خبرگزاری کار ایران

معاون ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در پاسخ به ایلنا:

افزایش ۹۸ درصدی واردات موبایل از مبادی قانونی

asdasd
کد خبر : ۲۴۰۲۹۷

میزان کشفیات کالای قاچاق در ۸ ماه سال ۹۳ نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ۱۲۰ درصد افزایش داشته است و این رقم به بیش از یک هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان رسیده است.

علیرضا بیات معاون ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در مراسم کارگروه حمایت از تولید و نظارت بر گردش کالا در سطح عرضه اظهار داشت: در گذشته به دلیل توزیع نامناسب طرح شبنم زمینه را برای افزایش قاچاق فراهم کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، وی افزود: اجرای اصل کد رهگیری ضروری است و در قانون هم برای اجرای این مهم تاکید شده است، کمک اقتصادی مجلس به وزارت صنعت، معدن و تجارت ملزم به ارائه راهکارهای اجرایی این طرح کرده است و تلاش داریم تا در طرح جدید ایرادات قبلی وجود نداشته باشد؛ به همین دلیل با وسواس خاص طرح جدید را در دست مطالعه داریم ولی از طرفی به شدت برای اجرای آن عجله داریم.

وی با اشاره به مباحثی که در جلسه کارگاه امروز در وزارت صنعت و اقتصاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز مطرح شد، گفت: نخستین شرط لازم برای نظارت بر کالاهای قاچاق این است که کالای قاچاق را از غیر قاچاق تشخیص دهیم.

وی ادامه داد: این ضعف در مورد این طرح وجود دارد و جزو موارد حساسی است که تاکید ویژه‌ای برای به نتیجه رساندن آن دارد.

بیات با اشاره به طرح شبنم افزود: طرح شبنم نمی‌توانست ارتباط منطقی با گمرک داشته باشد و به عبارت دیگر ملاحظات کار‌شناسی گمرک به خوبی در آن رعایت نشده بود، در حال حاضر بنا داریم که طرح جدید مبتنی بر طرح گمرک باشد و ارتباط یکپارچه‌ای داشته باشد نه اینکه بخواهیم جزیره‌ای عمل کنیم واین ایراد اصلی طرح شبنم بود.

وی در خصوص برخورد با قاچاق سوخت گفت: اقدامات عدیده‌ای در دستور کار است و کاهش مصرف فرآورده‌های سوختی گواه بر این مدعاست.

وی ادامه داد: در چند ماه اخیر امسال کشفیات نیروی انتظامی رشد خوبی داشته است؛ البته قاچاق سوخت به عدم تخصیص بهینه سوخت به مصرف کننده واقعی برمی‌گردد و اعتقاد داریم در برخی نقاط کشور بیش از نیاز مصرف کننده سوخت توزیع می‌شود.

بیات یکی از مهم‌ترین ایرادات قاچاق سوخت را مشکل در سیستم حمل و نقل کشور دانست و خاطرنشان کرد: بدون ایجاد تنش و با کمک دستگاه‌های ذیربط به دنبال بازنگری و ایجاد انضباط در توزیع سوخت در سیستم حمل و نقل کشور هستیم.
بیات ادامه داد: میزان کشفیات کالای قاچاق در ۸ ماه سال ۹۳ نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ۱۲۰ درصد افزایش داشته است و این رقم به بیش از یک هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان رسیده است.

وی ادامه داد: زمانی می‌گوییم تعرفه بالای واردات عامل قاچاق بوده اما در حال حاضر در خصوص موبایل با کاهش از ۱۲ درصد به ۶ درصد ربرو هستیم و ۹۸ درصد این محصول از مبادی رسمی وارد کشور می‌شود اما در کنار آن از روش‌های فنی برای پیشگیری از قاچاق موبایل استفاده خوادهد شد که در دست مطالعه قرار دارد.

بیات بیان داشت: ما به دنبال آن هستیم تا روشی که در دنیا به ویژه در اروپا و آسیا جواب خود را داده در ایران هم اجرا شود که روش باندل نام دارد. و اپراتورهای تلفن همراه در این طرح تلفن‌های همراه خود را به مشتریان خود ارائه می‌دهند که رسما از قاچاق گوشی جلوگیری می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه افزایش ۸۰ درصدی درآمد گمرک نسبت به سال گذشته گواه بر این اوضاع است که آمار واردات حدود ۲۰ درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته است و سامانه‌های جامعی که در گمرک فعال شده به اصلاح برخی فرایند‌ها کمک کرده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز