟ و مگر نظر وزیر صنعت حذف این طرح نیست پس چرا درصورت فقدان این برچسب کالاها را به سود دولت مصادره می‌کنند؟!

رییس کل شورای اصناف کشور بر شفاف سازی طرح شبنم تاکید کرد.

قاسم نوده فراهانی(رییس کل شورای اصناف کشور) در گفتگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به سخنان ضد و نقیض درخصوص طرح شبنم اظهار داشت: درحالیکه وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت به دلیل تخلفات صورت گرفته بر حذف طرح شبنم پافشاری می‌کند، مسوول اجرای این طرح، عرضه کالاها را بدون این برچسب قاچاق می‌داند.

وی با بیان اینکه به نظر می‌رسد در شرایط فعلی این طرح غیرقابل استفاده است، افزود: اگر وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان متولی این حوزه سعی بر حذف این طرح دارد طبیعتا شورای اصناف کشور نیز به این سمت حرکت می‌کند اما متاسفانه هم اکنون شورای اصناف بلاتکلیف است که در مورد این طرح چه توضیحی به اصناف بدهد.

نوده فراهانی ادامه داد: البته این سوال مطرح می‌شود مگر این طرح زیر نظر وزارت صنعت، معدن و تجارت اجرا نشده است؟ و مگر نظر وزیر صنعت حذف این طرح نیست پس چرا درصورت فقدان این برچسب کالاها را به سود دولت مصادره می‌کنند؟!

وی تصریح کرد: هر چند این طرح در ابتدا طرح موجهی به نظر می‌رسید اما در اجرا با نواقصی از قبیل جعل مواجه شد ضمن اینکه کمکی هم به کاهش کالاهای قاچاق نکرد.

نوده فراهانی خاطرنشان کرد: با مطالعاتی که درخصوص این طرح انجام دادیم متوجه شدیم کشورهایی که از این طرح استفاده می‌کنند همه کالاها را مشمول این طرح ندانسته‌اند، این در حالی است که در کشور همه کالاها مشمول این طرح شدند و به دلیل گستردگی کالاها با مشکلاتی نظیر کند شدن تجارت و اتلاف وقت مواجه شدیم و با مشکلی که در خصوص مالیات بر ارزش افزوده روبرو بودیم که به چه کالایی تعلق می‌گیرد و به چه کالایی تعلق نمی‌گیرد با طرح شبنم نیز به گونه‌ای دیگر مواجه شدیم که این برچسب باید بر روی کارتن نصب شود یا بر روی بسته‌ی داخل کارتن و یا بر روی هر عدد از کالا؟

وی تصریح کرد: هم اکنون واحدهای صنفی برای تهیه شبنم با مشکل روبرو هستند زیرا از ابتدا اطلاعات و خدمات درستی در این زمینه داده نشد و بسیاری برچسب‌های جعلی را اصلی تشخیص نمی‌دهند!

رییس شورای اصناف با بیان اینکه کار کارشناسی برای این طرح صورت نگرفت و نیاز به بازبینی دارد، تصریح کرد: در صورتی که دامنه کالایی محدود می‌شد شاید این طرح به سرانجام می‌رسید اما با وجود ۸۰ هزار کالا در کشور که حدد ۲۵ هزار کالا داخلی و مابقی وارداتی است و امکانات و اطلاعات ناقص، گستردگی سطح عرضه، سنتی بودن شبکه توزیع، ضعف عامل‌های توزیع و تقلبی و جعلی بودن شبنم به نظر می‌رسد باید فکری اساسی کرد و به زودی در مورد این طرح تعیین تکلیف شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز