خبرگزاری کار ایران

قائم مقام امور بازرگانی وزارت جهادکشاورزی:

ایران آمادگی تولید ارگانیک زیتون کنسروی و روغن زیتون رادر منطقه دارد

asdasd
کد خبر : ۲۴۴۳۴۲

ایران بین ۱۰ تا ۱۲ سال اخیر تلاش زیادی برای ترویج کشت زیتون، افزایش سهم مصرف زیتون و روغن زیتون در سبد مصرفی خانوارها داشته اما هنوز به نقطه مطلوب در تولید و مصرف نرسیده ایم.

قائم مقام امور بازرگانی وزارت جهادکشاورزی از آمادگی ایران برای تولید و تهیه ارگانیک زیتون کنسروی، روغن زیتون و حفظ ارقام برتر این محصول در کشور و منطقه خبر داد.

به گزارش ایلنا، یونس سینکی روز سه شنبه در نشست شورای سیاستگذاری زیتون، افزود: شورای بین المللی زیتون در نظر دارد برای کمک به تولید زیتون درکشور ۵۰ درصد اعتبارات مورد نیاز برگزاری دوره های آموزشی در ایران و اعزام افراد برای دیدن آموزش را تامین کند.

وی افزود: در بودجه سال ۲۰۱۴ شورا برای ایران اجرای دوره های آموزشی در استان های زنجان، گیلان و گلستان تعیین شده که تا ۱۳ فوریه برگزار می شود.

سینکی تصریح کرد: خرسندیم در گزارش های شورا، مسائل آموزشی کشت و تولید و تجاری سازی زیتون مورد توجه قرار دارد، اما آمار کاهش تولید و مصرف این محصول در جهان بیانگر کمبود دوره های آموزشی در ایران و حوزه همکاری کشورهای عضو است.

وی به گزارش های شورای بین المللی زیتون درخصوص اینکه ۸۰ درصد باغات زیتون در دنیا سنتی مدیریت می شود اشاره کرد و گفت: رعایت استاندارد کدکس و افزایش کیفیت زیتون در تمام کشورهای تولیدکننده کار ساده ای نخواهد بود بنابراین رعایت استانداردهای تجاری شورا و کدکس در معاونت تخصصی وزارت جهاد کشاورزی در دست پیگیری و اجرا قرار دارد.

وی به گزارش شورا درخصوص اینکه ژاپنی ها استانداردهای جهانی تولید زیتون را رعایت نمی کنند، اشاره کرد و گفت: شورا باید با برنامه ریزی برای عضویت کشورها سختگیری های لازم را بعمل آورد تا این محصول به شکل بهداشتی تولید شود چرا که عدم رعایت استانداردهای تجاری از سوی کشورهای تولیدکننده می تواند تهدیدی برای تجارت و تولید این کالا در جهان باشد.

وی اظهار داشت: ایران بین ۱۰ تا ۱۲ سال اخیر تلاش زیادی برای ترویج کشت زیتون، افزایش سهم مصرف زیتون و روغن زیتون در سبد مصرفی خانوارها داشته اما هنوز به نقطه مطلوب در تولید و مصرف نرسیده ایم.

وی تاکید کرد: برای افزایش همکاری های دو جانبه بین ایران و شورای بین المللی زیتون قرار است فردا(چهارشنبه) موافقتنامه ای از سوی وزارت جهادکشاورزی ایران تنظیم شد و به امضای طرفین برسد تا بتوانیم فعالیت های مان را طبق اصول مشخصی پیش ببریم.

وی ادامه داد: با تصویب شورای بین المللی زیتون وزارت جهادکشاورزی ایران آمادگی همکاری برای توسعه و کشت زیتون با کشورهای افغانستان، عراق، پاکستان و هندوستان را دارد.

وی از شورای بین المللی زیتون خواست تا برای تامین تجهیزات و انتقال دانش فنی کشت و تولید زیتون و تولید نهال گواهی شده، روش قلمه و کشت بافت زیتون توسط بخش خصوصی به ایران کمک کند.

وی اضافه کرد: در این راستا حاضریم تمام هزینه های حضور مربیان و کارشناسان شورا برای انتقال دانش فنی و برگزاری دوره های آموزشی در ایران را تامین کنیم.

قائم مقام امور بازرگانی وزارت جهادکشاورزی گفت: بدون تردید شورای بین المللی زیتون باید حلقه های موفق توسعه کشت زیتون را با توجه به فرصت های محلی و شرایط اقلیمی هر کشور مورد توجه قرار دهد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز