خبرگزاری کار ایران

معاون ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا:

۱۵ میلیارد نخ سیگار به کشور قاچاق می‌شود

asdasd
کد خبر : ۲۵۵۵۷۷

در ایران قاچاق کالا و دخانیات امکان سازماندهی دارد اما مافیایی در کار نیست / لازم است در محدود کردن مارک و برند مواد دخانی، دقت بیشتری انجام دهیم.

غلامرضا کاتب نماینده مردم گرمسار در مجلس سه شنبه شب در گفت‌و‌گوی ویژه خبری به عنوان مخالف افزایش مالیات بر مواد دخانی از جمله سیگار گفت: در بودجه پیشنهادی دولت برای سال ۱۳۹۴، قیمت سیگار و مواد دخانی تولید داخل ۲۰ درصد و خارجی ۴۰ درصد افزایش دارد.

به گزارش ایلنا، وی افزود: از آنجایی که نمایندگان مجلس پیش از این، اقدام به افزایش قیمت سیگار کرده بودند، دیگر نیازی ندیدند بهای هر نخ سیگار با عنوان مالیات بر ارزش افزوده ۱۰ ریال اضافه شود.

کاتب ادامه داد: تجربه و سنوات گذشته در ایران نشان داده که افزایش قیمت نه تنها مصرف را کاهش نمی‌دهد بلکه عملکرد معکوس نیز داشته و منجر به افزایش قاچاق این کالا در کشور شده است.

نماینده مردم گرمسار در مجلس با بیان اینکه افزایش قیمت سیگار منجر به کاهش مصر آن نخواهد شد، ادامه داد: برخی برای اینکه کالایی را اران‌تر تهیه کنند به سمت مواد مخدر صنعتی کشیده خواهند شد.

وی افزود: نباید اقلام و کالاهای ارایه شده در ایران را با سایر کشور‌ها سنجید زیرا اقلام دیگر در ایران ارازن‌تر از سایر کشورهاست و باید درخصوص دخانیات نیز تعادلی با سایر کالا‌ها برقرار کرد.

محمدرضا پورابراهیمی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، از موافقان افزایش مالیات بر ارزش افزوده نیز در این برنامه گفت: تجربه جهانی در سایر کشور‌ها نشان داده که هر میزان قیمت سیگار و مواد دخانیات بالا باشد افراد کمتری برای مصرف تمایل نشان می‌دهند.

وی افزود: می‌توان درآمد حاصل از مالیات بر ارزش افزوده سیگار و مواد دخانیات را در بخش آموزش و بهداشت کشور هزینه کرد؛ ضمن آنکه تعداد افرادی که به سیگار تمایل پیدا می‌کنند نیز کمتر می‌شود.

پورابراهیمی با بیان اینکه در ماده الحاقی ۳۸، افزایش لازم در بودجه سال ۹۴ برای دخانیات پیش بینی شده است، افزود: قیمت سیگار در بیشتر کشورهای منطقه و جهان چند برابر ایران است و باید با برقراری عوارض، نسبت به کاهش مصرف آن اقدام کرد.

وی ادامه داد: هدف از افزایش قیمت مواد دخانیاتی، کاهش مصرف آن است و در بلندمدت می‌توان نتیجه بهتری از این کار داشت.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز