خبرگزاری کار ایران

راغفر در گفت‌و‌گو با ایلنا:

زد و بند‌ها و مفسد‌ها اجازه فعالیت به بخش خصوصی را نمی‌دهد

asdasd
کد خبر : ۲۴۶۷۶۲

وجود نهادهای عمومی، نظامی، وجود زد و بندهای متعدد و ‌وجود فساد در شبکه اقتصادی کشور اجازه ورود را به بخش خصوصی نمی‌دهد / تا زمانی که فعالیت‌های غیر مولد مانند دلالی، سفته بازی، ‌ ربا خواری که توسط نظام بانکی جریان دارد و متداول است، در کشور سودآوری بسیار زیادی دارند؛ چنین فضایی فعالیت‌های مولد شکل نمی‌گیرد.

یک کار‌شناس اقتصادی با بیان اینکه بخش خصوصی توان اجرای پروژه عمرانی را دارد اما اجازه ورود به حوزه‌های فعال را ندارد، ‌ گفت: بخش خصوصی برای حضور در پروژه‌های عمرانی راغب است اما وجود نهادهای عمومی، نظامی، وجود زد و بندهای متعدد و ‌وجود فساد در شبکه اقتصادی کشور اجازه ورود را به بخش نمی‌دهد.

حسین راغفر در گفت‌و‌گو با ایلنا ادامه داد: با وجود محدودیت‌های جدی در نظام بانکی کشور و مفاسده‌ای که وجود داشته، بخش خصوصی رغبتی برای انجام فعالیت‌های مولد ندارد.

وی تاکید کرد: تا زمانی که فعالیت‌های غیر مولد مانند دلالی، سفته بازی، ‌ ربا خواری که توسط نظام بانکی جریان دارد و متداول است، در کشور سودآوری بسیار زیادی دارند؛ چنین فضایی فعالیت‌های مولد شکل نمی‌گیرد.

راغفر با بیان اینکه دولت برای هدایت بخش خصوصی به پروژه‌های عمرانی باید هزینه‌های دلالی و سفته بازی را افزایش دهد، ادامه داد: عدم شناسایی فرصت‌های اقتصادی و سرمایه گذاری دربخش‌های مختلف با توجه به وجود این حجم از نیروی آماده به کار، ناتوانی وضعف مدیرت اقتصاد کلان عمومی را نشان می‌دهد، اینکه دولت نمی‌تواند ظرفیت‌های اقتصادی را مستقل از درامدهای نفتی محقق کند.

این کار‌شناس اقتصادی با تاکید بر اینکه بخش عمده‌ای از عدم سرمایه گذاری‌ها به دلیل نبود زیر ساخت‌های راهی است، گفت: ‌ ایران می‌تواند شاهراه ارتباطی ترانزیت کالا در منطقه باشد ما هیچ تلاش جدی برای تحقق این اهداف انجام نمی‌شود وعلت آن هم این است که دولت‌ها همواره به درامدهای نفتی عادت کرده اندحال با کاهش قیمت نفت با مشکل جدی کسری بودجه برای احداثو اتمام پروژه‌های عمرانیمواجه هستند.

وی تاکید کرد: ‌ دولت قطعا چاره‌ای جز دعوت از بخش خصوصی برای مشارکت در ساخت پروژه‌های عمرانی ندارد اما باید به این نکته هم توجه کند که برخی از پروژه‌ها با واگذاری به بخش خصوصی باعثگران‌تر شدن هزینه خدمات خواهند شد و دولت با واگذاری‌ها به بخش خصوصی مشکل امروز را به آینده منتقل می‌کند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز