خبرگزاری کار ایران

رئیس هیات مدیره انجمن صنایع نساجی در گفت‌و‌گو با ایلنا:

تعرفه‌های توافق شده با ترکیه به صنایع کشور ضربه می‌زند

asdasd
کد خبر : ۲۴۸۲۷۸

تعرفه‌های توافق شده بین ایران و ترکیه کاملا هوشمندانه و به نفع ترکیه نوشته شده و عاملی است که به شدت به نساجی و بقیه صنایع از جمله لوازم خانگی ضربه می‌زند.

رئیس هیات مدیره انجمن صنایع نساجی با بیان اینکه تعرفه‌های توافق شده بین ایران و ترکیه کاملا هوشمندانه و به نفع ترکیه نوشته شده، گفت: بین تخفیف‌های تعرفه‌ای که دو کشور در نظر می‌گیرند تعادل وجود ندارد مثلا ترک‌ها روی کشمش و پسته‌ای که از ایران وارد می‌کنند تخفیف نمی‌دهند و حتی ورود این کالا‌ها نیز به ترکیه ممنوع است و فقط روی کالاهایی مثل آب پنیر که ممکن است صادرات نداشته باشیم تخفیف در نظر گرفته‌اند.

محمد مروج حسینی، رئیس هیات مدیره انجمن صنایع نساجی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا در خصوص آخرین وضعیت ارائه مواد اولیه مورد نیاز صنایع پایین دستی پتروشیمی‌ها گفت: در حال حاضر با توجه به اینکه پتروشیمی‌ها قیمت مواد اولیه را پایین آورده‌اند ما مشکلی بابت مواد مورد نیازمان به لحاظ قیمت و فراوانی نداریم اما زمانی که قیمت‌ها بالا بود ما بازارمان را از دست دادیم.

وی ادامه داد: در آن زمان جریان ورود کالا به بازار متوقف شد زیرا تولید صنایع کم و یا متوقف شده بود لذا در حال حاضر بازگرداندن بازار به راحتی امکان پذیر نیست.

مروج حسینی با بیان اینکه بازار به حالت سرگیجه افتاده تصریح کرد: علیرغم اینکه قیمت مواد اولیه پتروشیمی‌ها پایین آمده و هر کدام بین ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش یافته ولی عملا چون در صنعت نساجی امکان فروش کالای نهایی را نداریم خریدمان از پتروشیمی‌ها کم شده است.

مروج حسینی خاطرنشان کرد: قرار شده که بعضی انواع پارچه و نخ به جای ارز مبادله‌ای با ارز متقاضی وارد کشور شود که امیدواریم روی واردات کالا تاثیر بگذارد.

وی ادامه داد: در حال حاضر در زمینه تعرفه ترجیحی با ترکیه که مشکل داریم اما وزارت صنعت و سازمان توسعه تجارت از این تعرفه دفاع می‌کنند اما آنچه مسلم است این مسئله به ضرر صنعت نساجی خواهد بود.

رئیس هیات مدیره انجمن صنایع نساجی تصریح کرد: بر اساس قراردادی که در زمینه تعرفه ترجیحی بین ایران و ترکیه بسته شده ایران کالا به ترکیه می‌فرستد و ترکیه روی تعرفه ورودی تخفیف بدهند و در مقابل ایران نیز روی تعرفه کالاهایی که از ترکیه وارد می‌شود تخفیف اعمال می‌کند این مسئله باعثمی‌شود تجارت بین دو کشور تسهیل شود اما ما به این مساله اعتراض کردیم زیرا بین تخفیف‌هایی که دو کشور در نظر می‌گیرند تعادل وجود ندارد مثلا ترک‌ها روی کشمش پسته‌ای که از ایران وارد می‌کنند تخفیف نمی‌دهند و حتی ورود این کالا‌ها نیز به ترکیه ممنوع است و فقط روی کالاهایی مثل آب پنیر که ممکن است صادرات نداشته باشیم تخفیف در نظر گرفته‌اند.

وی خاطرنشان کرد: تعرفه‌های توافق شده کاملا هوشمندانه و به نفع ترکیه نوشته شده و عاملی است که به شدت به نساجی و بقیه صنایع از جمله لوازم خانگی ضربه می‌زند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز