خبرگزاری کار ایران

رییس کل گمرک خبر داد:

افزایش ۱۳۰ درصدی درآمد گمرک از بهمن ماه

asdasd
کد خبر : ۲۱۲۰۹۲

در گذشته برآورد کرده بودند که سیستم جدیدی برای گمرک ایجاد شود که این سیستم ۳۱۰ میلیارد تومان هزینه داشت و مدت ۷ سال زمان می‌برد تا این سیستم پیاده شود اما در حال حاضر طی ۱۰ ماه با راه‌اندازی سامانه و با هزینه ۵ درصد از میزان برآورد شده توانستیم این امر را محقق کنیم.

رییس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران از افزایش ۱۳۰ درصدی درآمد گمرک از بهمن‌ماه خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مسعود کرباسیان، رییس کل گمرک در مراسم رونمایی از سامانه جامع الکترونیک گمرک با بیان اینکه تا قبل از دولت یازدهم گمرک ۴۵ قانون، ۱۵ کنوانسیون و ۱۲ رویه را دنبال می‌کرد، گفت: بر این اساس ۱۲ نوع عوارض می‌گیریم و ۲۲ سازمان مجوزدهنده نیز در این زمینه فعال بوده‌اند که به همین دلیل جایگاه ما از ۱۸۳ کشور جهان رتبه ۱۵۲ بود و در بین گمرکات دنیا در رتبه ۱۲۶ قرار داشتیم.

وی با بیان اینکه گمرک ایران در سال ۸۳ جزء ۵ گمرک بر‌تر دنیا بود، تصریح کرد: ظرفیت‌های زیادی در کشور ایران وجود دارد اما برخی مشکلات گمرک از جمله طولانی بودن روند ترخیص کالا در گمرک موجب شده تا رتبه مناسبی در دنیا نداشته‌ باشیم.

رییس کل گمرک با بیان اینکه تا قبل از راه‌اندازی سامانه جامع برای تاسیس کالا ۹ ایستگاه طی می‌شده و ۲۶ روز طول می‌کشید تا یک کالا از گمرک رد شود گفت: براساس اعلام گمرک جهانی هر روز نگهداری کالا یک تا ۱.۵ درصد از ارزش کالا را مستهلک می‌کند.

کرباسیان خاطرنشان کرد: در گذشته برآورد کرده بودند که سیستم جدیدی برای گمرک ایجاد شود که این سیستم ۳۱۰ میلیارد تومان هزینه داشت و مدت ۷ سال زمان می‌برد تا این سیستم پیاده شود اما در حال حاضر طی ۱۰ ماه با راه‌اندازی سامانه و با هزینه ۵ درصد از میزان برآورد شده توانستیم این امر را محقق کنیم.

وی با بیان اینکه از این پس ارزش کالا روی سیستم گذاشته و نمایش داده می‌شود اظهار کرد: بنابراین واردکننده می‌داند تعرفه‌اش چیست، چه مجوزهایی نیاز دارد و چه قدر باید هزینه کند. از سوی دیگر طی کاری که با هماهنگی گمرک جهانی انجام دادیم کالاهای تقلبی از غیرتقلبی از طریق ارتباط با تولیدکننده تشخیص داده می‌شود.

رییس کل گمرک با بیان اینکه اظهارکنندگان تا پیش از این باید ساعت ۶ صبح به گمرک مراجعه می‌کردند تا نوبت بگیرند گفت: با راه‌اندازی این سامانه می‌توانند در هر ساعت از شبانه روز اظهار خود را ارائه کنند و در امر واردات ۹ مرحله به ۳ مرحله و ۲۶ روز به ۳ روز کاهش پیدا کرده است.

وی ادامه داد: روند صادرات از ۷ روز به یک روز کاهش پیدا کرده است در حال حاضر رتبه ما از ۱۲۳ به ۶۶ رسیده است که امیدواریم بتوانیم آن را بهبود بخشیم.

کرباسیان با اشاره به هزینه‌های پنهان برای واردکننده به واسطه نگهداشتن کالا در گمرک تصریح کرد: براساس کاهش زمان نگهداری کالا در گمرک و ترخیص آن ۲۸۰ هزار میلیارد ریال در سال برای تولیدکننده و واردکننده صرفه‌جویی می‌شود. در عین حال درآمد گمرک نیز از بهمن‌ماه ۱۳۰ درصد افزایش پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه در زمینه ترانزیت دوره تسویه ۴۵ روز طول می‌کشید و در این مدت کامیون حمل بار درگیر بود اظهار کرد: در حال حاضر این مدت به ۴ روز کاهش یافته و در گمرکات از GPS استفاده می‌شود.

رییس کل گمرک با اشاره به میزان کشفیات مواد مخدر در گمرک گفت: میزان کشفیات ما در سال گذشته ۱۱۰ تن و در سال جاری تاکنون ۲۵ تن بوده است که امیدواریم این رقم به صفر برسد یعنی کسی اقدام به قاچاق مواد مخدر نکند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز