خبرگزاری کار ایران

ایران سهم ۷۰ درصدی خدمات فنی مهندسی عراق را دارد

کد خبر : ۲۵۰۶۵۷

رییس انجمن صادرکنندگان خدمات فنی مهندسی: ایران سهم ۷۰ درصدی خدمات فنی مهندسی عراق را دارد / برای حفظ بازار عراق آینده‌نگر باشیم / فرصت‌های چند ده میلیاردی برای تجار ایرانی مهیا است.

رییس هیات مدیره شرکت کیسون گفت: در حال حاضر بیش از ۷۰ درصد از خدمات فنی مهندسی ایران به کشور عراق ارائه می‌شود؛ بنابراین، باید برای حفظ بازار این کشور دید بلندمدت داشته باشیم و از حالا اعتمادسازی کنیم.

به گزارش ایلنا «محمدرضا انصاری» درباره شرایط بازار عراق اظهار کرد: شرایط امروز عراق محمل بسیار خوبی برای همکاری مناسب بدنه مهندسی ایران با مردم آن کشور است؛ عراق نیاز به بازسازی و ساخت دارد و خواهان استفاده از ظرفیت‌های مهندسی ایران است.

وی ادامه داد: ظرفیت بالقوه صادرات خدمات فنی مهندسی کشور سالانه حدود ۲۵ میلیارد دلار است که از آن طرف پتانسیل جذب و بکارگیری حدود ۴۰ درصد این ظرفیت وجود دارد که اگر بخوبی ساماندهی شود این مهم قابل تحقق می‌باشد.

انصاری با تاکید بر استعدادهای صدور خدمات فنی مهندسی ایران به عراق تاکید کرد: عراق نیاز به بازسازی دارد؛ همه بسترهای توفیق کار ایرانیان در این کشور مهیاست؛ این روند با یک رشد نسبتا مطلوب در حال طی شدن است.

وی با بیان اینکه در عراق موانعی برای توسعه سریع همکاری‌ها وجود دارد که از جمله آنها گرفتاری‌های ناشی از حضور داعش، ناامنی و هزینه‌های سنگین مبارزه با ناامنی است، خاطر نشان کرد: جریان تحول اداری و شکل‌گیری مدیریت یکپارچه سازندگی و همچنین شکل‌گیری مدیریت جریان سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی و قوانین مربوطه از سوی دولت عراق در حال شکل‌گیری و توسعه است که شرکت‌های ایرانی هم می‌توانند در این زمینه به عراقی‌ها کمک کنند.

انصاری با تاکید بر اینکه شرکت‌های ایرانی زیادی در عراق مشغول به کار هستند و در حال حاضر بیش از ۷۰ درصد خدمات فنی مهندسی ایران در عراق ارائه می‌شود، اضافه کرد: روابط بسیار دوستانه‌ای میان دو کشور برقرار است و ظرفیت‌های زیادی وجود دارد؛ سفرهایی که از ایران به عراق صورت می‌گیرد، کمک می‌کند که بستر مناسبی برای صدور خدمات مهندسی ایران در زمینه بازسازی عراق فراهم شود.

وی با بیان اینکه خدمات مورد نیاز عراق امور زیربنایی مانند راه، پل، آب، برق، گاز، تا خط لوله، پالایشگاه، فرودگاه و نیروگاه را شامل می‌شود، افزود: عراق به این طیف وسیع از خدمات نیازمند است اما وضع حاضر با همکاری کامل و بازسازی همه جانبه فاصله زیادی دارد؛ این مسیر با افت و خیز در حال طی شدن است و ارتباطاتی که میان دولت ایران و عراق وجود دارد و برگزاری نشست‌های مشترک از جمله حضور دکتر جهانگیری و مهندس نعمت‌زاده ظرف چند روز آینده در این کشور باعثتسهیل و بسترسازی ارائه خدمات بیشتر از سوی مهندسان ایرانی در عراق خواهد شد.

رییس هیات‌مدیره کیسون که شرکتش در سال ۹۳ به عنوان صادرکننده ممتاز انتخاب شده است، مسائلی از جمله بی‌پولی و ساختار اداری عراق را از موانع توسعه این کشور دانست و گفت: عراق در گذشته به شیوه دیگری اداره می‌شد، امروز روش‌های مدیریت این کشور در حال تغییر است و نیاز به بهبود اساسی دارد و باید در وهله نخست از نظر اداری و مدیریتی سازماندهی شود.

وی در ادامه افزود: امروز به دلیل یورش داعش به عراق، این کشور در برخی نقاط ناامن شده بنابراین روند ساماندهی ساختار اداری با اشکالاتی روبه‌رو شده است که امیدواریم برطرف شود؛ قطعا کمک ایران در این زمینه بسیار موثر خواهد بود.

انصاری با بیان اینکه کیسون پنج پروژه در دست احداثدر عراق دارد، تاکید کرد: حضور کیسون در این کشور نسبتاً وسیع است. ما ظرفیت مشارکت در پروژه‌های بیشتری را داریم و می‌توانیم شرکت‌های ایرانی که عملکرد خوبی دارند را به عراق ببریم. اکنون صحبت چند ده میلیارد دلار کار است که می‌تواند محملی برای توسعه همکاری‌ها باشد.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه بازار عراق ظرفیت فوق‌العاده‌ای برای صادرات کالاهای ایرانی فراهم کرده است، تصریح کرد: امروز کالاهای ایرانی نسبتا موفق در بازار عراق به فروش می‌رسند؛ برای رشد صادرات بهتر است که تولیدکنندگان و صادرکنندگان با دید بلندمدت به بازار عراق نگاه کنند.

انصاری مهم‌ترین سرمایه صادرکنندگان را جلب اعتماد مصرف‌کنندگان دانست و گفت: در حوزه آسیای میانه به دلیل وقوع برخی خطاها به این اعتماد لطمه زده شد؛ بازار عراق پتانسیل صادرات چند ده میلیاردی را دارد؛ تولیدکنندگان و صادرکنندگان باید اعتماد مردم را با ارائه محصولات باکیفیت با قیمت مناسب به دست بیاورند تا حضورشان را در سال‌های آینده در بازار این کشور بیمه کنند و باید مراقب باشیم که از سرمایه اعتماد مردم عراق پاسداری کنیم.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا ناامنی در عراق مانعی برای فعالیت تجار ایرانی شده است، یادآور شد: ناامنی در عراق مانع زندگی مردم نیست، مردم با ناامنی‌ها کنار آمده‌اند. در برخی از مناطق این کشور نمی‌توان کار کرد، چون جنگ در آنجا جریان دارد و نمی‌توان فعالیتی داشت. بغداد در ظاهر امنیت ندارد اما مردم در این شهر زندگی می‌کنند. ما هم سه پروژه در بغداد داریم. در مناطقی که زیر نفوذ داعش است، نمی‌توان کار کرد، ولی از بغداد به سمت جنوب عراق فعالیت‌ها در حال انجام است.

انصاری شرط اعتمادسازی را درستکاری، قیمت مناسب و ارائه محصول با کیفیت مطلوب عنوان کرد و یادآور شد: بازار عراق برای صادرات خدمات فنی مهندسی به تدریج در حال شکل‌گیری است. باید متوجه این روند تدریجی باشیم و با دید بلندمدت نگاه کنیم و اعتماد مردم عراق را برای آینده جلب کنیم. وقتی عراق به امنیت نسبی برسد و پول نفت‌اش را صرف سازندگی کند، کشورهای دیگر هم تمایل دارند در این بازار حضور داشته باشند. باید برای آن روزها اعتمادسازی کنیم؛ چرا که ممکن است در مقابل رقبایی که امکانات بیشتری نسبت به ما دارند، عرصه برای شرکت‌های ایرانی تنگ شود؛ به نظر من شرط اعتمادسازی، درستکاری، قیمت مناسب وارائه محصول با کیفیت مطلوب است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز