خبرگزاری کار ایران

معاون گردشگری سازمان میراثفرهنگی در اصفهان:

اقتصاد گردشگری به درون‌زایی توسعه کمک می‌کند

asdasd
کد خبر : ۲۲۸۱۴۶

راهبرد سازمان میراثفرهنگی برای سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری، افزایش مشارکت و فراخوان سرمایه‌های بخش خصوصی و جلب مشارکت جوامع محلی در سرمایه آوری و اداره و مدیریت آنهاست.

معاون گردشگری سازمان میراثفرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره به اینکه چاره جویی ملی برای افزایش ارز آوری از طریق ارائه خدمات گردشگری است، بیان داشت: محدود شدن سرانه هزینه کرد گردشگران خارجی به دلایل مختلفی مانند تحریم‌های بانکی و محدود بودن کارت‌های اعتباری بین المللی، قدرت خرید گردشگران خارجی و همچنین سرآمد ارزی ما را کاهش می‌دهد. با بهبود شرایط بین المللی کشور، گشایشی در این موضوعات پدید آمده تا علاوه بر این امر بتوانیم از منابع مالی سازمان‌های وابسته بین المللی استفاده کنیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا از اصفهان، مرتضی رحمانی در همایش معرفی فرصت‌های سرمایه گذاری در صنعت گردشگری استان اصفهان، بااشاره به اینکه توزیع سفر در کشور، نیازمند توزیع سرمایه و سرمایه گذاری در این خصوص است، گفت: در حال حاضر از هشت پروژه ملی معرفی شده استان اصفهان به بانک‌ها به ارزش ۵۴۱ هزار میلیون ریال، حداقل یکی از آن‌ها به گردشگری سلامت و آب گرم اختصاص یافته است.

وی با بیان اینکه تعداد گردشگران بین المللی در سال ۲۰۱۳ از مرز یک میلیارد و یکصد میلیون نفر در جهان گذشت، اظهار داشت: این افراد در مجموع بیش از یک هزار و ۱۵۹ میلیارد دلار هزینه کردند که بیشتر این درآمد نصیب کشور آمریکا و کشورهای اروپایی شد. این درحالی‌است که کشور ایران در این مدت نزدیک به چهار میلیون و ۷۰۰ هزار گردشگر خارجی را جذب کرده است.

به گفته معاون گردشگری سازمان میراثفرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در شش ماهه نخست امسال بیش از ۱۱۰ هزار نفر با متوسط اقامت ۲.۲ شب وارد اصفهان و اماکن اقامتی آن شدند در حالی که در سال گذشته فقط اندکی بیش از این تعداد وارد اصفهان شدند.

رحمانی افزود: اصفهان با قابلیت‌های خود با ۲۰ هزار جاذبه گردشگری، ۴ اثر ثبت شده جهانی به غیر از آثار ملموس جهانی، ۱۰ هزار تخت اقامتی، هزار باغ خانه قدیمی فرهنگی و گرانمایه مذهبی، ظرفیتی بیش از این‌ها را در دل خود نهفته دارد.

وی گفت: با ملاحظه پیش سند توسعه اصفهان و مجموعه اسناد بخشی و فرابخشی طی برنامه پنجم توسعه، مبنای هدف گذاری استان تبدیل اصفهان به کانون اصلی و بر‌تر گردشگر فرهنگی در مقیاس جهانی و کسب رتبه نخست آسیا از نظر ثبت آثار ملی و جهانی در یونسکو و بزرگ‌ترین مرکز تولید و صادرات صنایع دستی تا پایان برنامه است.

رحمانی، با اشاره به قابلیت‌های اصفهان اظهار داشت: افراد علاقمند به توسعه خدمات گردشگری می‌توانند در بحثگردشگری سلامت و استفاده از ظرفیت‌های توریستی کشور با قدرت بالای رقابتی و قابل توجه، منبعی برای سرمایه گذاری در کشور شوند.

وی عنوان کرد: در حال حاضر از هشت پروژه ملی معرفی شده استان اصفهان به بانک‌ها به ارزش ۵۴۱ هزار میلیون ریال، حداقل یکی از آن‌ها به گردشگری سلامت و آب گرم اختصاص یافته است. همچنین ۴۴ پروژه نیز هر کدام با اعتبارات زیر ۲۰میلیارد ریال در حال اخذ تسهیلات بانکی هستند.

رحمانی، با اشاره به اینکه توزیع سفر در کشور نیازمند توزیع سرمایه و سرمایه گذاری در این خصوص است، گفت: باید از انباشت سرمایه و سرمایه گذاری گردشگری در شهرهای کلان که با روح گردشگری پایدار در تعارض‌اند، پیشگیری کرد.

وی با بیان اینکه راهبرد سازمان میراثفرهنگی برای سرمایه گذاری در حوزه گردشگری، افزایش مشارکت و فراخواندن سرمایه‌های بخش خصوصی و جلب مشارکت جوامع محلی در سرمایه آوری و اداره و مدیریت آنهاست، اذعان داشت: اقتصاد گردشگری به درون زایی توسعه کمک می‌کند.

وی در خصوص توجه به محیط زیست و حفظ منابع طبیعی و آثار طبیعت ساز که از دیگر مشکلات پیش روی گردشگری است، اظهار داشت: تخریب محیط زیست و بی‌توجهی برخی گردشگران به آن نه تنها روح سایر گردشگران را خراش می‌دهد بلکه در استقرار تصمیات گردشگری و خدمات رسانی آن‌ها نیز مانع اساسی ایجاد می‌کند.

وی بیان داشت: در بحثمربوط به خروج از رکود غیر تورمی، هم در مباحثمربوط به توسعه صادرات غیرنفتی و هم در اجرای مدل‌های اقتصاد مقاومتی و همچنین در هدف گذاری‌های کمی و سیاست گذاری‌های کلان اقتصاد کشور، نقش گردشگری را پر رنگ خواهیم ساخت که این امر منوط به مشارکت بخش خصوصی است.

معاون گردشگری سازمان میراثفرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اظهار کرد: در این خصوص سیاست سازمان در این است که سهم اقتصاد گردشگری را در اقتصاد ملی مورد توجه قرار دهند، تا هضم واقعی آن درکشور مشخص شود.

رحمانی با بیان اینکه سازمان میراثفرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مطالعات خود را در این خصوص تحت عنوان حساب‌های اقماری گردشگری شروع کرده است، عنوان کرد: من فکر می‌کنم این خبر خوبی برای سرمایه گذاران استان در آینده‌ای نزدیک است تا سرمایه گذاریشان را با مطالعه لازم انجام دهند به خصوص در شرایط فعلی که نگرش فرهنگی به سرمایه و انباشت ملی سرمایه و افراد سرمایه دار تصحیح شده و جامعه بین ثروتمندان با سرمایه داران و کارآفرینان تفکیک قائل شد است.

وی ادامه داد: در تاریخ کشورهای توسعه یافته مشاهده می‌شود جایگاه فرهنگی سرمایه در همه کشورهای توسعه یافته باعثگردش و بازدهی سرمایه‌های انباشته به سود تولید ملی شده است.

رحمانی موضوع مهم دیگر قابل اشاره را اهمیت تحقیقات و مطالعات عنوان کرد و اذعان داشت: سرمایه گذاران و کارآفرینان باید بدانند که پایین بودن سهم تحقیقات در تولید ناخالص ملی، موجب پایین آمدن سرمایه گذاری و افزایش ریسک می‌شود که ادامه این فرآیند توسعه نیافتگی را به دنبال خواهد داشت.

وی یادآور شد: در این راستا سازمان گردشگری خود را به تحقیقات و انجام مطالعات کاربردی ملزم می‌داند تا بتواند با ارائه نتایج آن به مخاطبان و جامعه هدف خود، ریسک‌های سرمایه گذاری را در هر کدام از بخش‌های تولید، تاسیس و ساخت و ساز مراکز اقامتی کاهش دهد.

معاون گردشگری سازمان میراثفرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با بیان اینکه آمایش و ساماندهی منابع و جاذبه‌های گردشگری کشور با هدف توزیع متوازن سفر در کشور در برنامه‌های سازمان میراثفرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قرار دارند، عنوان کرد: این امر باعثمی‌شود، تا علاوه بر ارتقاء سطح خدمات واحدهای گردشگری، شاهد نظم و انسجام در نظام گردشگری در شهرهایی مثل اصفهان و رهایی آن از بخشی از مشکلات نظیر تراکم و هجوم بی‌برنامه گردشگران باشیم.

وی به دو موضوع مهمی که در آینده منشا بروز مشکلاتی برای صنعت گردشگری کشور می‌شود اشاره کرد و گفت: شهرهایی که در کانون تحسین و توجه جهان از لحاظ موقعیت گردشگری قرار دارند باید خرده فرهنگ‌های خود را پشتیبان فرهنگ ملل بدانند؛ به گونه‌ای که باید فرهنگ اسلای ایرانی و شیعی ما در جایگاه بالای خود قرار گیرد اما خرده فرهنگ‌های مناطق نیز باید خود را هم سطح کنند. همچنین گردشگران نباید شاهد رفتارهایی باشند که از آن‌ها در مراجع توریستی جهان به نیکی یاد نشوند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز