خبرگزاری کار ایران

معاون آبخیزداری سازمان جنگل‌ها، مراتع درگفتگو با ایلنا:

اعلام برنامه‌های بیابان زدایی دولت جدید / تعمیم طرح ترسیب کربن به ۸ استان

asdasd
کد خبر : ۱۱۸۲۰۳

در برنامه‌های جدید مقرر شده که مردم نیز در امر بیابان‌زدایی از مرحله تصمیم‌گیری، اجرا و ارزیابی دخالت داشته باشند / از ۱۹ مصوبه دولت در زمینه نجات دریاچه ارومیه یک مصوبه مربوط به اجرای آبخیزداری در این دریاچه بوده که با منابع مالی اختصاص یافته ۳۰ درصد تعهدات در حال انجام است.

مشارکت فعال مردم در تصمیم گیری، اجرا و ارزیابی در امر بیابان‌زدایی از کشور نتایج قابل قبولی به لحاظ سرعت و انجام بهتر عملیات حاصل خواهد کرد.

پرویز گرشاسبی معاون آبخیزداری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری در گفت و گو با خبرنگار ایلنا، در خصوص برنامه‌های دولت جدید برای بیابان‌زدایی از کشور گفت: برنامه‌های مربوط به بیابان‌زدایی مختص یک دولت خاص نیست و جزء برنامه های بلند مدت هر کشوری است.

وی افزود: برای تحقق امر بیابان ‌زدایی تا سال گذشته تعمیم طرح ترسیب کربن را در ۶ استان داشتیم که در سال جاری ۲ استان دیگر نیز به این حلقه اضافه می‌شود.

گرشاسبی با اشاره به کم شدن کربن موجود در سطح زمین توضیح داد: با توجه به اینکه چرخه کربن در حال تغییر و کم شدن است این مسئله برای زمین خطرناک است لذا با افزودن سطح پوشش گیاهی می‌توان کربن موجود در جو را روی زمین نگه داشت که این امر تنها با با مساعدت و همکاری مردم و کلیه دستگاه‌های ذیربط انجام پذیر است.

وی با اشاره به تغییر رویکردها در اقدامات اجرایی بیابان‌زدایی اظهار داشت: در برنامه‌های جدید مقرر شده که مردم نیز در امر بیابان‌زدایی از مرحله تصمیم‌گیری، اجرا و ارزیابی دخالت داشته باشند.

معاون آبخیزداری سازمان جنگل‌ها ادامه داد: پروژه مذکور در ۷ استان به صورت پایلوت در حال انجام است و ۵ پروژه بین المللی نیز در۱۲ استان کشور برای ۲ میلیون هکتار به روش مشارکت مردمی در حال اجراست.

وی با تاکید بر لزوم تداوم اعطای حفاظت از منابع طبیعی از دولت به مردم خاطرنشان کرد: پروژه بیابان‌زدایی که با انجام درختکاری، ایجاد فضای سبز مرتعی و آبخیزداری انجام می‌شود از ۱۰ استان به ۱۲ استان در سال جاری رسیده است.

گرشاسبی گفت: تشویق به توسعه صنایع دستی، گلیم بافی، جاجیم بافی به جای دامداری وهمچنین استفاده از انرژی خورشیدی به جای استفاده از هیزم از جمله اقدامات انجام شده برای معیشت جایگزین و جلوگیری از تخریب مراتع و منابع طبیعی کشور است.

وی تصریح کرد: تاکنون مجموعا در ۲۷ میلیون هکتار از اراضی عملیات آبخیزداری انجام داده‌ایم ضمن اینکه از ۱۹ مصوبه دولت در زمینه نجات دریاچه ارومیه یک مصوبه مربوط به اجرای آبخیزداری در این دریاچه بوده که با منابع مالی اختصاص یافته ۳۰ درصد تعهدات در حال انجام است.

گرشاسبی یادآور شد: سالانه ۱ تا ۱.۵ میلیون هکتار از اراضی کشور تحت پوشش آبخیزداری قرار می‌گیرند که امسال در ۳۰۰هزار هکتار از اراضی در حال انجام است.

معاون آبخیزداری سازمان جنگل‌ها عمده فعالیت بیابان زدایی را مربوط به استان‌های خراسان، کرمان، سیستان و بلوچستان، اصفهان، فارس و مرکزی عنوان کرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز