خبرگزاری کار ایران

علی اکبر صارمی استاد برجسته معماری بیان کرد:

خانه های مدرن را حفظ کنیم

کد خبر : ۱۷۹۸۸۵

نمی شود به بهانه تراکم فروشی و برح سازی بی رویه شهروندان را از حق شهری خود محروم کنیم.

معماری مدرن ما نیاز به توجه دارد. خانه های مدرن ایران که در قرن بیستم ساخته شده اند این روز ها تخریب می شوند. اما خانه های مدرن نظیر خانه افشار را به عنوان یک میراثمعماری باید حفظ کنیم.

علی اکبر صارمی معمار و مدرس معماری با بیان این مطلب در جلسه ای که در محل " کانون معماران معاصر " تحت عنوان نشست بررسی طراحی خانه‌های مسکونی به شیوه مهندس صارمی برگزار می شد، در مورد معماری در دوران معاصر سخنرانی کرد.
صارمی در این جلسه به بررسی معماری مدرن معاصر پرداخت. نمونه های خوبی از این معماری را برای علاقه مندان معرفی کرد. خصوصا بر روی خانه افشار تاکید داشت. از نظر صارمی: «معماری مدرن با سادگی و هماهنگی اش با طبیعت مطرح است. خانه افشار این خصوصیت را دارد که در عین حال که ساده است با طبیعت و محیط اطراف خودش هماهنگی لازم را دارد.»
خانه افشار در زعفرانیه قرار دارد و در سال ۱۳۵۵ توسط این استاد برجسته معماری طراحی شده است. این ساختمان این روزها در دست واگذاری است و نگرانی هایی از احتمال تخریب آن وجود دارد.
این استاد دانشگاه در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به خطر تخریب خانه افشار تاکید کرد که: «متاسافنه اکثر معماری های مدرن ما تخریب شده اند. معماری قدیم و پیشا مدرن ما لااقل ثبت میراثفرهنگی می شوند اما معماری مدرن دوران پهلوی اول و پهلوی دوم متاسفانه همه در حال تخریب شدن هستند. مثلا همین خانه افشار در شمیرانات که در نوع خود در منطقه شمیرانات بی نظیر است هم در معرض فروش و تخریب است. البته ما امیدواریم که مالک آینده آن فردی فرهنگ دوست باشد و ان را حفظ کند.»
این استاد دانشگاه در ادامه سخنان خود با اشاره به برهم ریختگی شکل شهر و آلودگی بصری شهر های بزرگ ما عامل این مسئله را توجه نکردن به اصول اولیه معماری دانست و گفت: «متاسافنه این چند وقت مد شده است که معماران تزئینات زیادی در معماری بیرون خانه ها انجام می دهند. این مسئله عین ان است که یک انسان زیاد از حد بزک و آرایش کند. همان قدر هم توی ذوق می زند. بهتر است معماران جوان با در نظر گرفتن مسائل روز و زندگی نوین به طراحی متناسب با ان برای معماری ساختمان ها بپردازند.»
این معمار معاصر در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به حق شهروندان بر شهر خود و انتقاد از برج سازی های بی رویه گفت: «تمام شهروندان بر شهر خود حق دارند. نمی شود به بهانه تراکم فروشی و برح سازی بی رویه شهروندان را از حق شهری خود محروم کنیم. همه چیز را خصوصی کنیم. بلکه بسیاری از فضاهای شهری متعلق به عموم مردم است.»
صارمی در این نشست گفت: «ما در آن زمان چیزی داشتم به اسم انتخاب. حق انتخاب هم یکی از ویژگی‌های جهان مدرن بود که ما به تازگی وارد آن شده بودیم. انسان مدرن کسی است که انتخاب کند و در انتخابش هم شک کند! البته ما به این مسئله آگاه نبودیم. حتی اساتید ما هم نمی دانستند ولی آزادی عمیقی که در کارها و انتخاب هایمان داشتیم، به خاطر جهان مدرنی بود که در محدوده دانشکده هنرهای زیبا وجود داشت.»
در ادامه این جلسه که به همت کانون معماران معاصر در محل دفتر این کانون برگزار می شد صارمی در سخنانی پروژه های مختلف معماری معاصر را به نقد و بررسی نشست و برخی از پروژه هایی که خودش در به وجود آوردن ان ها دخیل بوده است را به علاقه مندا با نقشه و پلان معرفی کرد. از مهمترین پروژه‌ها و کارهای اجرایی که در این برنامه به دانشجویان و علاقه مندان حوزه معماری معرفی شد می‌توان به خانه افشار در زعفرانیه ۱۳۵۵، هنرستان هنرهای تجسمی در کرج ۱۳۷۲، سفارت جمهوری اسلامی ایران در الجزایر ۱۳۷۹، سفارت جمهوری اسلامی در تیرانا آلبانی ۱۳۸۴ اشاره کرد.
علی اکبر صارمی در سال ۱۳۲۲ در زنجان به دنیا آمد در سال ۱۳۴۷ از دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران در رشته معماری فارغ التحصیل شد او بین سال‌های ۱۹۶۸ تا ۱۹۷۶ میلادی در پنسیلوانیا تحصیلات خود را اردامه داد و با درجه دکتری معماری P. H. D از آن دانشگاه فارغ التحصیل شد و رساله پایانی او با راهنمایی استادش لویی کان نگاشته شد صارمی در سال ۱۳۵۹ مهندسین مشاور تجیر را با همکاری جواد بنکدار و تعدادی از دوستانش تاسیس کرد.
کانون معماران معاصر این برنامه را در قالب " هفته فیروزه‌ای " برگزار می کند که قرار است به هفته‌ای برای گفت و گوهای معمارانه میان معماران بدل شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز