خبرگزاری کار ایران

رئیس انستیتو تحقیقات بین المللی ماهیان خاویاری:

میزان ذخایر ماهیان خاویاری نامشخص است

asdasd
کد خبر : ۱۱۲۳۸۲

باید به بخش خصوصی آموزش دهیم که با مولدسازی و شرایط پرورشی بچه ماهی را از والدین پرورشی و نه وحشی تهیه کنند.

ایلنا: به دلیل عدم تامین اعتبار جهت گشت زنی در سواحل خزر؛ هنوز اطلاع دقیقی از میزان ذخایر ماهیان خاویاری در دست نیست.

محمود بهمنی(رئیس انستیتو تحقیقات بین‌المللی ماهیان خاویاری) درخصوص آخرین اخبار از صید ماهیان خاویاری به ایلنا گفت: براساس اجماع ۵ کشور حاشیه دریای خزر مقرر شده که به مدت ۵ سال صید تجاری ماهیان مولد خاویاری به منظور بازسازی ذخایر، متوقف شود.

وی تصریح کرد: در صورت رعایت تمامی مفاد قرارداد ۵ کشور صید نکردن اینگونه از ماهی منجر به بازسازی حیات آنها می‌شود.

وی با انتقاد از اینکه امسال به دلیل عدم تامین اعتبار لازم جهت گشت‌زنی و ارزیابی ذخایرماهیان خاویاری، هنوز میزان ذخایر ناشی از ممنوعیت صید مشخص نشده، اظهار داشت: هرساله از آستارا تا بندر ترکمن گشت زنی صورت می‌گیرد و براساس نتایج حاصله؛ وزن توده‌ی زنده ماهیان را بر آورد می‌کنیم که امسال هنوز از میزان ذخایر بی‌اطلاعیم.

وی با اشاره به برآوردهای صورت گرفته در سال‌های گذشته گفت: طبق برآوردهای سالهای گذشته به دلیل اینکه این ماهیان مهاجرند، تکثیرشان در رودخانه‌ها صورت نمی‌گیرد و از آنجا که این ماهی‌ها سن بلوغ طولانی بین ۱۰ تا ۱۵ سال دارند، میزان ذخایر کاهش داشته است.

بهمنی ادامه داد: اثرات ممنوعیت صید طی ۶ماه یا یک سال مشخص نمی‌شود باید نتایج آن را بعد از ۵ سال ارزیابی کرد. ضمن اینکه هر ۵ کشور باید نسبت به حفاظت از ذخایر با جدیت اقدام کنند.

وی با تاکید بر لزوم تکثیر مصنوعی و بازسازی ذخایر افزود: با توجه به طولانی بودن سن بلوغ هر ۵ کشور باید ضرورتا اقدامات لازم به منظور حفاظت از ذخایر و جلوگیری از صید غیرمجاز قاچاقچیان و سودجویان را انجام دهند.

وی در توضیح عملکرد موسسه تحقیقات بین المللی تاس‌ماهیان، برای تولید ماهیان خاویاری پرورشی اظهار داشت: این موسسه در شرایط پرورشی و مصنوعی به فرمولاسیون مولدسازی ماهیان دست یاتفته و توانسته هر ۵ گونه را در شرایط پرورشی به بلوغ و تکثیر برساند.

رئیس انستیتو تحقیقات بین‌المللی ماهیان خاویاری تولید مصنوعی را یکی از راهکارهای کاهش فشار صید ماهیان خاویاری عنوان کرد و افزود: با تولید ماهیان پرورشی؛ بخش خصوصی می‌تواند برای تامین بچه ماهی از مولدین پرورشی استفاده کند و مولدین دریا برای بازسازی ذخایر استفاده شود.

وی خاطرنشان کرد: باید به بخش خصوصی آموزش دهیم که با مولدسازی و شرایط پرورشی بچه ماهی را از والدین پرورشی و نه وحشی تهیه کنند.

بهمنی تاکید کرد: باید با جلوگیری از صید غیرمجاز و آلودگی دریا و همچنین فراهم آوری شرایط برای تکثیر طبیعی تاس‌ماهیان در رودخانه‌ها نسبت به ذخیره‌سازی اینگونه ماهیان طی مدت زمان ۵ سال تعیین شده مبادرت ورزیم.

وی در خاتمه ابراز امیدواری کرد: اگر لنج مورد نیاز موسسه برای گشت زنی طی یک ماه آینده تهیه شود آمار واقعی ازمیزان ذخایر ماهیان خاویاری اعلام خواهد شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز