خبرگزاری کار ایران

کوره‌های ذوب کارخانه ایرفو از تهران خارج شدند

کد خبر : ۱۵۰۵۷۳

‌احداثصنایع جدید در شعاع ۱۲۰ کیلومتری تهران موضوع درستی است اما صنایعی که می‌توانند با استفاده از تکنولوژی‌های جدید آلایندگی نداشته باشند حضورشان در منطقه بلامانع است.

ایلنا: با حضور اعضای شورای شهر تهران، شهردار منطقه ۱۸و جمعی از اهالی منطقه دو کوره به وزن‌های هشت و سه تن از شرکت ایرفو به شهرک شمس‌آباد منتقل شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در این مراسم که صبح امروز برگزار شد، وحید نوروزی، شهردار منطقه ۱۸ با اشاره به تعامل انجام شده میان شهرداری و مدیرعامل کارخانه ایرفو، گفت: سابقه این کارخانه بسیار زیاد است و خدمات بسیار ارزنده‌ای را در طول سالیان گذشته به نظام جمهوری اسلامی ایران ارائه کرده است.

وی ادامه داد: به طور حتم سیاست چماق و تقابل در مورد کارخانه ایرفو جواب نمی‌داد و تنها از راه تعامل می‌شد کوره‌هایی که باعثآلایندگی شهر تهران می‌شد را از شهر تهران خارج کنیم.

وی افزود: در زمانی که این کارخانه در این منطقه ساخته شد بافت مسکونی اطراف آن هنوز شکل نگرفته بود و سال‌ها پس از ساخت این کارخانه بافت مسکونی در اطراف آن شکل گرفته است. با بررسی‌هایی که به همراه متخصصان سازمان محیط زیست انجام داده‌ایم متوجه شدیم که تنها واحد آلاینده این کارخانه کوره‌های ذوب آن است.

نوروزی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه تنها بخش آلاینده این کارخانه کوره‌های آن نیستند و اهالی محل از آلودگی صوتی این کارخانه نیز شکایت دارند، گفت: مدیرعامل این کارخانه درخواست اخذ پروانه تخریب و نوسازی را به ما داده است و در ‌‌نهایت انتقال ایرفو انجام می‌شود و خواست شهرداری نیز انتقال کامل این کارخانه به خارج از تهران است. امیدواریم ظرف یک سال آینده با توجه به طرحی که مدیرعامل این کارخانه برای ساخت چند بنا در آنجا دارد این کارخانه از منطقه ۱۸ به صورت کامل خارج شود.

وی تاکید کرد: کوره‌های این کارخانه در ابتدا از سوخت‌های فسیلی مانند مازوت استفاده می‌کرد ولی بعد‌ها کوره‌ها برقی شدند اما همچنان ذوب فلزات در آن منطقه ایجاد آلودگی می‌کرد و باعثگله‌مندی اهالی شده بود در نتیجه به این توافق رسیدیم که در حال حاضر کوره‌ها جابجا شوند و از منطقه ۱۸ خارج شوند.

وی در مورد صنایع آلاینده منطقه ۱۸ گفت: بر اساس اطلاعاتی که مدیریت ساماندهی منطقه به ما داده است ۴۸ واحد صنعتی آلاینده در منطقه وجود دارند که بخشی باید جابجا شوند و بخش دیگری نیز با استفاده از تکنولوژی‌های جدید می‌توانند آلایندگی خود را به صفر برسانند و همچنان در منطقه باقی بمانند.

شهردار منطقه ۱۸ تاکید کرد: ‌احداثصنایع جدید در شعاع ۱۲۰ کیلومتری تهران موضوع درستی است اما صنایعی که می‌توانند با استفاده از تکنولوژی‌های جدید آلایندگی نداشته باشند حضورشان در منطقه بلامانع است. قطعا حضور این صنایع در منطقه موجب رونق کسب و کار می‌شود.

نوروزی گفت: بحثمونتاژ کارخانه تا زمان اخذ پروانه تخریب و نوسازی همچنان ادامه پیدا خواهد کرد و پس از اخذ پروانه بعد از مدت یکسال انتقال کامل کارخانه را شاهد خواهیم بود.

در ادامه این مراسم حجت الاسلام و المسلمین عبدالمقیم ناصحی - رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران نیز با اشاره به انتقال کوره‌های ذوب کارخانه ایرفو به خارج از تهران گفت: امروز برای شهروندان و اهالی منطقه ۱۸ یک روز بیاد ماندنی است. شهروندان منطقه مکرر درخواست انتقال این کارخانه را از منطقه ۱۸ داشتند. بر اساس موافقتی که شد کوره‌های آلاینده این کارخانه به شهرک شمس آباد منتقل می‌شوند.

وی افزود: شهرداری تهران مصمم است بر اساس مصوبات شورای شهر تهران در جهت کاهش آلودگی هوای پایتخت چاره اندیشی کند. بر همین اساس انتقال صنایع آلاینده از شهر تهران به اطراف آن آغاز شده است. کارخانه ایرفو در گذشته خدمات بسیاری برای نظام جمهوری اسلامی داشته است که به عنوان یک عضو شورای شهر تهران از مدیریت این کارخانه تشکر می‌کنم.

ناصحی تاکید کرد: ‌البته در منطقه صنایع آلاینده دیگری وجود دارد که موجب زیان اهالی شده است و قطعا باید تلاش کنیم که این صنایع به خارج از تهران منتقل شوند. در گذشته این کارخانه در حاشیه شهر تهران قرار گرفته بود اما با تشکیل بافت مسکونی در اطراف آن امروز نیاز است که این کارخانه از این منطقه خارج شود. به نظر بنده انتقال کوره‌ای این کارخانه به نوعی عیدی برای اهالی منطقه ۱۸ می‌باشد. امیدوارم دیگر صنایع آلاینده نیز هرچه زود‌تر از این منطقه خارج شوند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز