خبرگزاری کار ایران

نائب رئیس کمیسیون شورا‌ها و امور داخلی مجلس:

انتخاب شهردار توسط مردم اقدام مناسبی نیست

asdasd
کد خبر : ۲۱۷۰۲۰

باید دریابیم چه اتفاقی افتاده که اصل ملزم بودن فرمانداری و استانداری به تصمیمات شورا در برخی موارد مغفول مانده است.

نائب رئیس کمیسیون شورا‌ها و امور داخلی مجلس گفت: اگر به دنبال مدیریت یکپارچه شهری هستیم، باید به سمت تشکیل مجلس محلی پیش رویم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمدجواد کولیوند در نشست مشترک روسای شوراهای اسلامی استان‌ها و شهرهای مراکز استان‌ها گفت: اکنون سه سال است که من نایب رئیس اول این کمیسیون هستم و این کمیسیون در طی سال‌ها در بحثقوانین بسیار تاثیرگذار بوده است و در مشورت با شورای عالی استان‌ها بسیاری از قوانین را اصلاح کرده است.

وی ادامه داد: همانطور که در شورا برای هر طرح مخالفین و موافقینی وجود دارد. در مجلس نیز چنین مساله‌ای هست اما برای این اختلاف نظر‌ها جای نگرانی نیست زیرا منطق و استدلال و محکمتر از آن سنت نبوی، قرآن و قانون اساسی وجود دارد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: برای اصلاح قوانین شورا‌ها باید نقطه نظر افراد فعال در حوزه‌های اجرایی نیز در نظر گرفته شود تا با مشورت صاحبنظران این تغییرات حاصل شود.

وی با اشاره به مشکلات ایجاد شده برای همزمانی انتخابات ریاست جمهوری با انتخابات شورای شهر گفت: در برخی موارد مانند حضور معتمدین بر سر صندوق‌ها مشکلاتی وجود داشت که بلافاصله بعد از انتخابات این اشکالات را استخراج و مورد بررسی قرار دادیم، اکنون از میان ۹۵ اشکالی که در قانون شورا‌ها وجود دارد ۳۲ مورد اصلاح شده است.

کولیوند افزود: همانطور که در مجلس نمایندگان قوی، ‌متوسط و ضعیف وجود دارد شورا‌ها هم همین گونه است بنابراین شاهد طرح‌هایی هستیم که برخی از آن‌ها زائیده فکر و برخی از آن‌ها غیر از این است.

وی با تاکید بر اینکه اگر شورا‌ها کارآمد باشند، اجازه نمی‌دهند قوانین دستخوش تغییر شوند، گفت: برای آنکه مدیریت واحد شکل بگیرد، باید موانع را پشت‌سر بگذاریم و به پختگی و غنای لازم برسیم و دریابیم که چه اتفاقی افتاده که اصل ملزم بودن فرمانداری و استانداری به تصمیمات شورا در برخی موارد مغفول مانده است ما در دروه چهارم نباید برخی اختلاف نظرهای ریز و درشت را داشته باشیم.

کولیوند ادامه داد: اکنون تمام مسائل شورا‌ها فقط در مورد مسائل ریز و درشت شهری است در حالی که شورا‌ها باید به سمت مدیریت واحد شهری ورود کنند.

وی با تاکید بر اینکه کمیسیون به دنبال غنی‌شدن شورا‌ها است و نه تکه تکه شدن آن، افزود: ممکن است در برخی از طرح‌ها امضای بسیاری از اعضا دیده شود اما باید توجه داشت که برای نمونه امضای برخی از اعضای کمیسیون شورا‌ها برای آن است که طرح به کمیسیون تخصصی بیاید و مورد بررسی قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه ما اکنون به دوره پنجم شورا‌ها فکر می‌کنیم، گفت: در اصل ۹۹ قانون اساسی نظارت بر انتخابات خبرگان، ‌ مجلس و ریاست جمهوری به شورای نگهبان سپرده شده در حالی که اگر انتخابات شهردار نیز به آن اضافه شود، باید دید که بحث‌های نظارتی چگونه خواهد شد.

کولیوند ادامه داد: همچنین مردم باید کشش شرکت در انتخابات دیگری را نیز داشته باشند و در قوانین شورا‌ها هم باید اصلاحاتی صورت بگیرد زیرا با وظایف کنونی انتخاب شهردار توسط مردم اقدام مناسبی نیست.

وی افزود: اگر در مجلس چنین طرح‌هایی مطرح شود باید دید که پشت صحنه آن چیست در برخی از شهر‌ها اعضای شورا برخوردهایی با شهردار کرده‌اند که به نفع مردم نبوده است.

کولیوند افزود: ما نمی‌خواهیم در فضایی سیاسی تصمیم گیری کنیم و در جلسات بررسی این طرح نیز از نخبگان و رئیس شورای عالی استان‌ها دعوت شده است.

وی با تاکید براینکه انتخاب شهردار به صورت مستقیم از طرف مردم میسر نیست، گفت: شورای نگهبان این مسئله را قبول نمی‌کند و امکانش نیز در کشور وجود ندارد و باید مقدمه این کار فراهم شود.

کولیوند ادامه داد: اگر یکسال بعد از انتخابات، شهردار استیضاح شود چه خواهد شد، همچنین بحثهزینه‌ها و کشش جامعه هم باید در نظر گرفته شود.

این نماینده مجلس افزود: اگر به دنبال مدیریت یکپارچه شهری هستیم، باید به سمت تشکیل مجلس محلی پیش رویم که درآن با توجه به تعداد بیشتر نمایندگان، مشکلاتی همچون رانت‌ها از بین خواهد رفت.

وی افزود: پارلمان محلی می‌تواند به مجلس نیز کمک و از دخالت مستقیم آن بر اداره امور استان جلوگیری کند.

کولیوندافزود: تعداد اعضای شورا باید متناسب با جمعیت شهر باشد، اگر جایی لازم است که تعداد کم شود این اتفاق بیفتد و در عوض اگر در شهری دیگر نیاز به افزایش اعضای شورا است این مسئله نیز صورت بگیرد.

نائب رئیس کمیسیون شورا‌ها امور داخلی مجلس اظهار کرد: ما در کمیسیون تخصصی شورا‌ها به دنبال آن هستیم که شورا با قدرت کار خود را ادامه دهد و اعضا نیز باید به دور از تفرقه و تیم تشکیل دادن کار خود را دنبال کنند، همچنین از اعضای شورا می‌خواهم که به نمایندگان شهر‌ها احترام بگذارند برخی گمان می‌کنند که استفاده از نظر نمایندگان خط گرفتن از آنها است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز