خبرگزاری کار ایران

دبیر انجمن تولید کنندگان فولاد:

در قبال دامپینگ چینی ها نمی‌توان ادامه حیات داد

asdasd
کد خبر : ۲۱۸۲۳۵

محصولات فولادی ما با تعرفه‌ متوسط و سود بازرگانی یک درصد است اما تعرفه میلگرد ۶ درصد است.

دبیر انجمن تولید کنندگان فولاد گفت: تعرفه متوسط و سود بازرگانی فولاد یک درصد است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، رسول خلیفه سلطان، دبیر انجمن تولید کنندگان فولاد در یک نشست خبری اظهار داشت: امسال در بخش صادرات فولاد رشد قابل توجهی داشته‌ایم و بجز فولاد مبارکه، فولاد خوزستان و ذوب آهن اصفهان بخشی از واحدهای کوچک‌تر که در حاشیه مرزهای کشور بودند نیز موفق به صادرات محصولات خود به عراق و افغانستان شدند.

وی گفت: پیش بینی می‌شود امسال نیز رشد خوبی در صادرات فولاد مواجه شویم و باتوجه به طرحهای توسعه‌ای در کشور این روند با شدت بیشتری ادامه یابد و تا دو سال آینده صادرات فولاد حداقل در هر سال ۵۰ درصد افزایش یابد.

خلیفه سلطان افزود: پیشنهاد دادیم برای ورق سه میلی متری ارز مبادله‌ای داده شود.

وی تصریح کرد: محصولات فولادی ما با تعرفه‌ متوسط و سود بازرگانی یک درصد است اما تعرفه میلگرد ۶ درصد است.

وی با بیان اینکه در قبال دامپینگ نمی‌توان ادامه حیات داد افزود: ما هیچ نوع حمایت تعرفه‌ای نداریم.

تولید۸۵۰ میلیون تن فولاد در چین

در ادامه سید بهادر احرامیان، عضو هیات مدیره انجمن فولاد ایران گفت: در حال حاضر چینی‌ها ۸۵۰ میلیون تن فولاد تولید می‌کنند اما ظرفیت تولید یک میلیارد و صد میلیون تن فولاد را نیز دارند. چینی ها در حال حاضر نرخ‌ها را شکسته‌اند تا سهم بیشتری از بازارهای جهانی بگیرند.

وی ادامه داد: اگر چین دربحثفولاد و سایر صنایع به عنوان بازیکنی مطرح بود که قوانین بازی را رعایت می‌کرد جای نگرانی نبود اما بسیاری از تولید کنندگان چینی از سیاست‌ها و رانتهای خاص خود استفاده می‌کنند.

احرامیان تصریح کرد: برهمین اساس بسیاری از کشور‌ها در دنیا تعرفه‌های ضد دامپینگ اجرا کرده‌اند و ما نیز برای ورود به بازارهای جهانی نیازمند این موضوع هستیم.

این عضو انجمن فولاد ایران افزود: متاسفانه تولید فولاد ما در ایران دارای نقطه ضعف است ونیازمند آنتی دامپینگ هستیم.
وی گفت: در سال ۹۳ کل سبد تولید فولاد کشور تغییر کرد و از نظر واردات به ده سال گذشته برگشتیم و امروز با مازاد تولید مواجه‌ایم.

وی گفت: خوشبختانه امروز ایران از یک وارد کننده فولاد به یک صادر کننده تبدیل شده ودر بین واردکنندگان عظیم فولاد دیده نمی‌شویم و می‌توانیم در میان مدت از واردات محصولات نهایی به وارد کننده گندله تغییر کنیم.

وی تصریح کرد: پیشنهاد ما این است افرادی که تمایل به سرمایه گذاری در طرح‌های داخلی دارند بازارهای صادراتی را در نظر گیرند و طرح‌های جدید خود را به سمت سواحل کشور تغییر مسیر دهند.

با سیاستهای چین نمی توان همانند گذشته در بازارها حضور داشت

در ادامه این نشست احمد خوروش گفت: افزایش تولید فولاد به سمتی است که چندان نیازی به واردات فولاد نیست و این موضوع به وضعیت ارزی کشور بسیار کمک کرده و با شرایطی که چین برای سایر کشور‌ها وبه ویژه ما به وجود آورده نمی‌توانیم مانند قبل در بازارهای صادراتی شرکت کنیم چرا که موضوع دامپینگ ما را تهدید می‌کند.

خروج سالانه ۲۴ میلیون تن سنگ آهن از ایران

سید رضا شهرستانی نیز در این نشست گفت: باید سرمایه به سمتی رود که برگشت پذیر باشد هم اینک به ازای هر نفر ۲۳۴ کیلوگرم فولاد تولیدمی شود و ما می‌توانیم این رقم را به ۵۰۰ کیلو گرم برسانیم.

وی ادامه داد: برای جمعیت ۸۰ میلیونی ایران نیازمند ۴۰میلیون تن فولاد قطعی هستیم.

شهرستانی افزود: برای رسیدن به این رقم نیازمند افزایش یک درصدی نرخ تعرفه وعوارض مالیاتی هستیم.

وی گفت: در حال حاضر ۲۴ میلیون تن سنگ آهن از ایران خارج می‌شود که مقصد حجم زیادی از آن چین است، این درحالی است که در صورت اتخاذ سیاستهای درست می‌توانستیم به اهداف صنعت فولاد دست یابیم. البته هم اینک نیز با توجه به شرایط گذشته و افزایش کیفیت و بهره وری می‌توان با مشورت با مشاورین خارجی از تجربیات آن‌ها استفاده کرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز