خبرگزاری کار ایران

خبرهایی جدید درباره خودرو ی پلاک منطقه آزاد انزلی اعلام شد

asdasd
کد خبر : ۲۴۸۲۱۷

خودروهای ورودی با پلاک منطقه، دارای استاندارد ۵۲ گانه برای شماره گذاری هستند و از سال آینده دارا بودن استانداردهای یورو ۴ الزامی است.

سخنگوی سازمان منطقه آزاد انزلی گفت: حمایت از حقوق مصرف کنندگان خودروهای منطقه آزاد انزلی با ارتقای کیفیت خدمات را اولویت اصلی این سازمان اعلام و در این گزارش به تشریح ابعاد مختلف قوانین، مقررات و برنامه‌های جدید این سازمان در خصوص فرآیند واردات خودرو از طریق این منطقه است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از انزلی، امین افقی افزود: این سازمان، ضوابط و مقررات انضباطی شدیدتری برای وارد کنندگان خودرو در ایفای تعهدات و ورود خودروها در نظر گرفته است و در سال آینده با بهره برداری از سالن خدمات گمرکی و استقرار کلیه دستگاه‌های مرتبط در یک مکان شاهد تسهیل و تسریع در عملیات گمرکی و روند اداری شماره گذاری خودرو با پلاک منطقه خواهیم بود که از سوی دیگر برای رفاه حال دارندگان خودرو، نمایندگان بیمه، گمرک وGPSدر سطح استان در شهرهای محدوده تردد برای تمدید سالانه خودرو مستقر شده تا دارندگان خودرو برای تمدید نیازی به مراجعه به منطقه نداشته باشند.

وی افزود: کلیه برندهای معتبر خودرویی تولیدی دنیا می توانند برای شماره گذاری با پلاک منطقه آزاد وارد منطقه شوند، مدل سال جاری میلادی یا حداکثر یک سال زیر مدل سال(مانند ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵) بودن، نو بودن(مستعمل نبودن)، دو کیسه هوا(ایربگ) برای سرنشین جلو و ترمز ضد قفل(ABS) داشتن از جمله خصوصیات و ویژگی‌هایی است که خودروهای وارداتی به این منطقه باید دارا باشند تا پیش از ورود خودرو، مجوز ورود آن را با مراجعه به حوزه مدیریت بازرگانی سازمان اخذ کنند.

افقی مدت نگهداری خودروهای پلاک منطقه آزاد انزلی طبق مقررات این سازمان تا ۲۰ سال بلامانع اعلام می شود، افزود: بیشتر از این مدت نیز بسته به شرایط نگهداری و قابل استفاده بودن خودرو، توسط سازمان قابل تمدید است.

وی افزود: خودروهای ورودی با پلاک منطقه دارای استاندارد ۵۲ گانه برای شماره گذاری هستند و از سال آینده دارا بودن استانداردهای یورو ۴ الزامی است.

رییس امور بین الملل منطقه آزاد انزلی بیان داشت: برنامه ریزی برند سازی خودرو ها برای شرکت های وارد کننده در دستور کار این سازمان قرار گرفته به نحوی که در فراخوان انجام شده در سال جاری برای جذب شرکت های جدید و قوی وارد کننده خودرو، برای هر شرکت مجوز واردات ۲ برند تولید کننده خودرو در نظر گرفته و آن شرکت دارای مجوز، صرفاً برند مربوطه را می تواند وارد نماید و سایر شرکت های وارد کننده نیز نمی توانند آن برند را وارد کنند.

وی تصریح کرد: به شرکت هایی مجوز واردات خودرو از طریق سازمان منطقه آزاد انزلی اعطاء می شود که دارای نمایندگی همان برند خودرو در کشور و استان باشند، و این سازمان برای شرکت های دارای مجوز واردات پیشین در نوع برند وارداتی برای پلاک منطقه آزاد محدودیت واردات ایجاد کرده تا بیشتر از شرکت های وارد کننده ای استفاده شود که نمایندگی و یا مکان خدمات پس از فروش و غرفه تامین قطعات در منطقه داشته باشند و چنانچه شرکتی نتواند خود را با ضوابط و شرایط جدید منطبق کند از دور فعالیت واردات خودرو خارج خواهد شد.

افقی بیان داشت: کلیه خودروها می توانند با رعایت ضوابط و مقررات منطقه به افراد دیگر واگذار شوند و شرط واگذاری این خودروها بدین صورت است که فروشنده و خریدار در یکی از دفاتر رسمی ثبت اسناد حضور و طی اقرار نامه و یا صلح نامه خودروی خود را به شخص خریدار انتقال و پس از آن خریدار و فروشنده با در دست داشتن مدارک مربوطه می‌باید در مرکز شماره گذاری این سازمان حضور یافته و نسبت به نقل و انتقال خودرو اقدام کنند.

وی گفت: نکته بسیار مهمی که فروشنده خودرو باید به آن توجه کند، این است که برای تمامی خودروهای با پلاک منطقه آزاد انزلی بُن تضمین بیمه به منظور عدم خروج از محدوده تردد در قبال دریافت سفته و معرفی دو ضامن از مالک خودرو اخذ می شود که در صورت خروج از محدوده، مشمول اعمال قانون کالای قاچاق شده و لذا در زمان نقل و انتقال، فروشنده می باید با مراجعه به منطقه آزاد نسبت به ابطال تضمین و سفته تحویلی قبلی اقدام و تضامین سفته و ضامن خریدار جدید را جایگزین آن کند.

افقی افزود: در برخی موارد مشاهده شده که دارندگان خودرو بدون هماهنگی سازمان و صرفاً در حد قولنامه و یا اقرار نامه و صلح نامه اقدام به واگذاری خودرو بدون اخذ تضامین قبلی از بیمه مستقر و جایگزین کردن تضامین خریدار جدید می‌کنند که در صورت خروج خودرو از محدوده از سوی خریدار جدید، و تبدیل به کالای قاچاق شدن آن، تضامین فروشنده که در نزد بیمه به وثیقه گذاشته شده است به اجرا خواهد درآمد، لذا به کلیه دارندگان خودرو که قصد فروش خودرو را به افراد دیگر دارند اعلام می شود که، به جهت عدم ایجاد هر گونه مشکلات آتی نسبت به رعایت مقررات مربوطه اقدام کنند.

وی از راه اندازی نمایشگاه، خدمات تعمیرگاهی و تامین قطعات در محدوده منطقه آزاد انزلی خبر داد و بیان داشت: از سوی دیگر، برای ساماندهی بهتر تامین خدمات و قطعات خودروهای وارداتی، کلیه شرکت های وارد کننده از سال آینده ملزمند به صورت انفرادی و یا مشترک با سایر شرکت های وارد کننده در مجتمع های تجاری منطقه نسبت به راه اندازی غرفه تامین قطعات خودرو اقدام کنند و این درحالی است که شرکت های وارد کننده خودرو ملزم هستند تا مدت ۵ سال از زمان شماره گذاری خودرو نسبت به تامین قطعات و خدمات پس از فروش اقدام کنند.

افقی بیان داشت: علاوه بر خودروهای سواری، امکان ورود خودروهای سنگین و نیمه سنگین و ماشین آلات راهسازی، عمرانی و کشاورزی نیز پس از اخذ مجوز از سازمان وجود دارد، و هم اکنون امکان ورود و شماره گذاری این نوع خودروها که در سال‌های ۲۰۱۲.۱۳. ۱۴ میلادی تولید شده باشند، فرآهم شده است.

وی افزود: این سازمان دستگاه‌های دولتی را که قصد نوسازی ماشین آلات سنگین خود را برای خدمات عمومی در محدوده تردد خودرو دارند، از پرداخت عوارض ورودی معاف نموده است.

این مسئول تصریح کرد: از آنجایی که بر روی خودروهاGPSنصب می شود، لذا از هر گونه دستکاری آن جلوگیری به‌عمل آید، در صورت قطع کردن و دستکاری، مشمول جریمه خواهند شد، از سوی دیگر برای همه خودروهای با پلاک منطقه آزاد انزلی پروانه موقت سبز یک ساله و بیمه نامه تضمین عدم خروج صادر می‌شود و دارندگان خودروهای مربوطه می بایست پس از اتمام مهلت قید شده بر روی پروانه، برای تمدید آن و تضمین سالانه به سایت خودرو منطقه مراجعه و در صورت تأخیر در مراجعه برای تمدید، مشمول جریمه خواهند شد.

وی گفت: کلیه خریداران خودرو در زمان قرارداد با شرکت‌ها حتماً نوع آبشن خودروها(بیسیک - میدل آبشن–فول آبشن) با ذکر مشخصات دقیق آن شامل تعداد ایربگ– مانیتور–سردکن و گرمکن–استارتر - آینه برقی و غیره را قید نمایند و در قرارداد نیز تاریخ تحویل خودرو الزاماً قید و برای هر روز تاخیر ضرر و زیان تعیین کنند تا در صورت مواجهه با مشکل و شکایت از شرکت مربوطه و عدم ایفای تعهدات طرفین, قابل بررسی و رسیدگی باشد.

افقی در خصوص خروج خودروهای پلاک منطقه از محدوده و اخذ مجوز پلاک گذر موقت افزود: طبق قوانین کشوری، خروج خودروها در اختیار سازمان‌های گمرک و پلیس راهور است و طبق آخرین بخشنامه گمرک ایران و پلیس راهور، پلاک گذر موقت صرفاً به افرادی داده می شود که در منطقه آزاد انزلی سرمایه گذاری کرده باشند و مجوز فعالیت اقتصادی از این سازمان اخذ کرده باشند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز