خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل آتش نشانی تهران خبر داد:

تلاش برای استانداردسازی زمان حضور آتش‌نشانان

asdasd
کد خبر : ۱۷۵۴۱۰

«مردم در زمان حادثه تعریف خودشان را در کمک رسانی به آسیب دیدگان نمی دانند و با تجمع در محل حادثه باعثتاخیر در عملیات امدادرسانی می شوند.»

مدیرعامل سازمان آتش نشانی تهران گفت: افزایش ایستگاههای آتش نشانی به ۱۲۰ ایستگاه و کاهش زمان حضور در صحنه حوادثو حریق به ۴ دقیقه از مهمترین برنامه های سازمان آتش نشانی در سال جاری است.

به گزارش ایلنا، سعید شریف زاده در حاشیه بازدید شبانه خبرنگاران از ایستگاههای آتش نشانی تهران اظهار داشت: بر اساس آخرین زمانی که ما به ثبت رسانده ایم میانگین حضور آتش نشانان در صحنه های حریق و حوادث۴ دقیقه و ۲۵ ثانیه است که تلاش می کنیم این زمان به استاندارد جهانی که همان ۴ دقیقه است، برسد.

وی افزود: اگر بتوانیم زمان اعلام حریق و حوادثتا زمان حضور آتش نشانان در صحنه حوادثرا کاهش دهیم، خسارات و تلفات کاهش خواهد یافت.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی تهران خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۱۰۳ ایستگاه آتش نشانی در تهران فعال است که تلاش می کنیم تا پایان سال ۹۳ تعداد ایستگاههای آتش نشانی به ۱۲۰ ایستگاه افزایش یابد. افزایش ایستگاههای آتش نشانی باعثکاهش زمان حضور در صحنه حوادثمی شود.

وی به برنامه های سازمان آتش نشانی برای آموزش همگانی اشاره کرد و گفت: سعی داریم از سرایداران مجتمع های تجاری، مجتمع های مسکونی و مراکز اداری کمک گرفته و بعد از آموزش آنها از این افراد به عنوان آتش نشان داوطلب کمک بگیریم. برای سرایداران هر ۶ ماه دوره های آموزشی برگزار شده و از آنها تست گرفته می شود. همچنین قصد داریم برای کارکنان ادارات دولتی، نهادها به خصوص کارخانه ها دوره های آموزش مرتبط با حوادثو حریق برگزار کنیم. بازنشستگان سازمان آتش نشانی به عنوان مربی ما را در رسیدن به این هدف یاری می کنند.

شریف زاده به نقش رسانه ها در پیشگیری از حوادثاشاره کرد و گفت: از رسانه ها به خصوص رسانه ملی برای آموزش به شهروندان کمک خواهیم گرفت همچنین فیلم و انیمیشن های آموزشی در مرحله تولید است که پس از تهیه این فیلم ها در رسانه ملی پخش می شود تا شهروندان با وظایف خود در زمان وقوع حوادثآشنا شوند.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی به روز رسانی تجهیزات را از دیگر اهداف این سازمان در سال ۹۳ عنوان کرد و گفت: در این راه دو هدف را مدنظر داریم. نخستین هدف همراه کردن جامعه علمی با سازمان آتش نشانی است. درخواست کردیم رشته حریق در سیستم آموزش عالی کشور تصویب شود. ما قول داده ایم اشتغال فارغ التحصیلان این رشته را تضمین کنیم. به زودی خبرهای خوبی در این باره اعلام می شود.

وی افزود: در بحثبه روز رسانی تجهیزات با وزارت کشور جلسه ای داشتیم و قصد داریم تجهیزات مورد نیاز را تا جایی که کارخانه های ایرانی تولید می کنند از آنها تهیه کنیم اما برخی تجهیزات را مجبوریم از کشورهای دیگر وارد کنیم. اغلب تجهیزات وارد شده به کشور ساخت کشورهای انگلیس، اتریش و فنلاند است.

شریف زاده خاطرنشان کرد: ما در همراه کردن مردم خلاء داریم و نتوانستیم در فرهنگسازی ایمنی به ایده آل برسیم. کار سازمان آتش نشانی نه اقتصادی و نه امنیتی است و هیچ هدفی جز کمک به مردم نداریم. اگر همیاری مردم در پیشگیری از حریق نباشد نمی توانیم به جایگاه مطلوب در کاهش حوادثو حریق برسیم.

وی تاکید کرد: بافت شهری تهران به گونه ای است که هر لحظه احتمال حریق و حادثه وجود دارد. ما شاهد هستیم که در میان بافت شهری تهران در خانه ای باز می شود و از داخل آن مبلمان، مواد شیمیایی و… خارج می شود. این کارگاهها هر لحظه احتمال دارد که دچار حریق شده و شعله های آتش به منازل مسکونی افراد سرایت کند. نباید این کارگاهها در کنار منازل مسکونی قرار داشته باشند.

شریف افزود: نمی توانیم آمار تلفات حریق را اعلام کنیم زیرا انتشار این آمار آرامش مردم را سلب می کند. باید برای همراه کردن مردم در پیشگیری حوادثحریق تلاش های بیشتری صورت گیرد که در این راه نیازمند همکاری رسانه ها هستیم.

در ادامه این برنامه شهرام گیل آبادی مدیرکل روابط عمومی شهرداری تهران نیز گفت: متاسفانه مردم در زمان حادثه تعریف خودشان را در کمک رسانی به آسیب دیدگان نمی دانند و با تجمع در محل حادثه باعثتاخیر در عملیات امدادرسانی می شوند.

وی با اشاره به فلسفه برنامه های شب گردی شهرداری تهران گفت: تهران شهر همیشه بیدار است. آتش نشانان در طول ۲۴ ساعت عملیات دارند و ما قصد داریم نشان دهیم شب ها نیز فعالیت و کار در تهران ادامه دارد.

مدیر کل روابط عمومی شهرداری تهران با اشاره به نقش رسانه ها در پیشگیری از حوادثگفت: علم رسانه ها علم توجه به جزئیات است. کلیات را همه می بینند اما مهم این است که جزئیات دیده شود. رسانه ها باید مردم را نسبت به تعریفشان در زمان حوادثآشنا کنند. مردم باید این آگاهی را داشته باشند که در زمان وقوع حادثه برای سرعت بخشیدن به عملیات امدادرسانان چه کاری را انجام دهند. عدم اطلاع رسانی و آگاهی بخشی باعثمی شود شهروندان ناخواسته باعثتاخیر در حوادثشوند.

بر اساس این گزارش، خبرنگاران شب گذشته همراه جمعی از مدیران شهرداری تهران از ایستگاههای آتش نشانی و ستاد فرماندهی ۱۲۵ بازدید کردند. کارگری فرمانده ۱۲۵ در حاشیه این دیدار گفت: پس از اطلاع حریق به ستاد فرماندهی بلافاصله موضوع به ایستگاهها اعلام و در کمتر از ۳۵ ثانیه آتش نشانان به محل حادثه اعزام می شوند.

وی در خصوص مزاحمت تلفنی با ۱۲۵ نیز گفت: روزانه تعداد بسیاری از تماسهای ما به دلیل مزاحمت تلفنی شهروندان است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز