خبرگزاری کار ایران

معاون آمادگی و مقابله سازمان مدیریت بحران کشور درگفتگو با ایلنا:

۱۳ استانی که امروز طوفانی می‌شوند / اطلاعیه سازمان هواشناسی اخطاریه نبود

asdasd
کد خبر : ۱۷۳۳۰۵

تجربه طوفان روز گذشته را مجدد در برخی از استانها تجربه خواهیم کرد / برخی از رودخانه ها دچار آب گرفتگی و سیلاب خواهند شد / اگر سازمان هواشناسی در مورد وقوع طوفان روز گذشته اطلاع رسانی مناسبی می کرد ما اینقدر تلفات نداشتیم / اطلاعیه سازمان هواشناسی اخطاریه نبود.

معاون آمادگی و مقابله سازمان مدیریت بحران کشور گفت: امروز و فردا نیز شرایط جوی نسبتا طوفانی خواهیم داشت.

مرتضی اکبرپور در گفتگو با خبرنگار ایلنا گفت: براساس اخطاریه شماره ۹ سازمان هواشناسی که برای ما ارسال شده است سازمان مدیریت بحران کشور نیز اخطاریه‌ای به استانهای تحت تاثیر داده است که دراین شرایط جوی بارش شدید باران، رگبار، رعد و برق و وزش باد پیش بینی شده است.

وی با اشاره به اینکه برخی از رودخانه ها دچار آب گرفتگی و سیلاب خواهند شد، افزود: تبعات طوفان معابر عمومی در مراکز جمعیتی در شهر ها را تحت تاثیر قرار خواهد داد و سبب گرد و خاک نیز خواهد شد.

اکبر پور با بیان اینکه امروز نیز طوفان روز گذشته را مجدد در برخی از استانها تجربه خواهیم کرد، افزود: استانهایی که پیش بینی شده است امروز(سه شنبه) تحت تاثیر این وضعیت قرار می گیرند شامل آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، ‌اردبیل، گیلان، ‌قزوین، ‌ البرز، ‌تهران، ‌قم، مرکزی، ‌اصفهان، ‌شمال سمنان، ‌مازندران و گلستان است.

معاون آمادگی و مقابله سازمان مدیریت بحران کشور ادامه داد: همچنین پیش بینی می شود فردا(چهارشنبه) استانهای گیلان، مازندران، ‌ تهران، ‌سمنان، گلستان، خوزستان، خراسان های شمالی، ‌جنوبی و رضوی تحت تاثیر این وضعیت قرار بگیرند.

اکبرپور با اشاره به اینکه برای استانهای نامبرده بارش باران شدید و رعد وبرق و وزش باد شدید پیش بینی شده است، افزود: بنابر اخطاریه سازمان هواشناسی این شرایط جوی را به استانها نیز اعلام کرده ایم.

وی خاطر نشان کرد: از مردم خواستاریم مراقب جان و مال خود باشند و در شرایط طوفان به نقاط امن پناه ببرند و سعی کنند در ارتفاعات در معرض باد و طوفان نباشند.

اکبرپور با بیان اینکه در اثر طوفان روز گذشته ۵ نفر از هموطنان مان را از دست دادیم، افزود: برای اینکه هیچ حادثه ای نداشته باشیم انتظار داریم به مردم اطلاع رسانی شود و آنها نیز مراعات شرایط جوی را کنند تا دچار حادثه نشوند.

وی در پاسخ به این سوال که چرا سازمان هواشناسی طوفان روز گذشته را به مردم اطلاع رسانی نکرد، افزود: سازمان هواشناسی اطلاعیه داد اما این اطلاعیه، اخطاریه نبود و در اطلاعیه سازمان هواشناسی نیز ذکر شده بود باد شدید خواهیم داشت و نگفته بود این باد شدید چه شرایطی و با چه سرعتی است.

اکبر پور با اشاره به اینکه پیش بینی سازمان هواشناسی در حد باد شدید بود نه چیز دیگر، افزود: به آنها گفتیم که جلسه ای بگذاریم و کار گروهی تشکیل شود تا کلمات کیفی را دیجیتالی و عددی کنیم.

وی با تاکید براینکه اعلام باد شدید معنی ندارد و سازمان هواشناسی باید سرعت باد رابه ما اعلام کند، افزود: در این صورت ما به جاده ها، فرودگاهها و مراکز تحت تاثیر سرعت باد را اعلام می کنیم و به مردم نیز با اطلاع رسانی که صورت می گیرد در جریان قرار می گیرند.

معاون آمادگی و مقابله سازمان مدیریت بحران کشور ادامه داد: به طور مثال وقتی اعلام می شود زلزله بالای ۵ ریشتر رخ داده سریع واکنش نشان می دهیم ولی ما باد شدید را نمی دانیم که یعنی چه و باید سرعت آن حتما اعلام شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا به سازمان هواشناسی تذکر داده اید، افزود: بله تذکر دادم وزودتر باید آنالیز های لازم را انجام دهیم وبرای سرعت باد عدد و رقم تعریف کنیم و به عبارتی باد را تعریف کنیم که باد نسبتا تند یا خیلی تند چه سرعتی دارد و به آنها عدد داده شود تا برای مردم قابل فهم باشد تا در مواقع طوفانی از خود محافظت کنند و به نقاط امن بروند تا دچار حادثه نشوند.

اکبر پور در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه فکرنمی کنید اگر سازمان هواشناسی در مورد وقوع طوفان روز گذشته اطلاع رسانی مناسبی می کرد ما اینقدر تلفات نداشتیم، گفت: صددر صد همینطور است ما دوساعت قبل اگر به مردم اعلام می کردیم که طوفان امروز سرعتش چه میزان است قطعا کسانی که در فضای آزاد کار می کردند به نقاط امن می رفتند باتوجه به اینکه مواردی داشتیم که فرد براثر طوفان از بالای داربست به پایین افتاده و یا اجسامی از بالا بر سر مردم پرت شده بود واینها هرکردام به نوعی پیام دارد.

معاون آمادگی و مقابله سازمان مدیریت بحران کشور خاطرنشان کرد: باید به موقع اطلاع رسانی کنیم تا مردم آسیب نبینند و وظیفه دستگاههای اجرایی همین است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز