خبرگزاری کار ایران

عضو شورای شهر تهران در گفت‌وگو با ایلنا:

وزارت کشور از برگزاری انتخابات شورایاری‌ها شانه خالی نکند

asdasd
کد خبر : ۲۴۱۸۵۴

پیشنهاد می‌کنم؛ وزارت کشور و استانداری کنار نکشند، چرا که در پایتخت انتخاباتی برگزار می‌شود و وزارت کشور نمی‌تواند بگوید، مسئولیتی در این زمینه ندارم.

عضو شورای شهر تهران از وزارت کشور درخواست کرد از برگزاری انتخابات شورایاری‌های محلات شانه خالی نکند.

اسماعیل دوستی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با بیان اینکه برای برگزاری انتخابات شورایاری‌ها ۳ پیشنهاد داریم، گفت: این انتخابات می‌تواند از سوی فرمانداری، آموزش و پرورش و شهرداری برگزار شود.

وی افزود: اکثریت فرهنگیان همواره در انتخابات‌های مختلف کشور حضور دارند، از همین رو می‌شود؛ برگزاری انتخابات را به آموزش و پرورش واگذار کرد، البته در صورتی که فرمانداری برگزاری این انتخابات را نپذیرد.

دوستی درباره چگونگی نظارت بر انتخابات شورایاری‌ها گفت: همیشه شورای شهر ناظر بر انتخابات شورایاری‌ها بوده است و معتقدیم این کار باید طبق روال گذشته انجام شود.

عضو شورای شهر تهران در مورد نظارت نهادی دیگر بر انتخابات شورایاری‌های محلات تصریح کرد: اگر مجلس تصویب و شورای نگهبان تایید کند که مجلس ناظر بر شورایاری‌ها باشد و این امر یک قانون شود ما قبول کرده و همکاری می‌کنیم.

وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر موضوع برسر نظارت مجلس نیست، بلکه درباره نظارت نمایندگان مجلس است، در جلسه‌ای بر روی نظارت ۳ تن از نمایندگان تهران بر انتخابات شورایاری‌ها تفاهم شده، که این موضوع قانونی نیست.

دوستی در این باره به توضیحات بیشتر پرداخت و افزود: جلسه‌ای در وزارت کشور برگزار شده است، که می‌گویند حاصل آن یک صورت‌جلسه تفاهمی میان وزارت کشور، نمایندگان تهران و طلایی رئیس ستاد شورایاری‌ها بوده که البته این تفاهمنامه جنبه قانونی ندارد و پذیرفتن آن اشتباه است.

نمی‌گذاریم اختیارات شورا با چالشی رو به‌رو شود

وی با بیان اینکه در شوراهای دوم و سوم برخی تصمیمات به صورت کدخدامنشی گرفته می‌شد، گفت: اما در این دوره از شورای شهر چنین اتفاقاتی نیفتاده است و اعمال تصمیمات کدخدامنشانه منتفی است، چرا که ما یک پارلمان کوچک محلی هستیم و همه موضوعات باید از طریق رای‌گیری انجام شود و به همین دلیل با این تفاهم صورت گرفته مخالفم.

این عضو شورای شهر تهران تاکید کرد: به هیچ‌وجه نمی‌گذاریم، اختیارات شورا با چالشی روبه رو شود.

دوستی با تاکید بر اینکه نظارت بر شورایاری‌ها قانونا برعهده شورای شهر است، گفت: شورایاری‌ها بازوی شورای شهر، همکار و همراه آن هستند و نظارت برانتخابات شورایاری‌ها برعهده شوراست.

وی در خصوص برگزاری انتخابات توسط فرمانداری گفت: بنا بود؛ جلسه‌ای با استاندار گذاشته و درباره این موضوع صحبت کنیم. من پیشنهاد می‌کنم که وزارت کشور و استانداری کنار نکشند چرا که در پایتخت انتخاباتی برگزار می‌شود و وزارت کشور نمی‌تواند بگوید، مسئولیتی در این زمینه ندارم.

دوستی تصریح کرد: چمران به عنوان رئیس شورای شهر و همچنین ما در تلاش هستیم، فرمانداری را متعاقد کنیم که نسبت به این مهم اقدام کند.

برگزاری انتخابات شورایاری‌ها در بهمن یا اسفند مناسب نیست

وی در خصوص تاریخ برگزاری انتخابات شورایاری‌ها گفت: اعتقاد دارم که بهمن ماه اصلا نمی‌توانیم، انتخابات برگزار کنیم چرا که در این ماه جشن‌های دهه فجر برگزار می‌شود، و دیگر فرصتی برای بررسی این موضوع نیست، در ضمن ما پیش‌بینی می‌کنیم، بالای ۲۰ هزار نفر در این انتخابات کاندیدا می‌شوند و تشکیل پرونده و استعلام برای این تعداد وقت زیادی را می‌طلبد.

دوستی با اشاره به اینکه برگزاری انتخابات شورایاری‌ها در اسفندماه هم مناسب نیست، عنوان کرد: از نظر ما بهترین زمان برای برگزاری این انتخابات روز ۹ اردیبهشت مصادف با سالروز شورا‌ها یا روز ۱۱ اردیبهشت روز جمعه همزمان با روز معلم و روز کارگر است، برای تصویب این پیشنهاد‌ تلاش لازم را می‌کنیم.

عضو شورای شهر تهران گفت: مجموعه اصلاح‌طلبان مخالف برگزاری انتخابات در ۸ اسفند ماه هستند، چرا که بحثاجرا و نظارت این انتخابات هنوز مشخص نیست.

وی درباره احراز صلاحیت کاندیداهای انتخابات شورایاری‌ها اظهار کرد: به نظرمن ارائه گواهی عدم سوءپبشینه برای ثبت‌نام داوطلبان کافی است و نیازی به استعلام از مراکز چهارگانه برای احراز صلاحیت نیست.

دوستی تاکید کرد: زیرا شورایاری‌ها و حتی شوراها نهادی سیاسی نیستند و دقیقا به همین علت اعتقاد داریم که مجلس نباید بر انتخابات شورایاری‌ها نظارت کند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز