خبرگزاری کار ایران

در نخستین اجلاس مدیریت یکپارچه شهری صورت گرفت؛

مخالفت چمران با پیشنهاد انتخاب شهردار بدون دخالت شورا

asdasd
کد خبر : ۲۰۳۳۵۵

هم اکنون لایحه‌ای را دوستان ما در دولت تهیه کرده‌اند، که شهردار را هم مستقیما انتخاب کنند / شوراها از سویی می‌خواهند، مطالبات مردم و رهبری را تحقق دهند، اما از سوی دیگر دستشان بسته است.

رئیس شورای شهر تهران گفت: پیشنهاد انتخاب مستقیم شهردار بدون دخالت شوراها، اختیارات شوراها را کم می‌کند و این نهاد را به یک مجلس تشریفاتی تبدیل خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ مهدی چمران در نخستین اجلاس مدیریت یکپارچه شهری و شوراها که امروز در سالن اجلاس سران برگزارشد، گفت: در برنامه دوم، سوم و چهارم احکامی داشتیم که در ارتقای جایگاه شوراها موثر بودند، اما متاسفانه بخشی از آنها در برنامه پنجم حذف شد.

رئیس شورای شهر تهران با تاکید براینکه مبنای کار شورایی ما قرآن مجید، روایات ائمه(ع)، ‌سنت پیامبر(ص) و سنت ملی خودمان است، افزود: درست است که اروپایی‌ها به صورت مدون انتخابات شورا را شروع کردند، اما ما از صدر اسلام این شوراها را داشته ایم و لذا از این موضوع عقب نیستیم.

وی تصریح کرد: اگر فرمان چند خطی امام، مبنای فلسفی شوراهای ما قرار بگیرد، تمام درگیری هایی که در شورا وجود دارد حل خواهد شد.

چمران با بیان اینکه قانون اساسی در بندهای مختلف به شوراها اشاره دارد، گفت: اصول ۱۰۱ تا ۱۰۶ قانون اساسی به صراحت جایگاه شوراها را مشخص می کند.

رئیس شورای شهر تهران گفت: متاسفانه هر اندازه که زمان پیش رفته است، بر عکس انتظار ما و مردم از قدرت و جایگاه شوراها کاسته شده است، به طوری که هم اکنون نیز طرح یا لایحه و یا پیش طرحی را دوستان ما در دولت تهیه کرده اند، که شهردار را هم مستقیما انتخاب کنند.

وی ادامه داد: پیشنهاد انتخاب مستقیم شهردار بدون دخالت شوراها یکی از آن مواردی است که باز هم از اختیارات شوراها کسر خواهد کرد و شوراها را به یک مجلس تشریفاتی تبدیل خواهد کرد.

چمران با بیان اینکه شوراها دو نوع مطالبات را در مقابل خود دارند، افزود: یکی از این مطالبات مربوط به مردم است که انتظار دارند شوراها بستری از آبادانی را برای زندگی بهتر و راحت‌تر و همچنین آرامش جسمی، فیزیکی و هم آرامش روانی را برای آنها فراهم کنند.

رئیس شورای شهر تهران تاکید کرد: اگر شهرهایمان از زیباترین شهرهای اروپایی آبادتر باشد، ولی دلهایمان آرام نباشد، آن شهر آباد نیست و نتیجه آن همین گانگستر بازی هایی خواهد شد، که می‌بینید.

وی مطالبات رهبری را یکی دیگر از مطالبات مهم پیش روی شوراها عنوان کرد وافزود: خوشبختانه مقام معظم رهبری مطالبات بسیار ارزشمندی را مطرح کرده اند که بحثهویت شهری ازجمله آن مطالبات است.

چمران با بیان اینکه هویت شهری ما دارای معماری و تفکرات خاص اسلامی است، ادامه داد: معماری ما می تواند سبک زندگی ما را تعیین کند.

رئیس شورای شهر تهران اظهار داشت: در مقابل این مطالبات، شورایی قرار گرفته که صرفا ناظر است و در مواردی نیز قانون گذاری می کند، بنابراین و براساس اصل ۱۰۰ قانون اساسی به غیر از نظارت کار دیگری هم نمی تواند انجام دهد. لذا بسیاری از لوایح و طرح هایی که توسط شورا به مجلس شورای اسلامی برده می شود، با چالش و عدم تصویب مواجه می شود.

وی با اشاره به اینکه مردم نمایندگان محلی انتخاب می کنند تا بتوانند از طریق شورا مشکلاتشان را حل کنند، افزود: اما وقتی به ما مراجعه می کنند و به آنها پاسخ می دهیم که حل مشکل آنها از عهده ما خارج است، با نگاههای عاقل اندر سفیه به ما می گویند که این چه نماینده ای است که ما انتخاب کرده ایم، لذا این یک تضاد و پارادوکسی است که در شوراها وجود دارد.

چمران با بیان اینکه شوراها در حد نزدیک به انتظار قرار گرفته اند، افزود: شوراها از سویی می خواهند، مطالبات مردم و رهبری را تحقق دهند، اما از سوی دیگر دستشان بسته است.

وی با استناد به اصل ۱۰۲ قانون اساسی گفت: براساس قانون؛ استانداران، ‌بخشداران و تمام مسئولان دولت باید مصوبات قانونی شوراها را به مرحله اجرا بگذارند و الان شورای نگهبان ما همان فرمانداری است که باید مصوبات شورا را اجرا کند.

رئیس شورای شهر تهران گفت: ما قانونی را تصویب می کنیم و به خدمت فرماندار می بریم و باید با گردن کج خواهش کنیم که این قانون را رد نکند.

چمران در پایان تاکید کرد: ما باید تصمیم بگیریم که آیا یک شورای کار آمد که خواست مردم و مقام معظم رهبری است می خواهیم و یا اینکه یک شورای تشریفاتی می خواهیم برای اینکه به دنیا بگوییم ما هم شورا داریم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز