خبرگزاری کار ایران

رئیس مؤسسه تحقیقات خاک و آب خبر داد:

ابلاغ ثبت و کنترل کیفی کود توسط وزیرجهاد کشاورزی طی هفته آینده

کد خبر : ۲۱۷۸۸۴

هر ساله یک جدولی تحت عنوان جدول برآورد کود مورد نیاز کشور از سوی مؤسسه تحقیقات آب و خاک به معاونت زراعت و باغبانی ارسال می‌شود و کودهای مورد نیاز به صورت شفاف در آنجا معرفی می‌شوند که تولیدکنندگان می‌توانند از این اطلاعات بهره بگیرند.

رئیس مؤسسه تحقیقات خاک و آب، گفت: از میان کودهای آنالیز شده فقط یک مورد آلوده به عناصر سنگین بود و بقیه کود‌ها محتوای عنصری پایینی دارند که در خط تولید می‌توانند مشکلات خود را حل کنند، ولی با این وجود گلایه‌های کشاورزان به خاطر کیفیت پایین کود‌ها سر جای خود باقی است و امیدواریم در ماه‌های آینده شاهد جمع‌آوری تمامی کودهای بی‌کیفیت باشیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، کاظم خاوازی، رئیس مؤسسه تحقیقات خاک و آب امروز در نشست خبری با موضوع کنترل کیفی کودهای شیمیایی، آلی و زیستی، اظهار کرد: از میان کودهای آنالیز شده فقط یک مورد آلوده به عناصر سنگین بود و بقیه کود‌ها محتوای عنصری پایینی دارند که در خط تولید می‌توانند مشکلات خود را حل کنند، ولی با این وجود گلایه‌های کشاورزان به خاطر کیفیت پایین کود‌ها سر جای خود باقی است و امیدواریم در ماه‌های آینده شاهد جمع‌آوری تمامی کودهای بی‌کیفیت باشیم.

وی با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین نهاده‌های بخش کشاورزی کود است، بیان داشت: براساس گزارش‌های متعدد در منابع علمی و سازمان‌های جهانی مثل فائو بین ۳۰ تا ۵۵ درصد از تولید در بخش زراعت و باغبانی متأثر از کود است و بنابراین کود منشأ افزایش قابل توجه عملکرد در کشاورزی می‌باشد.

رئیس مؤسسه تحقیقات خاک و آب تصریح کرد: همچنین بحثسلامت خاک و گیاه به نوعی ارتباط کامل با وضعیت کیفیت کودهای مورد استفاده دارد و در کنار آن سلامت جامعه و حفظ محیط زیست هم بستگی به استفاده از کودهای سالم کشاورزی دارد.

خاوازی اظهار داشت: وزارت کشاورزی براساس اصل ۱۳۸ مؤظف است که نهاده‌هایی را که در اختیار کشاورز می‌گذارد، از لحاظ کیفیت خوب باشد، به همین دلیل در ۸ ماه گذشته وزارتخانه فعالیت بسیار جدی بر روی کود انجام داده است.

وی تصریح کرد: متأسفانه کودهای موجود در بازار از کیفیت خوبی به لحاظ محتوای عناصر غذایی برخوردار نبودند، به همین دلیل جلسات متعدد در این زمینه تشکیل شد و دفتری به عنوان دفتر سازماندهی کود و تغذیه گیاهی در معاونت زراعت شکل گرفت و به دنبال آن شورای راهبردی کود در وزارتخانه با هدف قرارگیری کود با کیفیت در اختیار کشاورزان تشکیل شد.

رئیس مؤسسه تحقیقات خاک و آب بیان داشت: بنابراین در شورای راهبردی مؤسسه تحقیقات خاک و آب آیین‌نامه‌ای پیشنهاد شد، تحت آیین‌نامه ثبت و کنترل کیفی کود و براساس آن قرار است تمام کودهای تولیدی داخلی و وارداتی شناسنامه‌دار شده و شناسنامه‌ آن‌ها در مؤسسه آب و خاک موجود باشد، به طوری که تولیدکنندگان آن کاملاً مشخص شوند و این تولیدات یک شماره ثبت بگیرند.

خاوازی اظهار داشت: در هفته آینده آیین‌نامه ثبت و کنترل کیفی کود توسط وزیر به کل سازمان‌های جهاد کشاورزی در استان‌ها ابلاغ می‌شود و برای مجزا کردن تولیدکنندگان خوب از بد با همکاری سه انجمن تولیدکنندگان کودهای شیمیایی و انجمن تولیدکنندگان کودهای آلی و زیستی و انجمن واردکنندگان کود ایران، کار تطبیق محتوای کود انجام می‌‌شود.

وی افزود: هر ساله یک جدولی تحت عنوان جدول برآورد کود مورد نیاز کشور از سوی مؤسسه تحقیقات آب و خاک به معاونت زراعت و باغبانی ارسال می‌شود و کودهای مورد نیاز به صورت شفاف در آنجا معرفی می‌شوند که تولیدکنندگان می‌توانند از این اطلاعات بهره بگیرند. همچنین بخش زیادی از یارانه کودهای شیمیایی برنامه‌ریزی شده تا به صورت تشویقی در اختیار تولیدکنندگان کودهای آلی و زیستی قرار بگیرد و مقرر شده تا بخشی از یارانه به صورت تشویقی به عنوان مثال صرف کارهای آموزشی تولیدکنندگان شود.

رئیس مؤسسه تحقیقات خاک و آب بیان داشت: پایش کیفیت خاک‌های کشور جزو برنامه‌های ادامه‌دار مؤسسه آب و خاک است که با معاونت آب و خاک و صنایع این کار در حال انجام است و ضمن اینکه یکی از کارهای دیگر مؤسسه تحت عنوان سند ملی آب شروع شده است.

وی افزود: در سند ملی آب میزان واقعی نیاز گیاهان به آب برآورد می‌شود و حداکثر ظرف ۹ ماه آینده این سند در اختیار وزارتخانه قرار خواهد گرفت.

خاوازی ادامه داد: یکی از شاخص‌های بسیار مهم در کیفیت خاک کربن آلی موجود در خاک است که به دلیل موقعیت اقلیمی کشور ایران این میزان از حد مطلوب پایین‌تر است و بالا بردن میزان کربن آلی خاک کار مشکلی است.

رئیس مؤسسه تحقیقات خاک و آب تصریح کرد: اگر همه منابع آلی کشور را به خاک‌های زراعی دهیم ۷۰ سال طول می‌کشد تا یک دهم درصد ارگانیک خاک ما تغییر کند، بنابراین موضوع تلفیق کودهای شیمیایی، زیستی و آلی به صورت جدی مورد توجه مؤسسه است.

وی در مورد استفاده از کودهای کشاورزی طبق نیاز خاک‌ در مناطق مختلف کشور گفت: چند مسیر برای این موضوع در برنامه جامع حاصل خیزی خاک و تغذیه گیاه طراحی شده که یکی از آن برنامه‌ها شناسایی وضعیت عناصر غذایی اراضی تحت کشت کشور در ۹ استان است به طوری که برای مؤسسه آب و خاک مشخص شده که هر استان چه وضعیتی دارد و همچنین به معاونت اجرایی پیشنهاد شده تا همین رویه را برای استان‌های دیگر انجام دهد.

خاوازی بیان داشت: همچنین بحثآزمون خاک مطرح است تا زارع خاک زمین کشاورزی خود را در یک آزمایشگاه معتبر آنالیز کند و براساس آن آنالیز توصیه شود که از چه نوع کودی استفاده کند و در برنامه جامع مؤسسه یک کنسرسیوم سه ضلعی از کشاورز، آزمایشگاه و تولیدکننده تهیه شده است.

وی در مورد زمین‌های کشاورزی که با پساب‌ آبیاری می‌شود، گفت: در کشور اراضی کشاورزی زیادی که دچار آلودگی باشند، نداریم البته در برخی مناطق گفته می‌شود برخی اراضی کشاورزی با پساب آبیاری می‌شوند و همچنین برخی اراضی کشاورزی از لحاظ وضعیت زمین‌شناسی یک سری آلودگی دارند، ولی به طور کلی آلودگی گسترده و وسیعی در خاک‌های کشاورزی وجود ندارد.

رئیس مؤسسه تحقیقات خاک و آب افزود: ‌ در مناطقی که با آب‌های آلوده آبیاری می‌شوند، می‌توان به کشاورزان توصیه کرد تا کشت گیاهان غیر خوراکی مثل پنبه را در آن زمین‌ها انجام دهند که این کار نیازمند یک سیاست‌گذاری است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز