خبرگزاری کار ایران

معاون قالیباف در همایش معاونان و مدیران برنامه ریزی کلانشهرهای کشور؛

شهرداری مسئولیت آلودگی هوا را پذیرفت

کد خبر : ۱۳۵۲۴۴

بیش از یک سوم جمعیت ۲۳ میلیونی ۱۵ کلانشهر در تهران زندگی می‌کنند. این در حالی است که شهرداری باید علاوه بر اخذ منابع از مردم رضایت شهروندان را نیز کسب کند و این کار سختی است که هم پول بگیریم و هم رضایت تامین کنیم.

ایلنا: معاون قالیباف با بیان اینکه شهرداری پایتخت شجاعانه مسئولیت مشکل حل آلودگی تهران را پذیرفت گفت: یک سوم بودجه انتقال پایتخت را به شهرداری بدهند تا مشکل آلودگی هوا را حل کنیم.

به گزارش ایلنا، در مراسم آغاز به کار این نشست معاون برنامه ریزی توسعه شهری و امور شورا در سیزدهمین همایش معاونان و مدیران برنامه ریزی کلانشهرهای کشور اظهارکرد: ذیصلاح‌ترین مدیر برای کاهش آلودگی پایتخت شهرداری تهران است و هیچ دستگاه دیگری به اندازه شهرداری صلاحیت ندارد.

محمود صلاحی بابیان اینکه شهرداری پایتخت هفته پیش شجاعانه مسئولیت مشکل حل آلودگی تهران را پذیرفت، اظهارکرد: همین که کسی جرات کرده برای وضعیت کنونی سازو کار ارایه دهد، گواه این شجاعت است و اگر دولت بپذیرد و پارلمان شهری بتواند برای دستگاه‌های ذی نفع و ذی مدخل مقررات وضع کند، شهرداری با حداقل بودجه کاهش ریزگرد‌ها در جنوب کشور، می‌تواند در تهران برای کاهش الودگی سازو کار فراهم کند.

معاون برنامه ریزی توسعه شهری و امور شورا با تاکید بر اینکه نمی‌گویم انتقال پایتخت در دنیا تجربه نشده است، تصریح کرد: مشاهده کشورهایی که در آن پایتخت منتقل شده گواه آن است که این انتقال به خاطر کاهش جمعیت نبوده است.

وی افزود: درحالی که برآوردهایی بین سی تا ۴۰هزار میلیارد تومان برای انتقال تهران مطرح شده است با علم و یقین می‌گویم اگر یک سوم این بودجه ظرف پنج سال در اختیار شهرداری قرار گیرد، برای ساماندهی و کاهش آلودگی هوای تهران کفایت می‌کند و نتیجه می‌دهد.

صلاحی در ادامه با اشاره به اینکه تاکنون اقدامات قابل توجهی در سطح کلانشهر‌ها صورت گرفته است، خاطرنشان کرد: این اقدامات خوب پراکنده است و در قالب اتحادیه شهرداران و معاونان برنامه ریزی جمع نشده است.

وی گفت: صرف این منابع و هزینه‌ها می‌طلبد که حداقل بین معاونان شهرداری‌ها در گام اول، اتحادیه معاونین برنامه ریزی در کلانشهر‌ها را کلید بزنیم.

معاون برنامه ریزی توسعه شهری و امور شورا خاطرنشان کرد: تشکیل این اتحادیه بدین معناست که ۷۰ درصد کار‌ها در سطح کلانشهر‌ها مشترک است و تنها ۳۰ درصد تلورانس دارد. از این رو مظروف یکی است و اگر این اتحادیه در پایان این نشست تشکیل شود، گام بزرگی نیز برداشته می‌شود.

صلاحی با بیان اینکه ۲۳ میلیون نفر از جمعیت کشور در ۱۵شهر زندگی می‌کنند، افزود: در حال حاضر ۸ شهر دارای بالغ بر ۱ میلیون جمعیت و ۷ شهر بالای ۵۰۰هزار جمعیت در کشور وجود دارد، به طوری که براساس سرشماری سال ۹۰،۷۱ درصدجمعیت کشور، شهری و حدود ۲۹ درصد روستایی است.

معاون برنامه ریزی توسعه شهری و امور شورا افزود: بیش از یک سوم جمعیت ۲۳ میلیونی ۱۵ کلانشهر در تهران زندگی می‌کنند. این در حالی است که شهرداری باید علاوه بر اخذ منابع از مردم رضایت شهروندان را نیز کسب کند و این کار سختی است که هم پول بگیریم و هم رضایت تامین کنیم.

وی که استاندار سابق خراسان است با اشاره به سوابق مدیریتی خود در دولت تاکید کرد: هیچ کجا نه در ستاد و نه در صف، تنوع ماموریت خدمت و کار در شهرداری را ندارد. این در حالی است که در دولت به لوله کشی بودجه وصل بودیم و شیر را که باز می‌کردیم آب می‌آمد و بدین ترتیب دغدغه پول نداشتیم اما در شهرداری تامین منابع خود یک دغدغه است.

صلاحی با بیان اینکه شهر منظر همه مردم است، افزود: در شهرداری قضاوت هر روزه مردم را نسبت به پروژه‌های شهری شاهد هستیم و کسب رضایت مردم در این شرایط هنر بزرگی است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز