خبرگزاری کار ایران

عضو کمیسیون عمران شورای شهر در گفتگو با ایلنا:

لزوم کاهش زمان تعمیر اتوبوس‌های گازسوز تهران / هر لحظه احتمال حادثه‌ای می‌رود

asdasd
کد خبر : ۱۸۷۷۲۳

«در حال حاضر ۶۵۰۰ اتوبوس داریم که سه هزار عدد از این تعداد گازسوز هستند. /: ما نه از دولت گذشته و نه دولت فعلی کمکی در این زمینه ندیدیم.»

عضو کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر تهران نسبت به بازسازی و مرمت اتوبوس های گازسوز برای جلوگیری از وقوع حادثه هشدار داد.

ابوالفضل قناعتی در گفتگو با خبرنگار ایلنا در مورد وجود دو هزار اتوبوس فرسوده در تهران گفت: با توجه به بودجه‌ای که برای شهرداری در برنامه پنج ساله دیده شده است و همچنین توصیه به شهروندان به استفاده از حمل و نقل عمومی این برنامه‌ریزی با درخواست شهری مغایرت دارد.

وی با اشاره به اینکه با در نظر گرفتن روند استهلاک اتوبوس‌ها، سالی نزدیک به هزار اتوبوس از رده خارج می‌شوند، افزود: باید دو برنامه در دستور کار قرار بدهیم یکی مرمت و بازسازی اتوبوس‌هایی که امکان تعمیر آنها وجود دارد و دیگری ورود اتوبوس های جدید به ناوگان حمل ونقل عمومی است.

قناعتی تصریح کرد: پیش بینی شده است که سالی ۲۰۰ اتوبوس وارد ناوگان حمل و نقل عمومی شوند، اما این میزان عرضه اتوبوس با توجه به تقاضا و از دست رفتن اتوبوس‌ها ما را با مشکل روبه رو می‌کند.

وی با اشاره به توافقات در دولت گذشته که مورد قبول دولت فعلی هم هست، افزود: ما نه از دولت گذشته و نه دولت فعلی کمکی در این زمینه ندیدیم و این درحالی است که با اجرای هدفمند کردن یارانه‌ها به مردم توصیه می شود برای صرفه‌جویی دربنزین ازحمل ونقل عمومی استفاده کنند و از طرف دیگر با توجه به آلودگی هوا مردم به استفاده از اتوبوس و مترو ترغیب می کنیم.

قناعتی افزود: ۸۲.۵ درصد تعهد دولت برای خرید اتوبوس بوده که یک ریال آن در دولت گذشته و فعلی تحقق پیدا نکرده است.

وی با اشاره به اینکه مقرر شده بود ۱۷.۵ درصد از مبلغ نیز از افراد برای خرید اتوبوس گرفته شود، افزود: از یک طرف دولت کمکی در این زمینه نکرده است و از طرف دیگر هم افراد در وضعیت مالی مناسبی قرار ندارند که به خرید اتوبوس اقدام کنند و و از جانب دیگر نیز پرداخت این مبلغ در توان شهرداری نیست.

قناعتی خاطرنشان کرد: اگر دولت در زمینه خرید اتوبوس کمکی نکند و این روند ادامه داشته باشد تا یکی دو سال آینده با مشکل رو به‌رو خواهیم شد.

وی با اشاره به خطراتی که اتوبوس‌های فرسوده ممکن است برای شهروندان به همراه داشته باشند، افزود: حادثه واژگونی اتوبوس که در دو ماه اخیر رخ داد و منجر به فوت ۸ نفر از شهروندان شد براساس آنچه در کمیسیون عمران پیش‌بینی کرده بودیم ۲۰ درصد حادثه مربوط به مشکلات فنی اتوبوس به دلیل استهلاک و عدم شرایط استاندارد و فنی اتوبوس بود.

قناعتی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۶۵۰۰ اتوبوس داریم که سه هزار عدد از این تعداد گازسوز هستند، افزود: در هر یک از از اتوبوس‌های گازسوز هفت کپسول گاز وجود دارد که این کپسول‌ها با یک سیستمی گاز CNG را به موتور منتقل می‌کند.

وی ادامه داد: اتوبوس‌های گازسوز هرچندسالی یک بار تعمیر، چکاپ و معاینه فنی می‌شوند و الان درمعاینه های فنی که انجام شده است لازم است کپسول‌ها از بین رفته و تعویض شوند و سیستم انتقال گاز از کپسول تا موتور و لوله‌کشی باید تعمیر و بازسازی شود.

قناعتی خاطرنشان کرد: اما استانداردسازی کپسول و همچنین لوله‌کشی‌هایی که وجود دارد بعضا زمان استفاده‌شان گذشته و باید تعمیر، بازسازی و سرویس شوند که البته شهرداری باتوجه به بحثهای ریالی به کندی به این موضوع ورود پیدا کرده است و روزی ده اتوبوس گازسوز تعمیر می‌شود.

وی بااشاره به اینکه اگر روزی ده اتوبوس گازسوز تعمیر شوند با وجود سه هزار عدد از این اتوبوس‌ها ۳۰۰ روز کاری زمان می برد، افزود: ‌ هزینه تعمیر هر یک از این اتوبوس‌ها ی گازسوز بین ۳۰ تا ۳۵ میلیون می‌شود که در مجموع چیزی حدود ده هزار میلیارد تومان هزینه این تعمیرات است.

این عضو شورای شهر تهران با اشاره به اینکه این مساله را در دیدار اعضای شورای شهر با رئیس جمهور مطرح کردم، افزود: به آقای رئیس جمهور هم موضوع را گفتم که اتوبوس های گازسوز باید مرمت شوند چرا که هرْ آن احتمال اتفاق می رود و از ایشان درخواست کردم چون مصوب شده بود مسئولیت خودروهای گازسوز در داخل شهر به عهده وزارت کشور و خارج از شهر با وزارت راه است چون در تعهدات دولت است کمک کنید تا اتوبوس ها بازسازی شود.

وی با اشاره به اینکه تعمیر نشدن اتوبوس‌های گازسوز ممکن است برای شهروندان خطرساز باشد، افزود: هر آن امکان حادثه می‌رود و اگر توجهی به این موضوع نشود در آینده با مشکل مواجه می‌شویم.

قناعتی افزود: با توجه به توصیه اعضای کمیسیون عمران شورای شهر قرار بر این شده که این ظرفیت دو برابر شود و تقریبا روزی ۲۰ اتوبوس گازسوز تعمیر شود.

وی با تاکید بر اینکه باید مدت زمان ۳۰۰ روزکاری برای تعمیر اتوبوس‌های گازسوز را به ۱۰۰ روز برسانیم، افزود: باید سلامت شهروندان را تضمین کنیم و با این اقدامات پیش‌گیرانه ناوگان حمل و نقل را به روز کنیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز