خبرگزاری کار ایران

گزارش ایلنا از تاخیر در برگزاری انتخابات اتاق تعاون:

تاخیر در انتخابات اتاق تعاون وجاهت قانونی ندارد

asdasd
کد خبر : ۲۲۹۵۲۰

هیات مدیره علیرغم استعلام از ما انتخابات را به تعویق انداخت اما با پیگیری‌هایی که وزارتخانه صورت داده است مقرر شد مجددا و بدون فوت وقت انتخابات اتاق انجام شود، تحقیق و تفحص حق قانونی مجلس است، آقایان اتاق تعاون را سیاسی کرده‌اند و به همین خاطر اقداماتی می‌کنند که در ‌‌‌نهایت به ضرر این اتاق است.

ابهامات در برگزاری انتخابات اتاق تعاون ایران همچنان باقی است. انتخاباتی که در تاریخ مقرر برگزارنشد تا پیش از پیش فعالان وابسته به این اتاق را با سوال روبرو کند؛ هر چند که هیات رییسه علت تاخیر در برگزاری انتخابات را عدم تطبیق اساسنامه مطابق با قانون عنوان می‌کنند؛ اما بسیاری از فعالین، بر این باورند که اگر علت تاخیر در انتخابات، عدم تطبیق اساسنامه ای است که ابلاغ قانون آن در ماه اردیبهشت صورت گرفته است؛ بنابراین چرا چند ماه پس از ابلاغ این قانون و درست پبش از برگزاری انتخابات به فکر اجرای آن افتاده‌اند.

اقدامات سال‌های اخیر در اتاق تعاون ایران به گونه‌ای بوده است که پس از تاخیر در انتخابات، نمایندگان مجلس شورای اسلامی را بر آن داشت تا طرحی در رابطه با تحقیق و تفحص مجلس از اتاق تعاون ایران ارائه دهند، طرحی که در صورت تصویب سرانجام شاید موجب از بین رفتن ابهامات خواهد شد.

همچنین بسیاری ازفعالین این بخش علت تاخیر در انتخابات را بی‌مورد و غیر منطقی دانسته‌اند، تاخیری که کارایی این اتاق رازیر سوال خواهد برد؛ به همین خاطر جلسات متعددی با حضور معاون تعاونی‌ها و وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی برگزار شدتا در رابطه با برگزاری هرچه سریع تر این انتخابات تدبیری اندیشیده شود که ماحصل آن قول برگزاری این انتخابات در آینده ای نزدیک است.

طی صحبت‌هایی که ایلنا، با اعضای تعاونی‌ها در نقاط مختلف ایران داشت، این افراد نظرات جالبی در رابطه با تاخیر در برگزاری این انتخابات و دیگر حواشی اتاق تعاون ایران داشته‌اند.

سید حمید کلانتری، معاون وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی: دوره حضورهیات مدیره قبلی اتاق تعاون شهریور ماه امسال پایان یافته و بنا بود که در مهرماه انتخابات اتاق تعاون برگزار شود؛ اما به دلیل شبهه‌ای که در یک ماده قانونی به وجود آمد و ضرورت داشت تا با اساسنامه اتاق منطبق شود انتخابات به تعویق افتاد.، هیات مدیره علیرغم استعلام از ما انتخابات را به تعویق انداخت اما با پیگیری‌هایی که وزارتخانه صورت داده است مقرر شد مجددا و بدون فوت وقت انتخابات اتاق انجام شود.

بهمن عبداللهی، عضو هیات مدیره اتاق تعاون ایران: بعد از ابلاغ اصلاحیه قانون اتاق تعاون تمامی اتحادیه‌ها و تعاونی‌ها موظف شدند اساسنامه خود را مطابق با قانون تغییر دهند که به دلایل مختلف از جمله درگیری اتحادیه‌ها در مجامع سالیانه این امر می‌سر نشد و به همین خاطر اساسنامه جدیدی از سوی اتحادیه‌ها ارائه نشده است اتاق تعاون از تحقیق و تفحص مجلس شورای لسلامی از اتاق تعاون استقبال می‌کند؛ چرا که تحقیق و تفحص حق قانونی مجلس است.

علی نصیبی، عضو هیات مدیره اتاق تعاون گلستان: آقایان اتاق تعاون را سیاسی کرده‌اند و به همین خاطر اقداماتی می‌کنند که در ‌‌‌نهایت به ضرر این اتاق است، مجلس شورای اسلامی موازی با دولت اقداماتی انجام دهد تا در اتاق تعاون اتفاقات خوشایندی را نظاره گر باشیم، تاخیر در برگزاری انتخابات امری غیر قانونی است؛ متاسفانه این اتاق با سیاسی کاری کارایی خود را از دست خواهد داد. ضروری است از اعمال غیر قانونی جلوگیری شود؛ زمانی که اتاق تعاون کشور بی‌قانونی کند تکلیف اتاق تعاون‌های استان چیست، پس لازم است تا بررسی‌های لازم انجام شود تا هرچه سریع‌تر تکلیف اتاق تعاون روشن شود.

رضا سواری، رییس اتاق تعاون زنجان: تحقیق و تفحص حق قانونی مجلس است؛ اگر مجموعه‌ای ادعا می‌کند که تمامی فعالیت‌هایش درست است، از این کار هراسی نخواهد داشت؛ بنابراین تعاونی‌ها نباید مشکلی در این خصوص داشته باشند.

سید علاالدین ربیعی، عضو هیات مدیره اتاق تعاون مازندران: اگر قرار باشد تمام شرکت‌های تعاونی در مازندران اساسنامه ارائه دهند انتخابات اتاق تعاونی‌ها تا هشت سال دیگر نیزبرگزار نخواهد شد. در مازندران نزدیک به ۲۰۰ هزار شرکت تعاونی وجود دارد که این تعداد شرکت اگر نتوانند اساسنامه‌ای ارائه دهند امیدی به برگزاری انتخابات نیست. آقایان اتاق تعاون را سیاسی کرده‌اند و این بگو مگو‌ها که ۴،۵ سال به درازا کشیده است اصلا برای اقتصاد کشور مفید نیست.

مجید سهرابی، رییس اتاق تعاون استان لرستان: توجیه منطقی برای این تاخیر وجود ندارد و تحقیق و تفحص از این اتاق برای پیگیری دلایل این تاخیر راهکاری مناسب است. در جلسه‌ای که در تاریخ ۳۱ خرداد با حضور ۷۵ نفر از اعضا برگزار شد مقرر شد که در اسرع وقت هیات ۷ نفره‌ای اساس نامه را بر اساس قانون منطبق کنند که این امر صورت گرفت و اساسنامه به موقع آماده شد؛ اما مجمعی برای بررسی و تایید اساسنامه برگزار نشد؛ یعنی اساسنامه تدوین شده است؛ اما هیات رییسه پیگیری نمی‌کند بر اساس قانون تعاونی‌ها و تحادیه‌ها اگر ظرف سه ماه اساسنامه را با قانون تطبیق ندهند امکان استفاده از امتیازات را نخواهند داشت؛ بنابر این عدم تطبیق اساسنامه با قانون دلیل منطقی برای عدم برگزاری انتخابات اتاق نیست.

اسماعیل خاکفرجی، مدیر عامل اتحادیه سراسری شرکت‌های تعاونی مسکن کارکنان دولت: بحثتطبیق اساسنامه که از جانب هیات مدیره اتاق تعاون مطرح شد سنگ اندازی قانونی است هیات مدیره بحثقانونی را پیش کشیده است؛ اما بدیهی است که زمان مطرح کردن تطبیق اساسنامه مطابق قانون مناسب نبوده است. هیات مدیره باید پیش از سر رسیدن موعد انتخابات این بحثرا مطرح می‌کرد تا در زمان مناسب به آن رسیدگی شود. حداقل با یک عذرخواهی بجثتطبیق قانون را مطرح کرده تا اجرای قانون دلچسب شود. زمانی که تخلف کنندگان معرفی شوند زمینه پاسخ گویی نیز فراهم خواهد شد؛ بنا براین امیدواریم با تحقیق و تفحص دست متخلفان رو شود تا به تخلفاتشان رسیدگی شود.

حسین نجابت، نماینده مردم تهران: این تاخیر افتادن‌ها به این ارتباط دارد که مقداری در کار تعاون وقفه ایجاد شده است. ما مشکلمان این است که عده‌ای زمانی که مسئولیتی را بر عهده می‌گیرند زمانی که قرار است مجددا انتخابات شود تلاش می‌کنند که باز در‌‌‌ همان مناصب بمانند که این کار بسیار سخیف و زننده است. به انحاء مختلف در انتخابات و به تاخیر انداختن آن دخالت می‌کنند و رایزنی‌هایی انجام می‌دهند که هیچ کدام از آن‌ها وجاهت قانونی ندارد.

جعفر قادری، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس: اینکه احساس می‌شود تعویق انتخابات هیات رییسه از مسیر قانونی دور است شاید به این خاطر باشد که تعاونی‌ها هنوز اساسنامه‌شان را با تغییرات قانون تعاون تطبیق نداده‌اند که البته این خیلی دلیل قانع کننده‌ای نیست و باید انتخابات برگزار شود.

ارسلان قاسمی، مدیر عامل اتحادیه سراسری تکثیر و پرورش میگو؛ ماهی آبزیان: کسانی در برگزاری انتخابات تاخیر ایجاد می‌کنند که احساس می‌کنند بازی را باخته‌اند، هیات رییسه با این تاخیر زمان خرید تا بتواند با اتحادیه و تعاونی‌ها و سفر‌های استانی درصد آرا را به نفع خود بالا ببرد، مجلس با بی‌طرفی می‌تواند به روشن سازی این اتاق کمک شایانی کند.

خبرنگار: یاسمن خالقیان

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز