خبرگزاری کار ایران

در گزارش ایلنا بررسی شد؛

صادرات میگو و ماهی مستلزم رفع موانع تعرفه ای و داخلی است

asdasd
کد خبر : ۲۳۶۱۳۲

تعرفه صادرات درروسیه ۲۰ درصد است؛ بنابر این یکی از مشکلاتی که در صادرات محصولات شیلات ایران پیش روی صادرکنندگان است این تعرفه است که سود ناشی از صادرات را کاهش می‌دهد؛ این مشکل می‌تواند میزان صادرات را کاهش دهد، به همین خاطر از جانب صادرکنندگان کاهش تعرفه مطرح شده است.

یکی از سیاست‌های کلی در بخش کشاورزی تخصیص یارانه هدفمند به بخش کشاورزی در جهت تحقق خودکفایی، حمایت از ساخت زیربنا‌ها، مراعات معیارهای زیست محیطی، قابلیت انعطاف در شرایط محیطی مختلف و ارتقاء قدرت رقابت در بازارهای داخلی و بین‌المللی است.

با توجه به اینکه حمایت از تولید داخلی به منظور خودکفایی و بسط صاردات برای حضور در بازارهای بین المللی در دستور کار است، بنابر این صدور مجوز واردات محصولات کشاورزی از جانب روسیه می‌تواند خبری خوش برای صادرات کشور باشد.

مجوز واردات ۲۰ محصول ایرانی صادر شده است

مقامات اداره بهداشت دام و محصولات کشاورزی روسیه تا کنون مجوز واردات محصولات ۲۰ شرکت ایرانی را صادر کرده‌اند و با فرارسیدن ماه ژانویه و استقبال مقامات روسی از محصولاتی شیلات ایران، انتظار می‌رود صادرات این محصولات به کشور روسیه با جدیت آغاز شود.

در هفته گذشته مقام ارشد اداره بهداشت دام و محصولات کشاورزی روسیه از واردات محصولات کشاورزی ایران از سوی روسیه در ماه ژانویه ۲۰۱۵ خبرداد و گفت: میگوی صید شده در خلیج فارس و ماهی قزل آلای پرورش یافته در تهران نخستین محصولات وارداتی از ایران خواهند بود.

به گفته این مقام روس قرار است در مرحله اول ۲۰ هزار تن قزل آلای با کیفیت و دست کم سه هزار تن میگو و شیلات از ایران به روسیه صادر شود.

ارسلان قاسمی، مدیر عامل اتحادیه سراسری تکثیر و پرورش میگو؛ ماهی و آبزیان، دراین رابطه به ایلنا می‌گوید: «هیات‌های روسی طی مراجعات متعددی که به منظور بررسی سطح بهداشت محصولات کشاورزی ایران داشته‌اند، شرایط بهداشتی و استاندارد کشور را بررسی کرده‌اند که طی آن مجوز‌های لازم برای واردات محصولات شیلات ایران را صادر کرده‌اند.

روسیه به میگو ایران نیاز دارد

نیاز بازار روسیه به میگو و ماهی ایران امری انکار ناپذیر است به طوری که روسیه حداقل به۳ تا ۵هزار تن میگو، ۱۵ تا ۲۰ هزار تن قزل آلا برای تامین بازار داخلی نیاز دارد و به همین خاطر بستری مناسب برای فعالیت تولید کنندگان و صادرکنندگان ایرانی به وجود آمده است که می‌توان بیشترین بهره وری را از این موقعیت داشت.

قاسمی در این رابطه با تاکید بر اینکه بازار روسیه نیاز به محصولات میگو و شیلات ایران دارد می‌گوید:» مجوزهای لازم برای صادرات محصولات شیلات صادر شده است اما باید این مساله را در نظر گرفت که در حال حاضر مشکلات دولتی برطرف شده است؛ یعنی مجوزهای لازم داده شده است و الان باید برای این کار با بخش خصوصی وارد مذاکره شد.

صادرکننده، خواهان کاهش تعرفه صادراتی در روسیه

تعرفه صادرات درروسیه ۲۰ درصد است؛ بنابر این یکی از مشکلاتی که در صادرات محصولات شیلات ایران پیش روی صادرکنندگان است تعرفه واردات در روسیه است که سود ناشی از صادرات را کاهش می‌دهد؛ این مشکل می‌تواند میزان صادرات را کاهش دهد، به همین خاطر از جانب صادرکنندگان کاهش تعرفه مطرح شده است.

محدودیت در حمل و نقل

ماهی و میگو جزو بخش‌هایی از کشاورزی است که سلامت محصولات آن بالای ۹۵ درصد است، با توجه به اینکه محصولات شیلات ایران با استانداردهای بین المللی تولید می‌شود و طرفداران بسیاری در نقاط مختلف دنیا دارد، مشکل حمل و نقل همواره صادرات این محصولات را تحت تاثیر قرار داده است.

مدیر عامل اتحادیه سراسری تکثیر و پرورش میگو؛ ماهی و آبزیان در خصوص مشکلات حمل و نقل در بخش صادرات محصولات کشاورزی از جمله میگو و ماهی، می‌گوید: «محصولات دریایی ایران ویژگی‌های منحصر به فردی دارد که همین امر سبب شده است روسیه برای واردات این محصولات رغبت بسیاری داشته باشد؛ اما باید به این نکته توجه داشت که علاوه بر کاهش تعرفه صادرات در روسیه که بسیاری از صادرکنندگان خواهان هستند مساله بعدی هزینه و زمان حمل و نقل و مهم‌تر ازآن عدم وجود ظرفیت‌های کانتینری در این بخش است؛ البته اقداماتی انجام شده است اما کافی نیست.»

در بحثمحصولات شیلاتی بازار روسیه سالانه ۳ میلیارد دلار واردات محصولات شیلاتی دارد که این امر موقعیت بسیار مناسبی را برای صادرکنندگان به وجود می‌آورد؛ بنابراین فراهم شدن زیرساخت‌های مناسب برای این کار ورفع موانع موجود برای صادرات در داخل حائز اهمیت است.


خبرنگار: یاسمن خالقیان

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز