خبرگزاری کار ایران

در گزارش ایلنا بررسی شد:

رکورد فراخوان خودرو در ایران شکسته شد

asdasd
کد خبر : ۲۳۱۳۰۸

یکی از رایج‌ترین نمونه‌های حقوق مشتری در دنیا، فراخوان‌گاه و بیگاه خودروسازهای برجسته دنیا از دارندگان خودرو آن‌ها، برای بازدید رفع عیوب و اشکال‌های خودرو، به صورت رایگان است. در ماه‌های اخیر دو خودروساز بزرگ ایران خبرهایی منتشر کردند که نشانه توجه و رعایت حقوق مصرف کننده از سوی بنگاههای اقتصادی ایرانی است.

بنگاه های اقتصادی بزرگ و قدرتمند جهان امروزه به حدی از بلوغ و کمال، درک مسئولیت‌های اجتماعی و لزوم رعایت قوانین و مقررات رسیده‌اند که حتی با پذیرش ضرر و زیان مالی هنگفت در کوتاه مدت، ترجیح می‌دهند حقوق جامعه و مشتری را محترم بشمارند و اعتبار و نیکنامی خویش را در بلندمدت تثبیت کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، یکی از رایج‌ترین نمونه‌های حقوق مشتری در دنیا، فراخوان‌گاه و بیگاه خودروسازهای برجسته دنیا از دارندگان خودرو آن‌ها، برای بازدید رفع عیوب و اشکال‌های خودرو، به صورت رایگان است. در ماه‌های اخیر دو خودروساز بزرگ ایران خبرهایی منتشر کردند که نشانه توجه و رعایت حقوق مصرف کننده از سوی بنگاههای اقتصادی ایرانی است.

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو اعلام کرد که شرکت تحت مدیریت او قصد دارد در راستای تکریم مشتریان و حفظ حقوق آنان، محصولاتی را که نیاز به بررسی فنی دوباره پس از تحویل به مشتریان دارند، دعوت به بازدید و رفع عیب نماید.

شرکت عقاب افشان سازنده اتوبوس‌های اسکانیا در ایران؛ اما در جهت مشتری مداری و رعایت حقوق جامعه، پا را از این هم فرا‌تر گذاشت و از تمامی مالکان اتوبوس‌های اسکانیا که پس از تحویل اتوبوس از شرکت، خودسرانه اقدام به دستکاری در باک، سیستم برقی و دیگر قسمت‌های خودرو کرده‌اند دعوت کرد برای رفع عیوب دستکاری‌های عمده و تاثیرگذار به تعمیرگاههای آن شرکت مراجعه کنند.

خودروسازان بزرگ جهان از ابتدای سال جاری میلادی تا ۱۵ اکتبر(۲۳ مهر) بیش از ۵۶ میلیون خودرو را فراخوان کرده‌اند که یک رکورد محسوب می‌شود و این رقم شگفت انگیز برای تکنولوژی‌های نسبتا پایه، مانند سوئیچ استارت، مولد همزمان و چفت کاپوت بوده است.

بر اساس آمار اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراه‌های آمریکا، رکورد قبلی فراخوان مربوط به فراخوان ۵۵.۶ میلیون خودرو در سال ۱۹۹۹ بوده است. با توجه به این چشم انداز، خودروسازان در حال حاضر بیش از سه برابر خودرو‌ها و کامیون‌های جدیدی را که آمریکایی‌ها در سال جاری خریداری خواهند کرد، فراخوان کرده‌اند.
بر اساس اعلام اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراه‌های آمریکا، خودروسازان تا ماه ژوئیه ۵۲ میلیون خودرو و کامیون را فراخوان کرده‌اند. بر اساس گزارش روزنامه فری پرس در ماه‌های سپتامبر و اکتبر نیز ۴ میلیون خودرو دیگر فراخوان شده است.

بحران سوئیچ استارت شرکت جنرال موتورز و مسائل قانونی، سیاسی و قانونگذاری ناشی از آن یکی از دلایل این افزایش ناگهانی بوده است و نیاز اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراه‌های آمریکا به اثبات کارآیی، خود دلیل دیگر است. آقای «رنه استفنز» معاون شرکت جی دی پاور‌اند اسوشیتس، می‌گوید: «فکر می‌کنم این صنعت اندکی وحشت زده است. شرکت‌ها آنچه را که برای جنرال موتورز در سال جاری و برای تویوتا مدتی قبل اتفاق افتاد دیده‌اند. در نتیجه، خودروسازان احتمالا در مورد احتیاط بیشتر دچار لغزش شده‌اند.»

«دیوید فریدمن»، معاون اداره ملی امنیت ترافیک بزرگراه‌های آمریکا می‌گوید: «به دلیل تحقیقاتی که درباره نقص در ماه ژوئیه انجام دادیم، نزدیک به نیم میلیون مالک خودرو‌ها و کامیون‌های کرایسلر خودروهای خود را تعمیر خواهند کرد.»

از سوی دیگر، خودرو‌ها پیچیده‌تر می‌شوند. نرم افزارهایی که در خودروهای امروزی به کار می‌روند بیش از یک میلیون خط کد دارند. اقای «سین کان»، موسس مرکز ایمنی و استراتژی‌های تحقیق، می‌گوید: " آشکارا وارد فضای متفاوتی می‌شویم. فراخوان‌های جنرال موتورز به سرعت همزمان شده است با نقص شتاب ناخواسته تویوتا و این موضوع مسائل را پیچیده‌تر کرده است. ما در تقاطع تغییر عمده در تکنولوژی قرار گرفته‌ایم.

اما تضاد در اینجاست که اکثر این فراخوان‌ها مربوط به قطعات اساسی بوده است.

چندی پیش شرکت کرایسلر ۴۷۰ هزار خودرو را به دلیل نقص مولد همزمان و ۴۳۷ هزار جیپ رانگلر را به دلیل نفوذ آب به آینه بغل که به صورت برقی کنترل می‌مشوند، فراخوان کرده است.

ویوتا نیز ۴۲۳ هزار خودرو را در آمریکا و تعداد بیشتری را در ژاپن به دلیل احتمال نشت سوخت فراخوان کرده است. اوایل این ماه جنرال موتورز ۸۹ هزار شورولت اسپارک مدل‌های سه سال قبل را به دلیل اینکه " خردگی چفت کاپوت موجب باز شدن آن می‌شود " فراخوان کرد.
آقای جک فیشر، مدیر آزمایش خودرو، می‌گوید: " احتمال دادخواهی و هراس از کشیده شدن پرونده‌ها به کنگره موجب پیشگیری بیشتر خودروسازان شده است.

شرکت جنرال موتورز تا ۱۵ اکتبر(۲۳ مهر) به دلیل فراخوان سوئیچ استارت با ۹۵ پرونده قضایی روبرو شده است. این شرکت یک صندوق ویژه برای قربانیان ایجاد کرده و از ۱۶۵ خانواده درخواست دریافت کرده است که مدعی هستند در تصادفات ناشسی از عملکرد نادرست سوئیچ استارت عزیزی را از دست داده‌اند.

در ماه مارس، وزارت دادگستری ایالات متحده شرکت تویوتا را به دلیل فریب دولت در زمان تحقیق درباره شتاب ناخواسته خودروهای این شرکت، ۱.۲ میلیارد دلار جریمه کرد.

آقای فیشر می‌گوید: " آنچه که اخیرا شاهدش بودیم مسئولیت آگاهی نسبت به نقص است نه اعلام فراخوان «فقط اینکه فراخوان‌ها در سال جاری افزایش یافته به این معنی نیست که صنعت خودرو دچار بحران کیفیت شده است.

فیشر و کان هر دو معتقدند امروزه خودرو‌ها نسبت به گذشته ایمن‌تر و قابل اعتماد‌تر شده‌اند.

قای فیشر می‌گوید: " ما سال‌ها نظر سنجی‌هایی درباره قابلیت اطمینان خودرو‌ها انجام داده‌ایم. خودرو‌ها به هیچ وجه قابلیت اطمینان خود را از دست نداده‌اند. آقای استفنز نیز این موضوع را تایید می‌کند و می‌گوید: " به نظر من فراخوان‌ها افزایش یافته است، زیرا شرکت‌ها تلاش می‌کنند به موضوع ایمنی خیلی زود رسیدگی کنند و به دلیل اینکه ما تلاش می‌کنیم در این صنعت پاسخگو‌تر باشیم «او می‌گوید مصرف کنندگان اغلب نسبت به خودروسازانی که به طور پیشگیرانه فراخوان می‌دهند و خودرو‌ها را تعمیر می‌کنند، وفاداری بیشتری دارند. فراخوان همچنین به نمایندگی‌ها امکان می‌دهد خودرو‌ها را بررسی کنند و خدمات و تعمیرات دیگری را نیز با قیمت پایین ارائه دهند اما روی دیگر این مسئله سردرگمی و آزردگی است که مشتریان هنگام دریافت اطلاعیه فراخوان تجربه می‌کنند.

آقای روبرت کیو شهروند ۸۷ ساله ساکن وارن که مالک خودروی پونتیاک گراند پریکس مدل ۲۰۰۴ است می‌گوید: " احمقانه است که پس از ۱۰ سال که این خودرو را دارم برایم اطلاعیه فراخوان می‌فرستند. " او به تازگی اطلاعیه‌ای دریافت کرده است مبنی بر اینکه سوئیچ استارت ممکن است معیوب باشد و باید تعویض شود. این اطلاعیه همچنین به او توصیه می‌کند تا زمانی که سوئیچ استارت جدید نصب می‌شود و همه کلیدهای خود را از دسته کلید خارج کند، گیو می‌گوید: " من این ماشین را دوست دارم و آن را نگه می‌دارم. ۱۰ سال است که با این ماشسین رانندگی کرده‌ام و هیچ اتفاقی نیفتاده است ".

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز