خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران خبر داد:

رشد ۲۰ درصدی صادرات غیرنفتی در شش ماهه ابتدای سالجاری

asdasd
کد خبر : ۲۱۱۵۰۷

در سال جاری تغییراتی در انتخاب صادر کنندگان نمونه ایجاد شده تا بتوانیم حجم صادرات کشور را افزایش داده و کالاهایی که دارای ارزش افزوده بیشتری هستند را صادر کنیم.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران از رشد ۲۰ درصدی صادرات غیرنفتی در شش ماهه ابتدای سال جاری خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، ولی الله افخمی، معاون وزیر صنعت معدن و تجارت صبح امروز در یک نشست خبری با اشاره به افزایش تولید در کشور، اظهار داشت: همانگونه که شاهد افزایش تولید در کشور هستیم باید در حوزه صادرات بخش‌های مختلف صنعت معدن و تجارت نیز توانمندتر باشیم.

وی افزود: با دستیابی به کالای بیشتر و خدمات فراوان‌تر میتوان در صحنه صادرات حضور پررنگ و مستمرتری داشت.

افخمی با اشاره به صادرات شش ماهه نخست سال جاری، گفت: آمارها حکایت از رشد ۲۰ درصدی صادرات غیرنفتی در این مدت دارد و ارقام ارائه شده از سوی گمرک حاکی از صادرات ۲۳.۲ میلیارد دلار کالا با احتساب میعانات گازی است که اگر این میزان میعانات را از مجموعه صادرات کم کنیم در شش ماهه نخست امسال ۱۶.۷ میلیارد دلار کالا صادر شده است که حاکی از رشد ۱۰ درصدی نسبت به سال گذشته است.

وی با اشاره به بالاترین میزان صادرات، افزود: در این مدت ۴.۶ میلیارد دلار کالا به چین، ۲.۸ ملیارد دلار کالا به عراق و ۱.۹ میلیارد دلار کالا به امارات، ۱.۲ میلیارد دلار کالا به افغانستان و ۱.۱ میلیارد دلار کالا به هند صادر شده و در مجموع ۷۰ درصد کالاها به این پنج کشور صادر شده و باید در جهت افزایش مقاصد صادراتی تلاش بیشتری صورت گیرد که با حذف تحریم‌ها کشورهای مقصد صادراتی متنوع‌تر خواهد شد.

در ادامه معاون وزیر صنعت معدن و تجارت با اشاره به میزان واردات در شش ماهه گذشته، گفت: در این مدت ۲۶ میلیارد دلار کالا به کشور وارد شده که نسبت به مدت مشابه در سال گذشت ۳۰ درصد رشد داشته است که مهمترین مبادی واردات کشور در این مدت امارات با سهم ۶.۵ میلیارد دلار، چین با ۶ میلیارد دلار، هند با ۲ میلیارد دلار و کره با ۱.۹ میلیارد دلار و ترکیه از مهمترین کشورهای مبادی واردات کالا به ایران بوده‌اند.

وی ادامه داد: در مجموع حجم تجارت خارجی کشور بالغ بر ۵۰ میلیارد دلار شده و با تراز منفی واردات از صادرات پیشی گرفته است که امیدواریم در شش ماهه دوم و تلاش صنعتگران این تراز مثبت شود.

افخمی در ادامه با اشاره به شرایط داخلی کشورهای همسایه، تصریح کرد: انتخابات افغانستان و شرایط داخلی عراق حجم مبادلات کشور ما را متاثر کرده که در صورت تثبیت در این کشورها شاهد افزایش حجم صادرات به این کشورها خواهیم بود.

وی در ادامه با اشاره به روز ملی صادرات، افزود: هر ساله ۲۹ مهر ماه به عنوان نمادی برای تقدیر دولت از فعالان عرصه اقتصادی کشور و صادر کنندگان نمونه مطرح بوده که سنوات گذشته متناسب با معیارها افرادی را به عنوان صادرکننده نمونه انتخاب و از آنها تجلیل می‌شود.

وی افزود: در سال جاری تغییراتی در انتخاب صادر کنندگان نمونه ایجاد شده تا بتوانیم حجم صادرات کشور را افزایش داده و کالاهایی که دارای ارزش افزوده بیشتری هستند را صادر کنیم.

وی گفت: در سال جاری آنچه مصوب شده است این است که به سه مورد بیشتر توجه می شود یک، صدور کالاهای خدمات فنی و مهندسی جایگاه بالاتری دارد دو، هر چه کالا دارای ارزش افزوده بالاتری باشد در اولویت است و سه، کالاهای دارای فناوری بالاتر دارای جایگاه بهتری هستند البته ممکن است این کالاها هم هم‌پوشانی هم داشته باشند.

افخمی تصریح کرد: در سال جاری از اواخر سه ماهه اول اعلام شد افرادی که خود را واجدالشرایط عنوان صادرکننده ممتاز می‌دانند مستندات خود را از طریق سایت اعلام کنند که تاکنون بیش از ۱۸۰ متقاضی در این سایت ثبت نام کرده‌اند که از این تعداد ۵۴ مورد در حال تکمیل مدارک خود هستند و باید مستندات خود را ارائه دهند.

وی گفت: امسال در روز ۲۷ مهر ماه در سالن اجلاس سران از صادرکنندگان نمونه تجلیل خواهد شد که البته برنامه این روز با کمک و همکاری بانک دی خواهد بود.

وی در مورد معوقات جوایز صادراتی در سال ۸۹ گفت: در صورت ارائه بودجه از سوی دولت جوایز معوق به این افراد اختصاص داده می‌شود اما تاکنون بودجه‌ای در این خصوص اختصاص نیافته است.

افخمی افزود: متاسفانه تجار وبازرگانان ما به حضور در بازارهای خارجی به عنوان حضوری دراز مدت توجه نمی‌کنند و تنها منعفت موقتی برایشان مطرح است و برنامه‌ریزی دراز مدت برای حضور در بازارها ندارند.

وی همچنین در مورد مالیات بر ارزش افزوده، گفت: هیچ صادرکننده ای نباید بابت صادرات کالا مالیاتی به دولت بدهد هر چند در زمان خرید کالا ۸ درصد مالیات بر ارزش افزوده را می‌پردازند اما زمان صادرات این کالا این ۸ درصد بازگردانده نمی‌شود و تا کنون سازمان امور مالیاتی ساز و کاری در این زمینه ارائه نداده است.

وی در خاتمه در مورد خودروهای لوکس افزود: از ابتدای سال جاری هیچ ثبت سفارشی در زمینه این نوع خودروها انجام نشده و میزان تولید خودرو در شش ماهه اول سال(۴۷۰هزار خودرو) بوده است که نسبت به سال گذشته رشد خوبی داشته است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز