خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد:

همکاری فرابخشی برای رفع موانع صادرات محصولات کشاورزی ایران به روسیه

asdasd
کد خبر : ۲۳۴۹۵۵

خریداران اجناس ایرانی تمایل دارند، تا جنس‌های صادراتی ایران را با روبل(واحد پول روسیه) خریداری کنند، در حالی که فروشندگان چنین تمایلی ندارد و این مسئله هنوز بین وزارت امور خارجه و بانک مرکزی در حال مذاکره و نهایی شدن است.

معاون امور برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه صادرات نیازمند فراهم شدن زیرساخت است، گفت: برخی از این مسائل از جمله انتقال پول بین بانک‌های ایران و روسیه به بخش‌هایی غیر از وزارت جهاد کشاورزی مرتبط است که باید حل شود.


به گزارش ایلنا و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، عبدالمهدی بخشنده، در مورد اینکه چرا ایران علیرغم موقعیت خوب صادرات به روسیه، هنوز اقدام مؤثری در این باره انجام نداده است، گفت: برای صادرات، زیر ساخت‌هایی لازم است و بخش کشاورزی هم از این امر مستثنی نیست.


وی افزود: وزارت جهاد کشاورزی با انجام برخی اقدامات باید شرایط صادرات به روسیه را فراهم کند، همچنین سازمان‌های مربوطه نیز باید با انجام برخی اقدامات شرایط صادرات را فراهم کنند.


معاون امور برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به برخی موانع صادرات بین ایران و روسیه، گفت: انتقال پول بین بانک‌های ایران و روسیه مشکل دارد و این مسئله به بخش کشاورزی مرتبط نمی‌شود.


بخشنده بیان داشت: همچنین قراردادهای گمرکی بین ایران و روسیه هنوز نهایی نشده که این موضوع هم بر روی صادرات به روسیه تأثیرگذار است.


معاون امور برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: خریداران اجناس ایرانی تمایل دارند، تا جنس‌های صادراتی ایران را با روبل(واحد پول روسیه) خریداری کنند، در حالی که فروشندگان چنین تمایلی ندارد و این مسئله هنوز بین وزارت امور خارجه و بانک مرکزی در حال مذاکره و نهایی شدن است.


بخشنده با اشاره به اینکه برخی کشورها از تعرفه وارداتی به روسیه معاف هستند، گفت: واردکنندگان کالا به روسیه در کشورهای طرف قرارداد با این کشور از پرداخت تعرفه وارداتی معافند، در حالی که صادرکنندگان ایرانی باید تعرفه ۲۰ درصدی برای واردات کالا به روسیه پرداخت کنند و این موضوع موجب افزایش هزینه‌ صادراتی ایرانیان می‌شود.


وی افزود: آذربایجان از جمله کشورهایی که از پرداخت تعرفه واردات به کشور روسیه معاف است به همین دلیل برخی از صادرکنندگان ایران برای بهره‌مندی از این موضوع کالای موردنظرشان را به آذربایجان می‌برند و از آنجا به روسیه صادر می‌کنند.


معاون امور برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: ایران آمادگی دارد، برخی محصولات کشاورزی از قبیل سبزی، صیفی و میوه‌جات را به روسیه صادر کند و تاکنون اقداماتی در این زمینه انجام شده، اما باز هم ظرفیت در رابطه با صادرات این محصولات وجود دارد و باید روی این مسئله کار کرد.


بخشنده بیان داشت: برای صادرات مواد پروتئینی مثل مرغ به روسیه، وجود پروتکل بهداشتی بین دو کشور لازم است، در حالی که ایران و روسیه فاقد این پروتکل هستند و باید کارهای لازم در رابطه با آن انجام گیرد.


وی افزود: در سفر اخیر وزیر جهاد کشاورزی به روسیه قرار شد، تا گروهی از سازمان دامپزشکی این کشور برای امضای پروتکل بهداشتی به ایران بیاید که با تأخیر یک ماهه هفته گذشته به ایران آمدند و در حال انجام مقدمات پروتکل بهداشتی هستند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز