خبرگزاری کار ایران

افخمی راد در بیستمین همایش توسعه صادرات غیر نفتی در تبریز:

حذف کارت بازرگانی و ثبت سفارش الزامی است

asdasd
کد خبر : ۲۲۲۶۱۲

افخمی راد اولین شریک تجاری در ۷ ماهه سال جاری را چین با ۵.۲ میلیارد دلار تجارت، دومین کشور را عراق با ۳.۳ میلیارد دلار، سومین کشور را امارات با ۲.۲ میلیارد دلار و چهارمین و پنجمین کشورها را به ترتیب افغانستان با ۱.۴ میلیارد دلار و هند را با ۱.۲ میلیارد دلار عنوان کرد.

همزمان با کاهش۲۰ درصدی قیمت نفت در بازارهای جهانی پارلمان بخش خصوصی در بیستمین همایش ملی توسعه صادرات کالاههای غیرنفتی گردهم آمدند تا موانع و راهکارهای افزایش صادرات این کالاها را مورد بررسی قرار دهند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در این همایش معاون وزیر صنعت معدن و تجارت با اشاره به فراهم کردن محیطی مناسب برای تجار در کشور اظهار داشت: در کلیه اسناد بالادستی در کشور پرداختن به صادرات از اولویت ویژه ای برخوردار است و در سند چشم انداز به طور مشخص به بحثصادرات تکیه شده و در قانون برنامه پنجم جایگاه خاصی برای این موضوع در نظر گرفته شده است.

وی افزود: همچنین سیاست اقتصاد مقاومتی به طور جد بر اقتصاد غیر نفتی تاکید کرده است. و بندهایی که برای صادرات درآن مطرح شده به مراتب بیشتر از بندهایی است که در سایر بخش ها آمده است.

افخمی راد در ادامه با اشاره به آمار ۷ ماهه صادرات غیر نفتی گفت: در این مدت رقمی به ارزش ۲۷ میلیارد دلار از صادرات غیر نفتی حاصل شده که به لحاظ وزنی با ۵۵میلیون تن صادرات با رشد ۸ درصدی و به لحاظ ارزشی ۱۹ درصدافزایش داشته ایم.

وی ادامه داد: اگر چه این اعداد خوب به نظر می رسد اما با ارقامی که جزء اهداف صادراتی ماست فاصله داشته و با ۳۰ درصد کاهش مواجه هستیم.

افخمی راد اولین شریک تجاری در این مدت را چین با ۵.۲ میلیارد دلار تجارت، دومین کشور را عراق با ۳.۳ میلیارد دلار، سومین کشور را امارات با ۲.۲ میلیارد دلار و چهارمین و پنجمین کشورها را به ترتیب افغانستان با ۱.۴ میلیارد دلار و هند را با ۱.۲ میلیارد دلار عنوان کرد.

وی تصریح کرد: متوسط قیمت هر تن کالای صادراتی ۴۳۸ دلار بوده و سهم این ۵ کشور در صادرات ۷۰ درصد از کل حجم تجارت خارجی را در بر می گیرد و ۳۰ درصد دیگر متعلق به کشورهای آسیایی است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به مصوبات اخیر دولت در خصوص حمایت از صادرکنندگان تصریح کرد: حذف مالیات بر صادرات، لغو پیمان سپاری، تصویب کمک یارانه ای، تسهیلات بانکی برای تجار و بازرگانان بالغ بر هزار میلیارد ریال، برقراری خطوط کشتی رانی و اصلاح آیین نامه و خدمات فنی و مهندسی و همچنین موافقت برای اعزام رایزنان بازرگانی از جمله آنهاست.

وی در ادامه گفت: همچنین تاکید بر تسریع استرداد مالیات بر ارزش افزود، تخصیص ۱ میلیارد دلار از محل صندوق توسعه ملی از جمله مواردی است که در اقدامات در دست دولت محسوب می شود.

وی با بیان اینکه ما در بخش دولت هنوز با مشکلات بسیاری مواجه هستیم گفت: تلاش ها برای خروج از این بحران ها همچنان وجود دارد و امیدواریم با برداشتن تحریم ها شرایط نقل و انتقال پول آسانتر صورت گیرد.

وی تصریح کرد: البته اقدامات وزارت امور خارجه در این زمینه موثر بوده و باعثامیدواری شده است.

افخمی رادادامه داد: هر چند استان آذربایجان شرقی از قدرت و پتانسیل بالایی برخوردار است اما تنها در صنعت شکلات و شیرینی مطرح شده و برای سرمایه گذاری جای زیادی دارد و می تواند در صنعت ساخت ماشین آلات و تجهیزات در رشته های مختلف مزیت کسب کند.

وی افزود: تبریز با ۴ کشور همجوار است و این مزیت بزرگی برای این شهر است و با مقررات زدایی برای سرمایه گذاری تولیدی و صنعتی می تواند موفق تر عمل کند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اینکه برای صادرات باید واردات را تسهیل کرد گفت: با واردات می توان با افزایش ارزش افزوده حضور در بازارهای هدف را پررنگ تر کرد.

وی گفت: تسهیلات برای کالا و خدمات کشور باید به گونه ای باشد تا حداقل زمان و قیمت را به همراه داشته باشد.

افخمی راد با بیان اینکه برای ۵ هزار قلم کالا موفق به حذف محدودیت ها شدیم گفت: ۲۵ هزار قلم کالای دیگر همچنان باقی مانده ک باید به آنها نیز بپردازیم.

وی با بیان این پرسش که چرا باید علاوه بر ثبت سفارش مجوزهای دیگر نیز از سوی تجار اخذ شود افزود: در حال حاضر ۳۵۲۶ قلم کالا نیاز به دریافت مجوز، ۲۵۶۶ قلم کالا به جز ثیت سفارش نیازمند مجوز و ۱۰۲۴ قلم کالا نیاز به ۲ مجوز ۸۵ قلم کالا نیاز به ۳ مجوز دارند که به معنای اتلاف وقت و بالارفتن هزینه است.

افخمی راد گفت: گاهی این اسناد با یکدیگر همپوشانی دارند.

وی با تاکید بر اینکه ثبت سفارش باید حذف شود افزود: به غیر از ثبت سفارش به اعتقاد بنده به کارت بازرگانی نیز الزامی نیست زیرا این کارت تنها نشان دهنده عضویت افراد در یک نهاد است.

وی افزود: در صورتی که انکان بازنگری وجود داشته باشد باید این موارد حذف شود.

وی گفت: ایجاد زیرساخت های سخت افزاری از وظایف دولتهاست و باید در نقاط صفر مرزی اتوبان ایجاد شود و تاسیسات مرزی فراهم شوند.

افخمی راد با اشاره به حضور در نمایشگاهها و اعزام هیات های تجاری افزود: ماندن در بازار کشورهای دیگر ویزه گی خاص خود را دارد که اولین آن وفی به عهد است.

وی گفت: ارسال کالای بدون کیفیت باعثاز دست رفتن بازارها می شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز