خبرگزاری کار ایران

رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران:

صادرات ایران ۲۰ درصد افزایش یافت

asdasd
کد خبر : ۲۳۴۱۳۷

گاهی اوقات اشاره می شود که واردات ما افزایش یافته، هر کشوری که وضعیت خوب تجاری دارد به این معنا نیست که واردات کم و صادرات زیاد داشته باشد، بلکه باید معادله را به نفع صادرات داشته باشیم که اگر تفاضل این دو، عدد مثبتی باشد ایرادی ندارد و به نفع کشور است.

رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران گفت: صادرات کشور در هشت ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۰ درصد افزایش داشته که نشان دهنده استمرار فعالیت برای توسعه صادرات است.

به گزارش ایلنا، ولی الله افخمی راد در هفتمین نشست شورای گفت و گو دولت و بخش خصوصی استان کرمان، افزود: در مدت مذکور ۳۱.۵ میلیارد دلار کالای غیر نفتی از کشور صادر و ۳۴ میلیارد و ۲۲ میلیون دلار کالا وارد شده است.

وی بیان کرد: قرار نیست صادرات نفتی را در این مجموعه به حساب بیاوریم و باید به سمتی برویم که با صادرات غیر نفتی کشور را اداره کنیم و در توسعه، سرمایه گذاری ها به کار گرفته شود.

وی گفت: امیدواریم با برنامه ای که در مجموعه اقتصاد کشور در نظر گرفته می شود، موانع به حداقل ممکن برسد، حذف و زمینه صدور کالای بیشتری فراهم شود.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، ظرفیت سازی را نخستین نیاز در این مسیر عنوان و اظهار کرد: نباید تصور کنیم تولید در بخش های مختلف صنعت، معدن و کشاورزی کفایت می کند و اگر عرضه و تقاضا یکسان است نیاز به سرمایه گذاری نداریم، بلکه وظیفه داریم بخش خصوصی را حمایت کنیم و ظرفیت تولید را در کشور افزایش دهیم تا در پی آن افزایش صادرات داشته باشیم.

وی گفت: برطرف کردن مشکلات و موانع برای صادرات مورد نظر است و باید فضای کشور صادراتی شود و عزم کشور صادرات باشد و هر مجموعه ای از آحاد کشور بررسی کنند که چگونه می توانند در فرآیند صادراتی شدن کشور کمک کنند.

افخمی، بیان کرد: تامین نقدینگی برای صادرات براحتی انجام نمی شود و بانک ها تسهیلات کمتری می دهند.

وی با اشاره به اینکه استاندار کرمان فرد بسیار با تجربه و پر تلاشی است، گفت: مدیر خلاق کسی است که از راه هایی خلق منابع کند و به تولید بپردازد، مانند استاندار کرمان که البته دستگاه های اجرایی نیز باید به وظایف خود عمل کنند.

وی افزود: این فضا و این نظم بین دستگاه های اجرایی ما نیست که یا موانع قانونی موجب آن است یا اینکه نگاه صادراتی وجود ندارد و تصور آنها از فعال اقتصادی این است که سرمایه های مملکت را به خارج می برند.

رییس کل سازمان توسعه تجارت گفت: هرچه دولت را کوچکتر و ادارات را محدود تر کنیم و حتی یک میز کمتر باشد به معنای این است که یک مشکل را از سر راه بخش خصوصی بر می داریم، زیرا توسعه دولت به معنای ایجاد مشکل بر سر راه بخش خصوصی است و هر میز و هر کارمندی را که پشت این میز می گذارید مانعی را ایجاد می کنید.

وی ادامه داد: باید فعالیت های سازمان خود را پالایش کنیم، با نگاه به اینکه صادرات روان تر و سهل تر انجام شود و در این مدت بخش عمده کار ما رفع مشکلات بوده است.

افخمی گفت: گاهی اوقات اشاره می شود که واردات ما افزایش یافته، هر کشوری که وضعیت خوب تجاری دارد به این معنا نیست که واردات کم و صادرات زیاد داشته باشد، بلکه باید معادله را به نفع صادرات داشته باشیم که اگر تفاضل این دو، عدد مثبتی باشد ایرادی ندارد و به نفع کشور است.

وی تصریح کرد: هفت هزار و ۳۰۰ قلم کالا به کشور وارد می شود که برای بیش از سه هزار و ۵۰۰ قلم کالا وارد کننده، این امکان بوجود آمده تاجر و بازرگان نیاز به مراجعه به سازمان صنعت، معدن و تجارت نداشته باشد بلکه از طریق سامانه نرم افزاری کار خود را برای واردات انجام دهد.

وی افزود: ۶۵ درصد اقلام وارداتی ما واسطه ای و به عنوان مواد اولیه در خط تولید است و سایر موارد استفاده می شود.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: تسهیل در کار به کاهش قیمت تمام شده می انجامد و باعثرقابت سهل تر و آسان تر می شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز