خبرگزاری کار ایران

یک فعال اقتصادی در گفتگو با ایلنا:

هیچ جای دنیا فساد کاملا از بین نمی‌رود / در ایران اگر وابسته به یک طیفی نشوید نمی‌توانید در صنعت موفق شوید

asdasd
کد خبر : ۲۲۴۰۳۴

صنعت موسیقی هم صنعت است فیلم هم صنعت است هم اکنون صنعت موسیقی اتریش بالای ۱۰.۵ میلیارد یورو ترنول مالی دارد صنعت فیلم هالیوود بالای ۲۰۰ میلیارد دلار ترنول مالی دارد و این‌ها همه قابل مطرح شدن است.

یک فعال اقتصادی گفت: تولید ملی نه عملی است و نه ضروری و عنوان طرح تولید ملی کاملا غلط است.

سعید افشار، یک فعال اقتصادی در گفتگو با خبرنگار ایلنا در خصوص وضعیت تولید در کشور اظهار داشت: همه چیز اگر شفاف شود و از روابط صنعتی، استراتژی توسعه و رشد قانونی و صنعتی حمایت شود فساد اقتصادی کمتر می‌شود.

وی افزود: البته هیچ جای دنیا فساد کاملا از بین نمی‌رود و ریشه کن نمی‌شود اما می‌تواند به حداقل برسد در سیستم‌هایی که اقتصاد متمرکز دارند و اقتصاد آن‌ها دولتی است این موضوع بیشتر دیده می‌شود اما در ایران اگر وابسته به یک طیفی نشوید نمی‌توانید در صنعت موفق شوید!

افشار تصریح کرد: برای ما تولیدکنندگان از مامور خرید گرفته تا سایرین باید حق حساب بدهند تا فلان کار انجام شود به اعتقاد بنده این موضوع از بین برود و از نظر اخلاقی هم درست نیست.

افشار در پاسخ به این پرسش که آیا سه قوا یک دست حرکت کرده‌اند؟ افزود: نیاز به همکاری سه قوای مقننه، مجریه و قضاییه هست و نیازمند فرهنگ سازی بیشتر در این زمینه هستیم.

وی ادامه داد: باید به جوانان آموزش داده شود که اگر رشد و توسعه می‌خواهند باید یک پرسه چند ساله را طی کنند. و یکساله سوپر میلیارد نمی‌توان شد هر چند این موضوع در اقتصاد رانتی ممکن است بوجود‌اید اما در اقتصاد منطقی یک شبه پولدار شدن امکان پذیر نیست.

وی تصریح کرد: به اعتقاد بنده اقتصاد اگر به بخش خصوصی واقعی سپرده شود هم فساد کمتر می‌شود هم کار قوای مختلف قضاییه، مجریه و مقننه کم خواهد شد.

افشار در پاسخ به این پرسش که به چه صورت می‌توانیم مردم را به سمت استفاده از تولید ملی سوق دهیم؟، گفت:
به نظر بنده طرح شعار تولید ملی در کل غلط است، ما در عصر جهانی سازی زندگی می‌کنیم که در این عصر تقسیم کار صورت گرفته به عنوان مثال در ایران به دلیل خشک سالی‌ها برخی از صنایع مانند فولاد سازی که آب بر است و خودروسازی که شرایط آن به صورت کامل مهیا نیست باید منحل شود و این صنایع به سمت کره جنوبی حرکت کند بهتر است و برخی دیگر از صنایع مانند آی تی در ایران می‌تواند خیلی خوب رشد کند چون نه نیاز به آب دارد نه نیاز به سایر مواد اولیه.

افشار با بیان اینکه تولید ملی نه عملی است و نه ضروری گفت: یک مهندس ساختمان که می‌خواهد ساختمانی بسازد مسلما همه مصالح از سیمان و آجرو غیره نمی‌تواند خودش تولید کند و این امر هم منطقی نیست.

وی با بیان اینکه به تولید باید به صورت انبوه نگاه کرد گفت: استراتژی بازرگانی کشور را باید تعریف مجدد کرد.

افشار تصریح کرد: از ۱۶۰ صنعت تعریف شده در دنیا ۱۳۰ تای آن در ایران است این در حالی است که در آلمان کل صنایع ۲۶ تاست اخیرا هم صنعت نساجی آلمان ورشکسته شد و در رقابت با کره و چین از بین رفت.

این فعال اقتصادی با اشاره به اینکه باید تعریف کلی از توسعه بازرگانی کشور و توسعه کلان کشور داشته باشیم و درآن چارچوب صنعت کشور را تعریف کنیم گفت: صرف اینکه با وام بانکی سوله‌ای ایجاد کنیم و ماشین آلات در آنجا بگذاریم تولیدکننده خوبی نیستیم و اشتغال زادیی نکرده‌ایم.

وی گفت: صنعت موسیقی هم صنعت است فیلم هم صنعت است هم اکنون صنعت موسیقی اتریش بالای ۱۰.۵ میلیارد یورو ترنول مالی دارد صنعت فیلم هالیوود بالای ۲۰۰ میلیارد دلار ترنول مالی دارد و این‌ها همه قابل مطرح شدن است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز