خبرگزاری کار ایران

یک دکترای رشته شهرسازی در گفت‌وگو با ایلنا:

زیباسازی میدان امام حسین(ع) با زندگی اجتماعی مردم تطابق ندارد

asdasd
کد خبر : ۲۰۸۶۷۸

با وجود اینکه این میدان می‌تواند برای برگزاری مراسم‌های مذهبی محل مناسبی باشد، اما قابلیت هماهنگ شدن با زندگی اجتماعی مردم را ندارد، زیرا موضوعیت خاص و مشخصی برای آن در نظر گرفته شده است.

یک دکترای رشته شهرسازی در مورد عملیات زیباسازی میدان امام حسین(ع) گفت: این عملیات سبب گسست در منطقه امام حسین شده است، بطوریکه این منطقه دیگر قابلیت انطباق با زندگی اجتماعی مردم را ندارد.

«نغمه وهاب‌زاده» در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به عملیات زیباسازی میدان امام حسین(ع) گفت: این میدان در گذشته دارای بافت اجتماعی ناامنی بود به علاوه آنکه فعالیت‌های اقتصادی ناسالمی نیز در این میدان جریان داشت، از همین رو به نظر می‌رسد؛ مدیریت شهری به این دلایل تصمیم به تغییر فضای میدان امام حسین(ع) گرفت.

وی ادامه داد: در آن زمان طراحان شهری این پیشنهاد را مطرح کردند با گشایش فضای شهری در این منطقه می‌توان مشکلات موجود را حل کرد، تا ناامنی در این منطقه کاهش پیدا کند و شکل ظاهری این میدان نیز سامان یابد.

این مهندس شهرسازی با اشاره به اینکه تا این قسمت از عملیات زیباسازی میدان امام حسین(ع) دقیق و اصولی طی شد، ادامه داد: متاسفانه طرحی که در ‌‌نهایت برای میدان اجرا شد با وجود آنکه این گشایش فضا را ایجاد کرد اما به دلیل داشتن موانع بصری و اختصاص موضوع طراحی این میدان به مسئله‌ای خاص نتوانست آنگونه که انتظار می‌رفت مشکلات این میدان را برطرف کند.

وهاب‌زاده افزود: یک فضای شهری باید بتواند در طول زمان با خواسته‌ها، نوع زندگی و ارتباطات اجتماعی مردم منطقه انطباق یابد و تغییر کند، با وجود اینکه این میدان می‌تواند برای برگزاری مراسم‌های مذهبی محل مناسبی باشد، اما قابلیت هماهنگ شدن با زندگی اجتماعی مردم در طول زمان را ندارد، زیرا موضوعیت خاص و مشخصی برای آن در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به گسستی که این فضا در منطقه ایجاد کرده است، توضیح داد: علاوه بر موارد مطرح شده برای طراحی یک فضای شهری باید در نظر داشت که آیا این طراحی انسجام منطقه را حفظ خواهد کرد و یا ممکن است میان بخش‌های مختلف مانند بخش مسکونی و بخش تجاری گسست ایجاد کند که این مسئله در زیباسازی میدان امام حسین در نظر گرفته نشده است.

این دکترای شهرسازی در مورد وضعیت امنیت این میدان تصریح کرد: به هر حال تخریب بافت قبلی و ایجاد فضای جدید بر روی امنیت تاثیر گذاشته است، اما از آنجا که دراین میدان موانع بصری وجود دارد، فضاهای دیگری را به وجود آورده که ظرفیت ناامنی را دوباره در این فضا به وجود می‌آورد.

وهاب‌زاده در مورد تاثیر زیباسازی میدان بر روی اشتغال واحدهای تجاری منطقه، گفت: برای مشخص شدن این مسئله بررسی‌های دقیق تری نیاز است، البته درگذشته، در اطراف میدان کارگاه‌ها، انبار‌ها و نجاری‌های بود که شکل ظاهری مناسبی نداشتند و با آلودگی همراه بودند اما این قابلیت وجود داشت که این واحدهای تجاری حفظ شوند و تنها شکل آنها منسجم‌تر و بهتری به خود بگیرند، درحالی‌ که اکنون این کارگاه‌ها و مغازه‌ها که باعثگردش اقتصادی و کسب و کار ساکنین بودند، از بین رفته‌اند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز