خبرگزاری کار ایران

دیدار قائم مقام وزیر بازرگانی عراق با نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران

asdasd
کد خبر : ۲۲۲۲۳۱

در حال حاضر زمینه گسترش همکاری ها فراهم است و تجار و بازرگانان دو کشور باید از این فرصت پیش آمده، نهایت استفاده و بهره را ببرند.

قائم مقام وزیر بازرگانی عراق به همراه مدیرکل صادرات و واردات وزارت بازرگانی، رئیس کل گمرک، معاون اتاق بازرگانی، مدیرکل صنایع سرمایه گذاری و مدیرکل دفتر اتاق بازرگانی اقلیم کردستان عراق با نائب رئیس و دبیرکل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن وکشاورزی ایران روز سه شنبه بیستم آبان ماه سال جاری در محل اتاق بازرگانی ایران دیدار کردند. در این دیدار توسعه همکاری های اقتصادی بین دو کشور مورد تاکید طرفین قرار گرفت.

به گزارش ایلنا و به نقل از روابط عمومی اتاق ایران، علاء میرمحمد صادقی نائب رئیس اتاق ایران با اشاره به روابط ایران و عراق در گذشته اظهار داشت: خداوند ما را بایکدیگر همسایه قرارداده است و در واقع ما یک خانواده هستیم که در دو کشور زندگی می کنیم و از نظر مذهبی و اعتقادی به هم وابسته ایم. بعد از کعبه، دومین پناهگاه و مامن ما ایرانی ها کشور عراق است که آرامگاه ائمه اطهار در آنجا واقع شده است.

نائب رئیس اتاق ایران با بیان اینکه دولتمردان هر دو کشور علاقه مند به گسترش روابط تجاری فی ما بین هستند، گفت: در حال حاضر زمینه گسترش همکاری ها فراهم است و تجار و بازرگانان دو کشور باید از این فرصت پیش آمده، نهایت استفاده و بهره را ببرند.

میرمحمد صادقی ادامه داد: اتاق ایران به عنوان پارلمان بخش خصوصی کشور که ۳۴ اتاق بازرگانی را در سراسر کشور و ۵۰۰۰۰ بنگاه اقتصادی و صنعتی را تحت پوشش دارد و نماینده تمام صنایع، تجارت، معدن و کشاورزی کشور است؛ اعلام می دارد که در کلیه زمینه ها آماده توسعه همکاری دو جانبه است.

وی اضافه کرد: اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق تاسیس شده و تا کنون چندین هیات تجاری را بین دو کشور اعزام و پذیرش کرده است. با این رفت و آمدهای تجار، روابط تجاری افزایش می یابد و همچنین پیشنهاد می گردد شرکت های مشترک بازرگانی بین ایران و عراق تشکیل شود تا حجم مراودات تجاری به حدمطلوب طرفین برسد.

میرمحمد صادقی با اشاره به رونق گردشگری سلامت بیان کرد: در بخش سلامت امکانات و تسهیلات زیادی در ایران وجود دارد که می توان خدمات پزشکی مطلوبی را به دوستان عراقی خود ارائه نماییم.

نائب رئیس اتاق ایران خدمت به مردم عراق را ثواب دانست و گفت: ترجیح می دهیم که منافع کمتری ببریم ولی با کشور دوست و برادر عراق کار کنیم. تجار ایرانی به عراق ارادت دارند و قطعا در آنجا کار می کنند و خیانت نخواهند کرد.

در ادامه این دیدار، ولید حبیب الموسوی قائم مقام وزیر بازرگانی عراق ضمن تسلیت بر مراسم سوگواری امام حسین(ع) و یاران باوفایش اظهار داشت: امام حسین(ع) امام عدالت، وفاداری، انسانیت، کرامت و بزرگ مردی، فرموده اند " از دیار خود خارج نشوم مگر برای عدالت. "

قائم مقام وزیر بازرگانی عراق ادامه داد: حضرت محمد(ص) را به عنوان اولین تاجر می شناسیم که با اموال خانم خدیجه(س) تجارت می کردند و لقب امین را داشتند وبرای رضای خدا و خدمت به خلق تجارت می کردند و بهترین الگو برای تجار و بازرگانان دنیای اسلامی هستند.

الموسوی با اشاره به عملکرد رژیم بعثی عراق در گذشته گفت: از سال ۲۰۰۳ وضعیت عراق تغییر کرده است و در حال حاضر فلسفه اقتصادی دولت این کشور به سمت اقتصاد آزاد پیش می رود. عراق با ایران روابط جغرافیایی، مذهبی، تاریخی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و… خوبی دارد و باید برای رفع موانع و مشکلات موجود تلاش کنیم.

وی با اشاره به کمبود کالاهای ایرانی در بازار هدف عراق و کیفیت پایین اجناس عراقی اضافه کرد: حجم مبادلات تجاری هنوز به اندازه پیش بینی شده نیست ولی امیدواریم که با همکاری و همبستگی نزدیک اتاق های بازرگانی دوکشور به آرمان ها و اهداف والای خود برسیم.

در پایان جلسه، حسین نقره کار شیرازی با تاکید بر گسترش همکاری های اقتصادی بین ایران و عراق اعلام کرد: در زمینه خدمات فنی و مهندسی پروژه های زیادی را در عراق در دست اجرا داریم؛ همچنین در حوزه گردشگری به ویژه توریسم زیارت بین دو کشور امکانات و تسهیلات خوبی وجود دارد که باید از این فرصت ها استفاده نمود.

وی گفت: هم در بخش خصوصی و هم در بخش دولتی حوزه نفت، گاز و پتروشیمی آمادگی لازم برای تاسیس شرکت های سرمایه گذاری مشترک بین دو کشور وجود دارد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز