خبرگزاری کار ایران

دکتر جهانگیری در جلسه شورای اداری استان آذربایجان شرقی:

دولت برای بدبینانه‌ترین شرایط نیز برنامه ریزی دارد / سیاست دولت صرفه جویی در هزینه‌های جاری است

asdasd
کد خبر : ۲۵۰۴۲۱

دولت خود را فقط در یک سناریو منحصر نکرده است بلکه سناریوهای مختلفی که احتمال وقوع دارد را در جلسات متعدد بررسی کرده است.

دکتر اسحاق جهانگیری عصر شنبه در جلسه شورای اداری استان آذربایجان شرقی با تبریک ایام دهه فجر اظهار داشت: خداوند در ۲۲ بهمن ۵۷ نعمتی به ما ارزانی داشت که این نعمت آزاد زیستن و حق اعمال اراده مردم بر سرنوشت خودشان بود.

به گزارش خبرگزاری ایلنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت اهم صحبتهای دکتر جهانگیری به شرح زیر است:

در ۲۲ بهمن باید عظمت و اقتدار ملت ایران به نمایش گذاشته شود

معاون اول رییس جمهور با تاکید براینکه همه باید بکوشیم که روز ۲۲ بهمن روز وحدت، انسجام، هم پیمانی و عزم ملی ملت ایران برای پیشرفت، توسعه و حل مشکلات باشد گفت: ۲۲ بهمن باید عظمت، عزت و اقتدار ملت ایران را در صحنه جهانی به نمایش بگذارد.

دکتر جهانگیری افزود: ما باید بپذیریم که در سرتاسر دنیا دوستان و دشمنانی داریم و حرکتهایی همچون راهپیمایی ۲۲ بهمن دوستان ما را دلگرم و امیدوار و دشمنان را مأیوس می کند.

وی با ابراز تاسف از اینکه این روزها چهره ای در دنیا از اسلام به نمایش گذاشته میشود که هیچ شباهتی به اسلام حقیقی ندارد، خاطرنشان کرد: حرکتهایی که امروز به دست داعش به نام اسلام در منطقه انجام می شود اگر دقیق بررسی شود، حتماً یک جریان صهیونیستی پشت این مسائل وجود دارد که می خواهد اسلام را این گونه به مردم دنیا معرفی کند.
معاون اول رییس جمهور با تاکید براین که باید قدردان دستاوردهای انقلاب باشیم و آن را پاس بداریم تصریح کرد: بزرگترین آرمان امام و شهدا که همواره برای همه ما زنده است، استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی است که ما باید از استقلال این کشور، آزادی مردم و جمهوری اسلامی با تمام وجود حفاظت و حراست کنیم.

دکتر جهانگیری ادامه داد: انقلاب ما یک واقعه بزرگ در تاریخ و یک سند بزرگ آزادی و مردمسالاری دینی بود که به ثبت رسید و امروز دوای درد همه کشورهای منطقه همین سند مردمسالاری دینی و سند آزادی است. وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران در طول ۳۶ سال دستاوردهای بسیار زیادی در همه بخشها داشته تصریح کرد: امروز وضعیت ما در استقلال سیاسی، حاکمیت مردم، توسعه و پیشرفت کشور قابل مقایسه با دوران قبل از انقلاب نیست و مردم امروز احساس می کنند که در داخل کشور صاحب حق و رای هستند و مسئولین با اراده آنها منصوب می شوند و موانع توسعه و پیشرفت کشور یکی پس از دیگری در حال برطرف شدن است. معاون اول رییس جمهور اضافه کرد: البته تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیادی داریم و برای اینکه بتوان به آنچه در سند چشم انداز بیست ساله تاکید شده که ایران باید الهام بخش جهان اسلام باشد، باید در همه بخشها الگو باشیم و مردم ما نباید احساس کنند که کشورهای منطقه در توسعه و پیشرفت از ایران جلوتر هستند.

دکتر جهانگیری خاطرنشان کرد: کارآمدی فقط با گفتن حرف نیست و ما زمانی می توانیم کارآمدی نظام را برای مردم به اثبات برسانیم که مردم احساس کنند نظام هر روز گره و مشکلی را از زندگی آنها برطرف می کند.

راه حل مشکلات کشور استفاده از عقل و خرد جمعی است

وی راه حل مشکلات کشور را استفاده ازعقل و خرد جمعی عنوان کرد و گفت: هیچ یک از ما نباید فکر کنیم که همه علوم دنیا در مغز ماست بلکه باید با یکدیگر همفکری داشته باشیم زیرا عقل جمعی می تواند راهگشا باشد و برای حل مشکلات باید به فهم مشترک از مشکلات دست پیدا کنیم زیرا در غیر این صورت به راهکار صحیحی نخواهیم رسید.

معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه دولت دکتر روحانی در شرایط ویژه ای مسئولیت را پذیرفت افزود: اگر سخنان هریک از کاندیداهای ریاست جمهوری سال گذشته را مرور کنیم، وجه مشترک سخن همه آنها که البته از جناح‌ها و گروه‌های مختلف بودند، این بود که شرایط دشواری پیش روی کشور قرار دارد.

دکتر جهانگیری افزود: دولت یازدهم با فضل الهی، پشتیبانی مردم و حمایت‌های رهبر معظم انقلاب، توانسته در یکسال و نیم گذشته بر بسیاری از مشکلات فائق آید و امروز دیگر بسیاری از مشکلات دغدغه روز مردم نیست. وی با اشاره به اینکه دولت تدبیر وامید باید در چند محور برای حل مشکلات کشور اقدام می کرد خاطرنشان کرد: یکی از این بخشها مسائل بین المللی و تحریم های ظالمانه علیه ملت ایران بود که هر چند ماه یکبار با بهانه های واهی فشارهای جدیدی بر ملت ایران وارد می شد.

وی خاطر نشان کرد: خوشبختانه با تیم کارشناسی قوی و مقتدری که در حقیقت چکیده نیروهای دیپلماسی کشور هستند برای حل مشکلات بین المللی اقدام کردیم و وزیر خارجه کشورمان در مقابل وزرای خارجه شش قدرت دنیا ساعت‌ها مذاکره کرد و در مقابل آنها مرعوب نشد. دکتر جهانگیری ادامه داد: وزیر خارجه کشورمان در این مذاکرات صرفاً به قرائت بیانیه اکتفا نکرد و بررسی متن مذاکرات نشان می دهد که طرف ایرانی چقدر با قدرت مذاکره کرده است و مقام معظم رهبری نیز از عملکرد تیم مذاکره کننده بارها حمایت کرده اند.

معاون اول رییس جمهور اضافه کرد: امروز با قاطعیت می توانیم بگوییم که یکی از آثار مذاکرات تا کنون این بوده که هیچ تحریمی در این مدت وضع نشده، برخی از تحریم‌های گذشته معلق شده، برخی منابع مالی ما آزاد شده و از همه مهمتر اینکه حقوق هسته‌ای ملت ایران به رسمیت شناخته شده است.

دولت برای بدبینانه‌ترین شرایط نیز برنامه ریزی دارد

دکتر جهانگیری با بیان اینکه امیدواریم بتوانیم در این بخش به نتایج خوبی برسیم و بنیان تحریم‌های ظالمانه را بر هم زده و راه توسعه کشور را پیش بگیریم گفت: البته دولت خود را فقط در یک سناریو منحصر نکرده است بلکه سناریوهای مختلفی که احتمال وقوع دارد را در جلسات متعدد بررسی کرده و برای بدترین سناریوها نظیر آنکه مذاکرات با شکست مواجه شود و تحریم‌ها افزایش یابد نیز برنامه‌ریزی کرده و به آن فکر کرده‌ایم.

وی ادامه داد: یک مدیر باید ضمن آنکه خوشبین باشد و به مردم روحیه امید و خوشبینی را تزریق کند، در عین حال باید در کشوی میز خود برای بدبینانه ترین حالت نیز برنامه داشته باشد و باید بگویم که در کشوی میز دولت تدبیر و امید برای هر حالت و هر شرایطی برنامه وجود دارد و در ستاد تدابیر ویژه اقتصادی، جلسات دولت، جلسات ستاد هماهنگی اقتصادی و سایر جلسات در خصوص شرایط مختلف بحثو بررسی شده و حتی برنامه‌ریزی لازم برای کاهش یا افزایش بیشتر بهای نفت انجام شده است. معاون اول رییس جمهور در ادامه با اشاره به افت قیمت نفت و آثار آن بر اقتصاد کشور، یکی از این آثار را کاهش بودجه دولت عنوان کرد و گفت: وقتی درآمد نفت کاهش پیدا میکند آثار آن بر درآمدهای مالیاتی و گمرکی و میزان واردات نیز قابل مشاهده است. وی افزود: انتظار ما از مدیران این است که در بودجه جاری به سمت صرفه جویی جدی حرکت کنند زیرا صرفه جویی در هزینه های جاری یک سیاست قطعی دولت در سال ۹۴ است.

دکتر جهانگیری ادامه داد: خیلی از دستگاه‌های غیرمرتبط به دولت در طی سالهای گذشته به بودجه دولت وصل شده اند و دولت باید میلیاردها ریال بابت آنها پرداخت کند. این دستگاه‌ها اگر می‌توانند از آنها می‌خواهیم که از بودجه دولت جدا شوند و بخشی از آنها که نمی‌توانند جدا شوند باید در مورد هزینه‌هایشان به دولت پاسخگو باشند زیرا دولت نمی‌تواند به دستگاه غیردولتی بودجه بدهد و هیچ توضیحی از آنها نخواهد که این بودجه در کجا هزینه می‌شود.

معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه حساسیت در بخش بودجه عمرانی بیشتر است تصریح کرد: ما امروز با مشکل بیکاری روبرو هستیم و در تلاش هستیم تا از رکود خارج شویم و لازمه حل مشکل بیکاری و تحقق رونق اقتصادی این است که طرح‌های عمرانی با سرعت بیشتری اجرا شوند.

مدیران باید کاملا در چارچوب سیاستهای دولت حرکت کنند

دکتر جهانگیری با تاکید براینکه بخشی از طرحها باید به بخش خصوصی واگذار شوند گفت: مدیرانی که در این شرایط نتوانند چند طرح و پروژه را در حوزه مسئولیت خود به بخش خصوصی واگذار کنند، معلوم است که با سیاستهای کشور همراه نیستند. وی اضافه کرد: ما از مدیران انتظار داریم به طور کامل در چارچوب سیاستهای دولت حرکت کنند و قرار نیست که دولتهای جزیره‌ای و جدا جدا داشته باشیم.

معاون اول رییس جمهور بر لزوم اعتماد و میدان دادن به بخش خصوصی تاکید کرد و افزود: باید بخش خصوصی را باور کنیم. حتی یک کشور در دنیا وجود ندارد که مسیر توسعه را بدون کمک بخش خصوصی پیموده باشد.

دکتر جهانگیری با بیان اینکه کاهش بهای نفت بر تراز پرداختهای کشور و واردات و صادرات نیز تاثیر می گذارد، راه حل مقابله با این مشکل را توسعه صادرات غیرنفتی دانست و گفت: در شورای عالی صادرات تصمیم گرفته‌ایم که هر مانعی را از پیش روی صادرکنندگان برداریم و از هیچ مدیری پذیرفته نیست که بتواند مانعی را از سر راه صادرات بردارد اما در این زمینه کوتاهی کند.

وی ادامه داد: در میان کالاهای صادراتی امروز ایران، کالاهای با ارزش افزوده بالا وجود دارد و ما علاقمند نیستیم که مواد خام صادر کنیم بلکه باید زنجیره تولید را در داخل کشور تکمیل کنیم تا بتوانیم به ارزش افزوده بالا دست پیدا کنیم.

معاون اول رییس جمهور گفت: افت قیمت نفت باعثکاهش دریافتی های دولت از محل منابع مختلف جهت تامین پرداخت یارانه های نقدی در سال ۹۴ خواهد شد که باید برای آن فکری کرده و راه حلی بیاندیشیم که البته در این مسیر در حال مذاکره با نمایندگان مجلس هستیم و امیدوارم بتوانیم راهکاری در لایحه بودجه بگنجانیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اقدامات انجام شده توسط دولت تدبیر وامید گفت: دولت در دو بخش توسعه کشور و معیشت مردم گامهایی برداشته است که در این راستا در صدد ایجاد شرایطی هستیم که ارز فراهم شود، بخش خصوصی فعال گردد، سرمایه گذاری صورت گیرد و فضای بین المللی نیز مساعد شود تا بتوانیم در تعامل با اقتصاد دنیا مسیر توسعه کشور را دنبال کنیم.

معاون اول رییس جمهور ادامه داد: در سالهای گذشته شرایط زندگی و معیشت مردم سخت شده بود و برای اولین بار تورم روستایی از تورم شهری بالاتر رفته بود و سنگینی گرانی بر اقشار ضعیف بیشتر احساس می‌شد و معنای ساده تورم نیز این است که از جیب فقرا برداریم و در جیب ثروتمندان بگذاریم.

دکتر جهانگیری علت هدف گذاری مهار تورم توسط دولت را مقابله با فشار بر قشر ضعیف جامعه عنوان کرد و با اشاره به اقدامات دولت در حوزه طرح تحول نظام سلامت خاطر نشان کرد: خوشبختانه امروز با افتخار می بینیم که هزینه های درمان و بیمارستان کاهش قابل توجهی داشته است.

وی همچنین هدف از اجرای طرح امنیت غذایی را رسیدگی به اقشار نیازمند عنوان کرد و گفت: دولت هم در بخش معیشت مردم و هم در بخش توسعه کشور توانست اقدامات خوبی انجام دهد.

آذربایجان شرقی باید بخش زیادی از بار توسعه کشور را بر دوش بکشد

معاون اول رییس جمهور در ادامه سخنان خود استان آذربایجان شرقی را از استانهای مهم کشور توصیف کرد و گفت: نباید انتظار داشته باشیم که آذربایجان فقط مشکلات خود را حل کند زیرا این استان پایگاه و قطبی است که باید بخش زیادی از بار توسعه کشور را به دوش بکشد. دکتر جهانگیری افزود: ویژگی های صنعتی استان هم در بخش خودرو و هم صنایع غذایی و سایر بخشها و درکنار آن حضور بخش خصوصی قوی در این استان و نیز پیشتاز بودن این منطقه در بخش کشاورزی و فرهنگی همه و همه ایجاب می کند که حتماً برای توسعه استان برنامه داشته باشیم. وی همچنین با اشاره به ظرفیت های گسترده استان آذربایجان شرقی در توسعه علم و فناوری و همچنین تاکیدات مقام معظم رهبری بر توسعه این حوزه که نمود آن در شرکتهای دانش بنیان است خاطر نشان کرد: آذربایجان و بخصوص تبریز می تواند یکی از پایگاه های اصلی کشور برای شرکتهای دانش بنیان باشد.

باید همه توان خود را برای احیا دریاچه ارومیه صرف کنیم

معاون اول رییس جمهور از نگاه ویژه دولت نسبت به دریاچه ارومیه خبر داد و با اشاره به اینکه نخستین مصوبات دولت یازدهم در مورد دریاچه ارومیه بود تصریح کرد: تا کنون جلسات متعددی برای احیای این دریاچه برگزار شده و ما باید با کمک مردم آذربایجان شرقی و غربی و نیز با کمک جامعه دانشگاهی مانع از مرگ این دریاچه شویم.

دکتر جهانگیری ادامه داد: باید همه توان خود را برای این کار بگذاریم بخصوص آنکه رییس جمهور نیز تاکید کرده است که از هر راه ممکن باید آب به دریاچه ارومیه منتقل شود تا این دریاچه از بین نرود.

وی با اشاره به مطالبه مسئولین استان برای راه اندازی راه آهن میانه تبریز خاطر نشان کرد: وزارت راه و شهرسازی مجوز فاینانسی دریافت کرده که بتواند به میزان قابل توجهی ریل وارد کند و باید راهکاری پیدا کنیم که دغدغه های موجود نسبت به خطوط ریلی استان آذربایجان نیز برطرف شود.

در این نشست پیش از سخنان معاون اول رییس جمهور استاندار آذربایجان شرقی، شهردار تبریز، رییس مجمع نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی و نمایندگانی از بخش صنعت تجارت و کشاورزی استان هر کدام در سخنانی به بیان نظرات و پیشنهاداتی برای توسعه و پیشرفت استان آذربایجان شرقی پرداختند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز