خبرگزاری کار ایران

عضو حقوقدان شورای شهر تهران در گفت‌‌وگو با ایلنا:

حساسیت لازم برای حل مشکلات معلولان وجود ندارد

asdasd
کد خبر : ۲۲۱۶۳۵

مشکل ستاد مناسب‌سازی، مربوط به بودجه‌ نیست، بلکه مسئله این است که مشکلات معلولان هنوز برای مسئولان در اولویت قرار نگرفته است.

علی صابری حقوقدان و عضو چهارمین دوره شورای اسلامی شهر تهران یکی از دو روشندلی است که در این دوره شورا حضور دارد، که با توجه به حضور این دو نفر در دوره چهارم شورای اسلامی شهر تهران انتظار می‌رود، مطالبات معلولان شهر تهران که در بسیاری از موارد به آنها کم‌توجهی شده، مورد توجه ویژه‌ای قرار گیرد. صابری در گفت‌وگویی با ایلنا به عملکرد شورای اسلامی شهر تهران و شهرداری تهران در رابطه با بهبود وضعیت تردد معلولان در سطح شهر پرداخت. او بر این عقیده است؛ حساسیت لازم برای حل مشکلات معلولان در میان مردم وجود ندارد، به همین علت نیز مسئولان هم کمتر به این مساله می‌پردازند.

شورای شهر چهارم تاکنون چه اقدامی برای بهبود وضعیت تردد معلولان در شهر تهران انجام داده است؟

شورا در حال برداشتن قدم‌هایی در این زمینه است، گاهی مسائل در شورای شهر به دور از مسائل کارشناسی فدای موضع گیری‌های شخصی می‌شود، اما در مورد مسائل معلولین کمتر شاهد این مسئله بوده‌ایم، بنابراین سعی داریم که مسائل معلولین را پیش ببریم.

هم اکنون طرح یک فوریت اصلاح یکی از مصوبات که در مورد معلولین است، از سوی کمیسیون معماری و شهرسازی مطرح شده است. در این اصلاحیه عنوان شده که تعداد نمایندگان شورای شهر در ستاد مناسب‌سازی فضاها و معابر شهری از یک نفر به دو نفر افزایش پیدا کند و یکی از این نمایندگان مستقیما توسط کمیسیون معماری و شهرسازی انتخاب شوند. این مصوبات نشانه توجه شورای چهارم به مسائل مربوطه است.

همچنین بحثاهدای نشان بدر به سازمان هایی که بیشترین استانداردسازی برای معلولین را داشته اند، نیز در شورا مطرح شده که به یاد خانم هما بدر نابینایی که در اثر سقوط در مترو جان خود را از دست داد در دستور کار قرار دارد.

ارزیابی شما از عملکرد شهرداری در این زمینه چیست؟

در شهرداری هم اقداماتی در حال صورت گرفتن است، اما متاسفانه این اقدامات یکپارچه نیست، مشکل ستاد مناسب‌سازی، مربوط به بودجه‌ نیست، بلکه مسئله این است که مشکلات معلولان هنوز برای مسئولان در اولویت قرار نگرفته است. البته اکنون دو سال است که دوپایانه برای حمل ونقل معلولین و جانبازان در تهران در نظر گرفته شده است که شاید این دو حتی جوابگوی معلولین یک منطقه هم نباشد، اما نشان دهنده آغاز برنامه‌ها برای حل مشکلات معلولین است، در واقع هیچ مشکلی یک روزه حل نمی‌شود و مسائل معلولین را نیز نباید جدا از مسئله جامعه ببینیم. باید از این اقدامات قدم به قدم استقبال کنیم، اما به آن راضی نشویم. مگر خود افراد عادی نیز در تهران با مشکل حمل و نقل عمومی مواجه نیستند؟ بنابراین طبیعی است که معلولین نیز با مشکل مضاعفی روبرو باشند.

اختلاف زیادی میان مشکلات افراد عادی و معلولین درحمل ونقل وجود دارد، به ویژه معلولانی که از ویلچر استفاده می کنند و مشکلات حادتری گریبانگیر این افراد است…

من ویلچر نشین نبوده‌ام، بلکه عصا به دست بوده ام، اما به هر حال من هم در تردد خود در سطح شهر مشکلات زیادی داشته‌ام و گاهی در چاله‌ها زمین خورده‌ام، اما باید قبول کنید که اولویت‌ دادن به مسائل معلولین حتی در میان مردم نیز جایگاه زیادی ندارد، برای نمونه همواره در ملاقات‌های مردمی که من داشته‌ام؛ مردم بزرگترین مسئله‌شان افزایش طبقات ساختمانشان یا کاهش تعداد پارکینگ و این گونه مسائل بوده است و هیچ گاه کسی از مردم در مورد مناسب نبودن یک خیابان برای تردد معلولین مسئله ای را مطرح نکرده است، بنابراین ایجاد حساسیت در این زمینه در بین مردم و مسئولین اهمیت ویژه‌ای را دارد. البته این نکته را نیز باید اشاره کنم که حدود دو هفته پیش هم شورا مصوبه ای ارائه کرد که براساس آن مترو موظف است؛ برنامه‌های خود برای بهبود شرایط استفاده معلولین از وسایل حمل و نقل را به شورای شهر ارائه دهد.

اخیرا در شهر احداثپروژه زیر گذر چهارراه ولی‌عصر را داشته‌ایم، که متاسفانه معلولان نمی‌توانند از آن استفاده کنند، برنامه شما برای رفع این مشکل چیست؟

زمانی که به انتخابات اعم از انتخابات شورا یا ریاست جمهوری نزدیک می‌شویم، معمولا شاهد انجام اقدامات عجولانه‌ای همانند احداثاین زیر گذر هستیم.

متاسفانه مسئله تردد معلولین پیوست اجتماعی پروژه‌ها نشده است، البته قرار است که در هفته‌های آینده از چهارراه ولی‌عصر به همراه تعدادی از معلولان و مسئولان بازدید کنیم و به صورت عینی مشکل معلولان را برای رفت و آمد از این چهارراه نشان دهیم، تا هر چه سریعتر شاهد حل این مشکلات باشیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز