خبرگزاری کار ایران

تاثیر قانون هدفمند کردن یارانه‌ها بر واحدهای مرغداری گوشتی

asdasd
کد خبر : ۲۴۳۲۲۷

پس از اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌ها هزینه مصرف‌دان، مصرف دارو و مواد ضدعفونی کننده به ترتیب۱۰۰،۲۶۱و ۱۴۸ درصد اضافه شده است.

قانون هدفمند کردن یارانه‌ها با رویکرد اصلی اصلاح یارانه حامل‌های انرژی در سال ۸۸ به تصویب رسید و برای اجرا به دولت ابلاغ شد. بر اساس این قانون دولت مکلف گردید ۳۰ درصد خالص وجوه حاصل از اجرای این قانون را برای پرداخت کمک‌های بلا عوض برای اجرای موارد مختلف از جمله حمایت از تولیدکنندگان بخش کشاورزی و صنعتی و غیره هزینه کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، با توجه به گذشت چند سال از اجرای این قانون نیاز است تا اثرات اجرای آن بر بخش‌های مختلف کشاورزی مورد ارزیابی و تجزیه و تحلیل قرار گیرد.

آثار اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌ها بر واحدهای مرغداری گوشتی

بررسی و مقایسه هزینه حامل‌های انرژی برای واحد تولیدی مرغداری گوشتی قبل و بعد از هدفمندکردن یارانه‌ها، نشاندهنده افزایش معنی دار این هزینه‌ها است. در مجموع هزینه حامل‌های انرژی بعد از هدفمند کردن یارانه‌ها بیش از ۸ برابر شده است. بعلاوه هزینه برق مصرفی در واحد مرغداری گوشتی بیش از سه برابر شده است.

افزایش هزینه حامل‌های انرژی

افزایش هزینه حامل‌های انرژی منجر به کاهش بسیار اندکی در مصرف حامل‌های انرژی شده است، بعلاوه هزینه نیروی کار نیز طی این مدت ۸۴ درصد افزایش داشته و منجر به کاهش تعداد نیروی کار در واحد مرغداری گوشتی به میزان ۷ درصد شده است.

از نظر تولیدکنندگان واحدهای مرغداری گوشتی حدود ۶۵ درصد از تغییرات هزینه‌های تولید ناشی از عواملی از قبیل تحریم‌ها، افزایش نرخ ارز و تغییر سیاست‌های دولتی بوده است.

افزایش هزینه نیروی کار، دارو و‌دان

بر اساس نتایج به دست آمده هزینه سایر عوامل و نهاده‌ها(از جمله نیروی کار، هزینه دارو، هزینه‌دان) افزایش چشمگیری داشته است؛ به طوری که پس از اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌ها هزینه مصرف‌دان، مصرف دارو و مواد ضدعفونی کننده به ترتیب۱۰۰،۲۶۱و ۱۴۸ درصد اضافه شده است.

کاهش سود واحدهای تولیدی

نتایج به دست آمده در خصوص درآمد، هزینه و سود واحد مرغداری گوشتی نشان می‌دهد که این واحد‌ها پس از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها با ۵۳ درصد درآمد آن‌ها اضافه شده که عمدتا ناشی از افزایش ۵۶ درصدی قیمت گوشت مرغ بوده است، اما بطور همزمان هزینه‌ها طی این مدت ۲۱۰ درصد رشد داشته است. از آنجایی که درصد افزایش هزینه‌ها بیشتر از درصد افزایش در آمد بوده، در ‌‌نهایت سود واحد تولیدی کاهش یافته است.

بر اساس این گزارش برخی از تولیدکنندگان معتقدند که هدفمند کردن یارانه‌ها در بخش مرغداری گوشتی منجر به صرفه جویی در مصرف سوخت، ارائه تسهیلات جهت تجهیز و نوسازی تجهیزات و واقعی شدن قیمت محصولات شده است اما مهم‌ترین نقاط ضعف اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها افزایش نامتناسب هزینه و درآمد، بی‌ثباتی در قیمت نهاده‌ها و محصول، ضعف در اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها، دخالت نامناسب دولت و بالابودن هزینه‌های حمل و نقل است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز