خبرگزاری کار ایران

رئیس کمیسیون عمران شورای شهر تهران:

مالک پروژه ایران زمین تا ۳۰ آذر ماه فرصت دارد

asdasd
کد خبر : ۱۲۰۴۱۷

با توجه به اینکه گود بیش از اندازه پایین رفته ارتفاعی که در پاشنه گودبرداری اجرا شده مبنای عمل قرار گرفته و عمیق‌تر نشود لذا ضروری است اصلاحات پروانه صادر شده در مدت زمان معین انجام و ارائه شود.

ایلنا: ‌ رئیس کمیسیون عمران شورای شهر تهران، گفت: ‌ مالک پروژه ایران زمین باید تا پایان آذرماه امسال نسبت به بازسازی، نوسازی و یا توافق طرفین خرید واحدهای خسارت دیده و نیز پرداخت خسارتهای مالی وارده در چارچوب ساز و کار قانونی و حقوقی اقدام کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، احمد دنیا مالی در جلسه امروز شورای شهر تهران گزارش کمیسیون عمران و حمل و نقل از ریزش گودبرداری پروژه خیابان ایران زمین واقع در شهرک غرب ارائه کرد.

وی با بیان اینکه مساحت ملک ۱۶ هزار و ۲۴۳ مترمربع است، اظهار کرد: مالک اولیه بنیاد مستضعفان و جانبازان بود که ملک را را به شرکت سرمایه گذاری ایرانیان اطلس واگذار می‌کند و این شرکت ملک مورد نظر را در سال ۱۳۹۰ به شرکت اس سی تی بانکرز کیش منتقل می‌کند.

وی با بیان اینکه کاربردی ملک طبق طرح تفصیلی قدیم تجاری و بر اساس طرح تفصیلی جدید در زیر پهنه R۲۳۱ واقع شده است، تصریح کرد: ‌ در تاریخ ۲۹/۱ / ۹۱ پروانه تخریب ونوسازی به شماره ۲۰۰۲۵۳۰۱ برای ۵ طبقه زیرزمین و سه طبقه تجاری صادر می‌شود. بر اساس نامه شماره ۱۲۷۰۶۱ مورخ ۳۰/۱۱ / ۹۰ شروع عملیات تخریب و گودبرداری قبل از صدور پروانه توسط مهندس ناظر پروژه(مهندسین مشاور آبادی و طرح و تدبیر) بلامانع شده است همچنین در مورخ ۲۲/۷ / ۹۱ درخواست مالک به انضمام نظر شورای معماری منطقه مبنی بر احداثمجموعه تجاری، اداری، فرهنگی و هتل درسی و یک طبقه روی همکف به کمیسیون ماده ۵ ارسال می‌شود.

رئیس کمیسیون عمران شوراری شهر تهران ادامه داد: ‌ طبق بند ۶ صورت جلسه شماره ۵۱۴ کمیسیون ماده پنج در مورخ ۲/۱۱ / ۹۱ با احداث۸ طبقه زیرزمین و بیست و هفت طبقه روی آن در دو بلوک مجزا به صورت تجاری، اداری، هتل موافقت می‌شود. پروانه ساختمانی پلاک مذکور جهت احداثدو بلوک ۲۷ طبقه و ۸ طبقه زیرزمین در مورخ ۲۸/۱۲ / ۹۱ صادر و متعاقب آن پروانه تغییر نقشه در مورخ ۱۲/۵ / ۹۲ جهت احداثده طبقه زیرزمین، همکف و بیست وهفت طبقه روی آن صادر شده است.

دنیامالی درباره خلاصه بررسی فنی ریزش گودبرداری نیز اعلام کرد: ‌ نفوذ آب از داخل خاک دستی، سست شدن قسمتهایی از خاک طبیعی و افزایش فشار جانبی خاک، تغییر شکل اضافی لوله اصلی آب و فاضلاب و شکستن آن، گسیختگی کششی انکر‌ها و همچنین پانچ شدن برخی از آن‌ها و گسیختگی دیواره گود از علل این ریزش است.

وی درباره نتایج بررسی در کمیسیون عمران نیز گفت: ‌ با توجه به روند نظامات اداری طی شده در پروژه مذکور و شواهد موجود در خاک منطقه از ماههای گذشته به نظر می‌رسد این حادثه به دلیل سهل انگاری عوامل دخیل در پروژه پدید آمده است. در این خصوص مکاتبات انجام شده توسط سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران در مورخ ۱۰/۲ / ۹۲ و ۲۴/۶ / ۹۲، شرکت اب و فاضلاب منطقه یک شهر تهران در مورخ ۲۰/۹ / ۹۱، شکواییه ساکنین پلاک‌های اطراف گود در مورخ ۱۰/۲ / ۹۲ و بررسی گزارشات مرحله‌ای مهندسین ناظر واخطاهای صادره توسط شهرداری ناحیه و منطقه حاکی این موضوع است.

وی با بیان اینکخ پروانه ساختمانی اولیه برای احداث۵ طبقه زیرزمین و ۳ طبقه روی آن صادر شده و متعاقباً این مجوز به ۱۰ طبقه زیرزمین و۲۷ طبقه روی آن تبدیل شده است، تصریح کرد: ‌ روند اجرایی و شروع فعالیت مشاورین و پیمانکاران نیز متناسب با این رویه عملیاتی شده است ونظام فنی و اجرایی حاکم بر کارگاه و پروژه در خور پروژه و شرایط خاص اجرایی آن نیست همچنین آزمایشات انجام شده اولیه و نتایج مبنای محاسبات پایدارسازی صحیح نبوده است و به نظر می‌رسد فرضیات اولیه طراحی، خوش بینانه در نظرگرفته شده‌اند.

دنیا مالی ادامه داد: روش پایدارسازی، فواصل انکر‌ها و ضخامت بتن پاششی مناسب نبوده است. به نظر می‌رسد مطالعات با ساده انگاری و بر اساس تجربیات گذشته انجام پذیرفته و اعتماد بیش از اندازه پیمانکار طرح و اجرا به سطح علمی و سوابق کاری خویش، مانع از بررسی دقیق شرایط طرح شده است. همچنین ر‌ها کردن و پر کردن محل گودبرداری با توجه به مدت زمان مورد نیاز و هزینه‌های مترتب آن فاقد ملاحظات فنی و ایمنی لازم است لذا اجرای تحکیم دیواره‌ها و خاک گودبرداری که در حال انجام می‌باشد می‌بایست در اسرع وقت به اتمام رسیده و سازه پروژه اجرا شود.

دنیامالی درباره تصمیمات کمیسیون عمران نیز با بیان اینکه ساماندهی نگرانی ساکنین و مردم در اولویت اول قرار دارد، گفت: ‌ مالک متعهد شد نسبت به رسیدگی به وضعیت یک به یک مجاورین خیابان گلستان و خیابان ایران زمین و همچنین کسبه مستقر در واحدهای تجاری خیابان گلستان جنوبی و درخواستهای ایشان اعم از بازسازی، نوسازی و یا توافق طرفین خرید واحدهای خسارت دیده و نیز پرداخت خسارتهای مالی وارده در چارچوب ساز و کار قانونی و حقوقی(تا پایان آذرماه سال جاری) اقدام کندهمچنین کارگروه رسیدگی به مباحثاجتماعی از جمله رسیدگی به امور همسایگان مجزا از کارگروه فنی بر این فرایند نظارت کند.

وی ادامه داد: همچنین مقرر شد با توجه به اینکه گود بیش از اندازه پایین رفته ارتفاعی که در پاشنه گودبرداری اجرا شده مبنای عمل قرار گرفته و عمیق‌تر نشود لذا ضروری است اصلاحات پروانه صادر شده در مدت زمان معین انجام و ارائه شود همچنین مقرر شد مطابق اعلام نظر کارگروه فنی جهت تثبیت و مقاوم سازی جداره‌های گود، تقویت و افزایش تعداد انکر‌ها وکنترل مستمر آن‌ها و نیز کنترل و افزایش زهکش‌ها و هم زمان اجرای شمعهایی تا عمق ۴۸ متر و ادامه آن‌ها تا کد ۱۵ - و تثبیت خاکهای دستی است.

به گفته رئیس کمیسیون عمران، اضافه کردن انکر‌ها و زهکش‌ها و نظارت بر عملکرد آن‌ها شروع شده و مقرر شده است حداکثر ظرف مدت سه ماه اجرای شمع‌ها و ستون‌های پیرامونی پایان یابد. البته تمهیدات فنی وبازگشایی موانع ترافیک خیابانهای گلستان ایران زمین ظرف مدت ۵۰ روز آینده انجام می‌شود.

وی ادامه داد: برای کنترل مستمر انکر‌ها نسبت به نصب ابزار دقیق در جداره‌های گود اقدام گردید و پایش اطلاعات استخراجی از آن‌ها و انطباق آن‌ها با شاخص‌های استاندارد جابجایی جداره گود تا نقطه هشدار و لزوم اقدام احتمالی به طور مستمر در حال انجام است از این رو جدول زمان بندی پروژه و تمهیدات ریزش گود که شامل کلیه مباحثفنی واجتماعی می‌باشد تهیه و در اسرع وقت ارائه شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز