خبرگزاری کار ایران

صالحی‌نیا: تولید خودرو از یک میلیون دستگاه گذشت

asdasd
کد خبر : ۲۵۰۵۳۵

طی ۱۰ ماه گذشته ۴۳میلیارد دلار واردات داشته‌ایم که با رشدی ۱۵درصدی همراه بوده است. البته ۶۰درصد از واردات مربوط به کالاهای واسطه‌ای و بین ۱۵ تا ۲۰ درصد مربوط به کالاهای سرمایه‌ای و مصرفی بوده است.

معاون صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت از تولید یک میلیون دستگاه خودرو خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محسن صالحی‌نیا صبح امروز در یک نشست خبری با اشاره به تعداد واحدهای فعال در کشور گفت: در حال حاضر ۸۷هزار واحد تولیدی در کشور در حال فعالیت است که دارای ظرفیت‌های بهره‌برداری متفاوتی هستند.
وی افزود: از این تعداد ۸۰هزار واحد کوچک، ۴هزار واحد متوسط و ۳هزار واحد بزرگ در کشور وجود دارد. واحدهای زیر ۵۰ نفر کوچک، بین ۵۰ تا ۱۰۰ نفر متوسط و بالاتر از ۱۰۰ نفر واحدهای بزرگ به شمار می‌رود.

صالحی‌نیا ادامه داد: در مجموع بیش ۷۰درصد از ارزش افزوده صنایع از این واحدهاست.

وی در ادامه با اشاره به میزان تولید صنایع مختلف در ۱۰ماهه سال جاری تصریح کرد: در این مدت ۴۰میلیون تن محصولات پتروشیمی تولید شده که در مقایسه با سال گذشته ۱۲درصد افزایش تولید داشته است. همچنین ۲۲ هزار میلیون تن محصولات اکرلیک تولید شده که در مقابل ۱۵.۵هزار تن سال گذشته ۴۱ درصد افزایش داشته است.

وی در مورد تولید فرش نیز گفت: امسال ۷۱ میلیون متر مربع فرش تولید شده که در مقایسه با سال گذشته ۷درصد افزایش تولید داشته‌ایم.

همچنین تولید انواع لوازم خانگی نظیر تلویزیون LCD ۲۳ درصد افزایش تولید داشته‌ایم و در مورد انواع یخچال - فریزر و ماشین لباسشویی به ترتیب با ۳۵و ۱۵ درصد رشد همراه بوده است.

وی خاطرنشان کرد: همچنین تولید محصولات فولادی با ۱۴میلیون تن نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ۷.۵ درصد رشد داشته و نیز محصولات نورد با تولید ۱۴ میلیون و سیصدهزار تن، رشد ۳.۵ درصدی را تجربه کرده است.
وی ادامه داد: در این مدت تولید کاتود مس با ۱۶۰هزار تن، ۳.۵ درصد افزایش تولید داشته است.

صالحی‌نیا در خصوص تولید خودرو طی ۱۰ ماه گذشته خاطرنشان کرد: در ۱۸ بهمن‌ماه تولید خودرو از مرز یک میلیون دستگاه عبور کرد که امیدواریم تا پایان سال به برنامه ‌پیش‌بینی شده دست پیدا کنیم.

وی گفت: در این مدت ۸۹۰هزار دستگاه خودروی سواری تولید شده که حدود ۶۰درصد افزایش تولید داشته‌ایم و در مورد اتوبوس و مینی‌بوس ۱۵درصد رشد و کامیون و کشنده با تولید ۱۴هزار و پانصد دستگاه ۱۵۰درصد افزایش تولید داشته است.

صالحی‌نیا با بیان اینکه البته در خصوص برخی صنایع نظیر سیمان کاهش تولید را نیز تجربه کردیم گفت: امیدواریم کاهش ۴.۵ درصدی تولید سیمان جبران شود. همچنین در مورد الیاف و پلی‌استر نیز محدودیت‌هایی وجود دارد که امیدواریم در ماه‌های آتی شرایط بهتر شود.

معاون وزیر صنعت با اشاره به میزان صادرات و واردات در ۱۰ ماه گذشته تصریح کرد: در این مدت میزان صادرات ۴۲.۵ میلیارد دلار بوده که میزان صادرات میعانات گازی با ۵۵درصد رشد، پتروشیمی ۲۶درصد، کشاورزی ۴۱درصد و صنایع دارویی با ۵درصد رشد در صادرات همراه بوده است.

وی همچنین در مورد صادرات خدمات فنی و مهندسی گفت: در این حوزه ۹.۷ میلیارد دلار صادرات داشته‌ایم اما در کل میزان صادرات در این حوزه کاهشی بوده است.

وی در مورد واردات نیز گفت: طی ۱۰ ماه گذشته ۴۳میلیارد دلار واردات داشته‌ایم که با رشدی ۱۵درصدی همراه بوده است. البته ۶۰درصد از واردات مربوط به کالاهای واسطه‌ای و بین ۱۵ تا ۲۰ درصد مربوط به کالاهای سرمایه‌ای و مصرفی بوده است.

وی گفت: از این میزان ۲۸ میلیارد دلار مواد اولیه و واسطه‌ای وارد کشور شده و ۴.۴میلیون دلار کالای مصرفی وارد شده است.

وی تصریح کرد: عمده کالاهای وارداتی شامل گندم، خودروی سواری، ذرت، برنج، قطعات منفصله خودرو(حدود ۶۰۰میلیون دلار)، کنجاله سویا و محصولات نهایی صوتی و تصویری بوده است.

وی همچنین با اشاره به واردات خودرو خاطرنشان کرد: براساس ماده ۴ حقوق مصرف‌کنندگان(خودرو و لوازم خانگی) کلیه عرضه‌کنندگان، تولیدکنندگان و واردکنندگان کالاهای سرمایه‌ای نظیر ماشین‌آلات صنعتی، کشاورزی، صوتی و تصویری و وسایل ارتباطی مکلف به داشتن نمایندگی مجاز هستند که این موضوع قاعده‌ای عام است.

وی گفت: در مورد واردات خودرو نیز ۳۶ شرکت نمایندگی رسمی خدمات پس از فروش دارند و می‌توانند اقلام آبشن‌های خودروهای مربوطه را ارائه دهند. پس کلیه افرادی که با هماهنگی شرکت اصلی اقدام به واردات خودرو کنند می‌توانند آن را ثبت و سفارش کنند.

وی با اشاره به میزان ثبت و سفارش خودرو تا یازدهم بهمن ماه ۹۳ گفت: در این مدت حدود ۳۶۰هزار دستگاه خودرو ثبت و سفارش شده اما الزاماً این موضوع به معنی واردات نیست.

صالحی نیا در خصوص میزان تسهیلات ارائه شده به واحدهای صنعتی نیز گفت: براساس آمار و اطلاعات بانک مرکزی طی ۹ماهه سال ۹۳ باید ۷۴هزار میلیارد تومان به بخش صنعت و معدن تخصیص می‌یافت که این رقم ۳۱درصد از کل تسهیلات پرداختی را شامل می‌شود.

وی گفت: خوشبختانه میزان تسهیلات ارائه شده از ۵۲هزار میلیارد تومان به ۷۳هزار میلیارد تومان رسیده است.
وی افزود: طی سال‌های ۹۱ و ۹۲ جمعاً حدود ۸۴۴ واحد تولیدی ۲۱۶۰ میلیارد تومان از منابع ریالی صندوق توسعه ملی پرداخت شده و در سال جاری هم به ۷۶۰ واحد تولیدی مبلغی به ارزش ۲۳۰۰ میلیارد تومان مصوب شده است و ظرفیت صندوق توسعه ملی به گونه‌ای است تا این ارقام افزایش پیدا کنند.
وی گفت: ۹۰درصد مبالغ پرداختی سرمایه در گردش بوده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز