خبرگزاری کار ایران

قالیباف:

پاسخگویی به مردم حق‌الناس است

asdasd
کد خبر : ۱۴۰۵۲۷

اگر بنده بر این اعتقاد هستم که رسانه باید بتواند انتقاد کند دیگر شکایت کردن چه معنی پیدا می‌کند / با لفظ جمهوی اسلامی مشکل حل نمی‌شود؛ نمی‌توانیم بگوییم در نظام جمهوری اسلامی هستیم و احساس تکلیف کرده‌ایم، سپس زیر آن هرچه می‌خواهیم بنویسیم.

ایلنا: شهردار تهران در مراسم تکریم و معارفه مدیر کل ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران گفت: شفاف سازی، مطالبه‌گری و جلوگیری از انحرافات از وظایف مهم رسانه‌ها است. رسانه‌ها باید در این زمینه‌ها مطالبه کنند و کوتا نیایند؛ همچنین انسان سازی نقش مهم رسانه‌ها است که باید به درستی به آن توجه داشته باشند. بدون شک رسانه‌ها زبان مردم و ملت هستند و باید این موضوعات را منعکس کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، " محمد باقر قالیباف شهردار تهران "، طی سخنانی در مراسم تکریم و معارفه مدیر کل ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران که صبح امروز در تالار ایران زمین شهرداری تهران برگزار شد، اظهار داشت: امروز ارتباطات مخصوصا با فناوری‌هایی که وجود دارد و فرصت‌هایی که فراهم شده است، موضوعی بسیار مهم و اساسی است؛ آن هم برای مجموعه‌هایی همچون شهرداری تهران که در طول زندگی و در بعد مادی و معنوی از قبل تولد تا بعد از مرگ با مردم ارتباط دارد.

وی ادامه داد: باید توجه داشت که شهرداری در همه شئونات زندگی مردم وجود دارد و با خیلی سازمان‌های دیگر متفاوت است. شاهد هستیم که ارتباطات، فناوری، عنصر ارتباط و انسان چگونه مکان و زمان را در هم درنوردیده است، آن هم در یک سازمانی مثل شهرداری که اینگونه با مردم درآمیخته است از این رو اهمیت این موضوع برای همه ما روشن است.

وی افزود: امیدوارم این حوزه و این مرکز بتواند رسالت خود را به درستی ادا کند و از عهده انجام وظیفه برآید؛ مرکز ارتباطات باید بتواند چشم و گوش و زبان این سازمان باشد و مهم‌ترین وسیله و ارتباطی باشد تا ما حرف مردم و نخبگان را بشنویم. در این زمینه نیز تاکید می‌کنم که باید حرف مردم و نخبگان را هر دو با هم بشنویم. حتما باید پاسخگو، شفاف و انتقاد پذیر باشیم و بدانیم که اگر می‌گوییم باید پاسخگو باشیم، نباید پاسخگویی ما مخدوش شود. ما باید پاسخگویی را حق الناس بدانیم و باید بدانیم این حق بر گردن ما باقی خواهد ماند بنابر این باید بتوانیم از همه ظرفیت‌ها استفاده کنیم.

قالیباف یادآور شد: امروز معتقدیم که شهر تهران با خرد جمعی اداره می‌شود و ما از روز اول نیز بر این موضوع تاکید داشتیم که باید بر این مسیر حرکت کنیم. از این رو حتما این مرکز وظیفه دارد در حین اینکه خصلت‌هایی همچون انتقاد پذیری، شفافیت، ارتباط خوب با مردم و رسیدگی به درد مردم را تقویت می‌کند، از دیگر سو اجازه ندهد تا یک تصویر نامناسبی از خدمات صادقانه‌ای که در مجموعه انجام می‌شود در ذهن مردم شکل بگیرد.

وی ادامه داد: در این قسمت یک وظیفه دو طرفه وجود دارد، به نحوی که هم مرکز ارتباطات و هم رسانه‌ها باید در این زمینه تلاش کنند؛ رسانه‌هایی که حتما نقش جهت دهی به افکاری عمومی و نقش مربی‌گری و معملی برای جامعه را دارند؛ این رسالت بزرگی است که بر دوش رسانه‌ها و مطبوعات قرار دارد و رسالت بسیار تاثیر گذاری نیز به شمار می‌رود بنابر این حتما در دنیا و آخرت بابت این وظیفه سنگین مورد توجه هستیم.

وی با بیان اینکه «شفاف سازی، مطالبه‌گری و جلوگیری از انحرافات از وظایف مهم رسانه‌ها است»، تصریح کرد: رسانه‌ها باید در این زمینه‌ها مطالبه کنند و کوتا نیایند؛ همچنین انسان سازی نقش مهم رسانه‌ها است که باید به درستی به آن توجه داشته باشند. بدون شک رسانه‌ها زبان مردم و ملت هستند و باید این موضوعات را منعکس کنند. البته نمی‌توان به جای ملت حکم کرد و به جای آن‌ها تشخیص دهند، بلکه رسانه‌ها صدای ملت را می‌شنوند، امانت داری کرده و آن را منعکس می‌کنند.

قالیباف تاکید کرد: حتما وقتی دردی از جامعه را می‌نویسیم، باید تلاش کنیم دوای آن درد را نیز بنویسم و راه چاره آن کار را نیز بگوییم.

وی ادامه داد: خداوند بزرگ دو چیز را به انسان هدیه کرده است، آزادگی انسان و انسانیت انسان؛ همانطور که آزادگی انسان هدیه خداوند تبارک و تعالی است و کسی آن را به ما نداده است. بنابر این آزادی و انسانیت را خداوند به ما عطا کرده است و همه ما باید تلاش کنیم تا آن را حفظ کنیم. مخصوصا افرادی مثل بنده که در مسئولیت هستیم و بخشی از قدرت و امکان را در اختیار داریم، باید تلاش کنیم تا انسانیت و آزادگی را حفظ کنیم. همچنین آن‌هایی که دستی به قلم دارند نیز باید این دو موضوع را حفظ کنند.

قالیباف با بیان اینکه «پیش شرط هر کاری مخصوصا در حوزه رسانه این است که آزادگی حفظ شود»، گفت: طبیعی است رسانه باید بتواند آزاد فکر کند، در بیان اندیشه آزاد باشد، بدون لکنت زبان انتقاد انجام دهد و نترسد؛ آزادگی نیز آن است که نشان دهد هیچ تعلقی به قوم گرایی، قبیله گرایی و گروه گرایی ندارد چون چون آزاده است.

شهردار تهران تصریح کرد: همه ما باید این را بدانیم که وقتی آزاده هستیم که به مسئولیت و میز خود دلبسته نبوده و نگران حقوق و دستمزد خود نباشیم. آزادگی در این است که فکر نکنیم که باید شهردار را راضی کنیم و او ما ر ا تشویق و تمجید کند بلکه چنین چیزی نباید در فکر ما باشد. باید بتوانیم همه چیز را بنویسیم، از همه چیز انتقاد کنیم و بدون شک هم حوزه رسانه و هم مدیران باید به این فضا توجه کنند.

قالیباف گفت: روزهای سختی که توفیق خدمت در نیروی انتظامی را پیدا کردم، یکی از اوج چالش‌ها و درگیری‌ها بین نیروی انتظامی و رسانه این بود که تقریبا از همه رسانه‌ها شکایت کرده بودند و همه پرونده‌ها نیز در دادگاه قرار داشت. اگر بنده بر این اعتقاد هستم که رسانه باید بتواند انتقاد کند دیگر شکایت کردن چه معنی پیدا می‌کند؟ من در آن زمان اگر شکایتی هم از منظر سازمان نیروی انتظامی و هم به عنوان فرمانده نیروی انتظامی صورت گرفته بود، همه شکایت‌ها را پس گرفتم؛ بگذریم که بعضی افراد در بعضی جا‌ها بنا به شرایط و مقاطعی، بعضی چیز‌ها را می‌گویند و می‌نویسند که واقعیت ندارد، اما کدام رسانه است که آن روز این اقدام در خاطرش نباشد؟ در شهرداری تهران نیز یکی از کارهای من همین بود. این شرط آزادگی است تا بنده که مسئول هستم و همچنین رسانه‌ها، هر دو طرفه به این موضوع توجه کنیم.

شهردار تهران خاطر نشان ساخت: آزادی در جامعه با کلام و حرف به وجود نمی‌آید بلکه باید باور ما شود که آزادی در جامعه اول نیازمند آزادگی در اهل قلم است. این را باید بدانیم که با لفظ جمهوی اسلامی مشکل حل نمی‌شود؛ نمی‌توانیم بگوییم در نظام جمهوری اسلامی هستیم و احساس تکلیف کرده‌ایم، سپس زیر آن هرچه می‌خواهیم بنویسیم. اگر آن نوشته از انصاف، عدالت، مروت و حقیقت خالی باشد چه ارتباطی با یک نظام اسلامی، آزادگی و انسانیت دارد؟ لذا من به روشنی خدمت اصحاب رسانه عرض می‌کنم که در شهرداری تهران در خدمت همه عزیزان هستیم و این مرکز باید با همین نگاه که در سایه نظام اسلامی قرار داریم کار کند.

شهردار تهران در پایان اظهار داشت: امیدوارم در دوره جدیدی که برای سومین بار توفیق خدمت در مجموعه شهرداری را پیدا کرده‌ایم، بتوانیم با تلاش و خدمت بیشتر به مردم انجام وظیفه کنیم و مردم عزیز ما نیز بتوانند رویکرد‌های جدیدی را ببینند.

به گفته وی مردم باید احساس کنند شهرداری تهران در همه ابعاد، مخصوصا در موضوعات انسان محور، موضوعات اجتماعی و موضوعاتی که بیش از هر چیز در حوزه روح، روان و رفتار مردم به آن نیاز داریم، فعالیت می‌کند. بنابر این شهرداری تهران در کنار همه فعالیت‌های عمرانی، خدماتی و کارهایی که انجام می‌دهد، تلاش می‌کند تا در این بخش نیز فعالیت کند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز