خبرگزاری کار ایران

عضو شورای شهرتهران در گفت‌وگو با ایلنا:

شهرداری توهم ایجاد بستر سیاسی نداشته باشد / برخی مدیران شهری درک دقیقی از کارکرد حوزه خود ندارند

asdasd
کد خبر : ۲۵۳۳۲۹

دست شهرداری در اداره شهر در جیب مردم است، بنابراین تفکرات سیاسی جایگاهی در مدیریت شهری ندارد.

عضو شورای شهر تهران درباره ورود شهرداری به عرصه سیاسی کشور گفت: هرگونه شائبه سیاسی شدن شهرداری به انجام وظایف قانونی این نهاد آسیب می‌رساند و خدمت‌رسانی را دچار انحراف می‌کند.

محمد حقانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با تاکیدبر اینکه شخصا با ورود مدیریت شهری اعم از شورای شهر و شهرداری به عرصه سیاسی موافق نیستم، گفت: دستگاه‌هایی همچون شهرداری و شورای شهر نهادهای خدمات‌رسانی هستند و برای شهروندان هم فرق نمی‌کند؛ کسانی که مسئول ارائه خدمات در شهر هستند، پیرو چه جناح یا عقیده‌ای هستند و آنچه مسلم است؛ این است که مجموعه مدیریت شهری باید خدمتگذار شهروندان باشد.

وی تاکید کرد: ورود شهرداری به عرصه‌های سیاسی باعثمی‌شود، اجرای خدمات دچار انحراف شده و آنچنان که باید و شاید، وظایف انجام نشود.

حقانی خاطرنشان کرد: ‌زمانی که مجموعه مدیریت شهری را به عنوان نهادی خدماتی و اجتماعی تعریف می‌کنیم، هرگونه شائبه سیاسی شدن، به وظایف مقرر شده در قانون برای این نهاد آسیب وارد می‌کند.

وی با اشاره به اینکه شهر تهران به عنوان کانون سیاسی در کشور است که افراد با تفاوت‌های فکری، سیاسی و جناحی در آن زندگی می‌کنند، اظهار کرد: اما مدیریت شهری این کانون سیاسی نباید تحت هیچ شرایطی توهم ایجاد بستر سیاسی را داشته باشد.

هرگز برای شهرداری جایگاه سیاسی مشخص نشده است

وی با بیان اینکه هر نهاد و موسسه‌ای مسئولیت انجام وظایفی را به عهده دارد، اضافه کرد: وظایف مدیریت شهری در راستای خدمتگزاری به شهروندان تعریف شده است و در طول یکصد سالی که از عمر بلدیه می‌گذرد، در قوانین مربوطه، این نهاد کارکردی اجتماعی، خدماتی و فرهنگی داشته و هرگز برای آن جایگاه سیاسی، امنیتی، قضایی و دفاعی مشخص نشده است.

حقانی ادامه داد: شهرداری‌ها و شوراهای شهر کارویژه‌ مدیریت محلی برای مردم دارند و تاثیرات فرامنطقه‌ای یا فراشهری نباید داشته باشند، به همین دلیل در بودجه شهرداری تصویب شده است که ریالی از درآمد شهرداری نباید در خارج از شهر مربوطه هزینه شود، چراکه دست شهرداری در اداره شهر در جیب مردم است. بنابراین تفکرات سیاسی خارج از حیطه شورای شهر و شهرداری تعریف شده است و جایگاهی در مدیریت شهری ندارد.

وی خاطرنشان کرد: بار‌ها تاکید شده است که شهرداری‌‌ها نگاه جناحی نداشته باشند و تصمیم‌های مدیریت شهری در حریم مسائل شهر باشد، چرا که مسائل سیاسی خارج از حریم شهر بوده و جزو موضوعات ملی تلقی می‌گردد و در محدوده مسائل شهری و شهرداری به حساب نمی‌آیند.

عضو شورای شهر تهران تصریح کرد: شهرداری‌ها بهتر است؛ به خدمات‌رسانی به مردم، مسائل عمرانی و مسائل مربوط به محیط زیست فکر کنند تا مسائل حزبی و جناحی.

شهرداری‌ها نباید جایگاه خود را در میان احزاب جستجو کنند

وی تصریح کرد: اینکه چرا شهرداری این طور فکر می‌کند، باید از خودشان سوال کنید، البته شاید هم این مسئه است که برخی مدیران شهری درک خیلی دقیقی از کارکرد حوزه فعالیتشان ندارند که باعثمی‌شود به دام بازی‌های سیاسی که خارج از حیطه وظایفشان است، بیفتند. گاهی نیز ممکن است؛ افراد در جهت تثبیت خودشان دست به چنین اقداماتی بزنند.

حقانی گفت: مسائل امنیتی و سیاسی دستگاه‌های متولی خاص خود را دارند و شهرداری‌ها به هیچ‌عنوان نباید جایگاه خود را در میان احزاب جستجو کنند و بنابر قوانین باید در خدمت مردم باشند و در حیطه کاری خود و در داخل حریم شهری خود فعالیت کنند.

عضو شورای شهر تهران تاکید کرد: همچنین شورا‌ها ایجاد شدند تا در حوزه محلی و منطقه‌ای خود فعالیت کنند.

وی در پایان با تاکید براینکه جدا شدن از قوانین مشکلات زیادی را ایجاد می‌کند، تصریح کرد: قوانین شهرداری مبانی شهری و محلی دارد و این مساله مهمی است که حتی دولت‌ها نیز باید به تقویت جایگاه مدیریت شهری فکر کرده و امیدوارم در برنامه ششم توسعه نیز به این موضوع توجه شده و از دخالت عده‌ای در مدیریت شهری جلوگیری شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز