خبرگزاری کار ایران

در جلسه کمیسیون عمران شورای شهر تهران تصویب شد:

تشکیل کمیته بررسی ابعاد ریزش پروژه ایران زمین

asdasd
کد خبر : ۱۱۲۷۰۲

بزرگ‌ترین نگرانی شورا درحال حاضر نبود امنیت روانی مردم در این محله است که فعلا این موضوع باید بر طرف شود تا بعدا در نحوه اجرا به فصل مشترک برسیم.

ایلنا: در جلسه کمیسیون عمران وحمل و نقل شورای شهر تهران که صبح یکشنبه ۲۱ مهرماه برگزار شد موضوع علت ریزش گودبرداری پروژه خیابان ایران زمین مطرح شد که در ‌‌نهایت کمیته‌ای متشکل از نه سازمان و نهاد دخیل در اجرا و نظارت پروژه تشکیل شد تا ابعاد مختلف پروژه را بررسی کنند.

به گزارش ایلنا به نقل از اداره کل روابط عمومی و بین الملل شورای اسلامی شهر تهران دراین جلسه که علاوه بر اعضای کمیسیون عمران، شهرسازی و معاونت نظارت شورای شهرتهران، معاونت شهرسازی شهرداری تهران، شهردار منطقه ۲، سازمان نظام مهندسی، مهندس ناظر، مشاور و مجری طرح و نماینده مالک حضور داشتند، مقرر شد تا کمیته‌ای متشکل از معاونت شهرسازی شهرداری تهران، شهردار منطقه ۲، نماینده سازمان نظام مهندسی، نماینده مالک، نماینده معاونت نظارت شورای شهر، نماینده کمیسیون عمران، نماینده شرکت مکانیک خاک و نماینده سازمان بازرسی شهرداری تهران و شرکت آبفا تشکیل شود و این کمیته در قالب کارگروه‌های مختلف به مدت ۱۰ روز موضوع را در ابعاد مختلف بررسی و نتیجه را به کمیسیون عمران شورای شهر گزارش کند.

در جریان این جلسه احمد دنیا مالی رئیس کمیسیون عمران شورای شهر تهران، گفت: به دلیل مشکلات بوجود آمده در پیرامون پروژه، کار گودبرداری قطعا باید متوقف شود.

وی خطاب به مجری پروژه گفت: ما مستنداتی در اختیار داریم که در زمان اجرای گودبرداری تغییر شکل‌های در زمین حاشیه گودبرداری وجود داشته است که از طرف سازمان نظام مهندسی، ناظر طرح، شهرداری و حتی اهالی محل به شما تذکر داده شده است ولی متاسفانه علی رغم این همه تذکرات این اتفاق افتاد که من معتقدم اگر تمهیدات لازم در نظر گرفته می‌شد این اتفاق صورت نمی‌گرفت.

دنیا مالی در ادامه افزود: بزرگ‌ترین نگرانی شورا درحال حاضر نبود امنیت روانی مردم در این محله است که فعلا این موضوع باید بر طرف شود تا بعدا در نحوه اجرا به فصل مشترک برسیم.

دکتر لیتکوهی مهندس مشاور کارفرما با اشاره به اینکه تمهیدات لازم برای فصل بارندگی در نظر گرفته شده است، گفت: اکنون پروژه متوقف شده است و بنا داریم ادامه کار را به روش جزیره‌ای اجرا کنیم و ساخت سازه را در وسط گودبرداری انجام دهیم تا باعثپایداری دیواره‌ها شود.

سعید غفرانی رئیس سازمان نظام مهندسی شهر تهران نیز در گزارش مراحل تذکر به ناظر و مجری طرح مبنی بر پرخطر بودن گودبرداری را بیان کرد و افزود: ما در چند مرحله دستور توقف کار را صادر کردیم که ظاهرا کار متوقف نشد و این مشکل بودجود آمد که ناظر باید پاسخگو باشد.

غفرانی افزود: با بررسی‌های انجام شده به نظر می‌رسد به نکات فنی لازم دراجرای گودبرداری دقت نشده است و همچنین دستی بودن خاک منطقه و نشتی آب باعثریزش این گودبرداری شده است که البته سازمان آب معتقد است نشتی آب بعد از ریزش گودبرداری بوجود آمده است که درحال بررسی است

اسماعیل دوستی عضو کمیسیون عمران شورای شهر تهران با اشاره به نامه نگاری‌های سازمان نظام مهندسی با شهرداری و ناظر پروژه گفت: در اینجا تعللی صورت گرفته است چرا که شما تنها به مکاتبات اکتفا کرده‌اید و در این خصوص جلسه‌ای برگزار نکرده‌اید.

دوستی در ادامه با اشاره به اینکه در بازدید از پروژه مشاهد شده است که ترک‌های کف خیابان اطراف پروژه با قیر و آسفالت پوشیده شده است خطاب به مجری طرح گفت: آیا این کار یک روش نگهداری دیواره گودبرداری بوده است؟ یا اینکه می‌خواسته‌اید اشکال کار را بپوشانید و چرا ناظر پروژه این موارد را تذکر نداده است.

نایب رئیس کمیسیون عمران شورای شهر تهران در ادامه با اشاره به اینکه من تعدادی گزارش فنی از اهالی محله دارم افزود: معتقدم که این ترک‌ها در فاصله گودبرداری ۱۵ تا ۲۰ متر اتفاق افتاده است و شما باید دره‌مان مرحله کار را متوقف می‌کردید.

محسن سرخو دیگرعضو کمیسیون عمران شورای شهر نیز بااشاره به اینکه گودبرداری بایستی متوقف شود، گفت: اضافه شدن به عمق گودبرداری به صلاح نیست و بهتر است کسری پارکینگ در طبقات بالا تامین شود.

در ادامه لیتکوهی مهندس مشاور کارفرما درخصوص پوشاندن ترک‌های کف خیابان اطراف پروژه گفت: آسفالت کردن این ترک‌ها برای پنهان کاری نبوده است بلکه چون فصل زمستان وبارندگی درپیش بوده است و آب باعثمی‌شد مقاومت خاک کم شود بنابراین ترک‌ها را با قیر پوشانیدیم.

علیرضا جاوید معاون شهرسازی شهردار تهران با اشاره به به بازدید خود از محل پروژه گفت: ما بایستی بیشتر توان خود را جهت جلوگیری از ریزش ضلع جنوبی پروژه کنیم و در این خصوص تمهیدات لازم را ایجاد کنیم.

دهقان نماینده شرکت ناظر پروژه در توضیحاتی مراحل نظارت در اجرای گودبرداری را بیان کرد و گفت: آب‌های زیرزمینی و فاضلاب بدون متولی عمده‌ترین عامل این تخریب بوده است.

مهدی چمران عضو کمیسیون شهرسازی شورای شهر تهران نیز که دراین جلسه حضور داشت با اشاره به برهم خوردن ساختار ژئودزی منطقه بر اثر این گودبرداری، گفت: این موضوع نیز باید بررسی شود که چگونه می‌توان این ساختار را تثبیت کرد تا مردم بتوانند باآرامش در آن منطقه زندگی کنند.

احمد دنیا مالی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهرتهران نیز با اشاره به اینکه با توجه به شرایط موجود عمیق‌تر شدن پروژه به صلاح نیست پیشنهاد داد تا معاونت شهرسازی شهرداری تهران پروانه ساختمانی این پروژه را بررسی مجددکند و در صورت امکان عمق گودبرداری از ۴۰ متر به ۳۰ متر کاهش یابد، همچنین تحکیم خاک اطراف پروژه نیز در دستور کار قرار گیرد.

وی همچنین در خصوص گودبرداری عمیق گفت: ما باید به این اعتقاد برسیم تا مجموعه طراح، مهندس مشاور و پیمانکار یک پروژه از هم جدا شوند چرا که در اکثر پروژه‌ها طراح و پیمانکار یکی است که از لحاظ فنی بهتر است این گروه‌ها از هم جدا باشند.

دنیا مالی درپایان پیشنهاد داد کمیته‌ای متشکل از نه عضو از سازمان‌ها و نهادهای دخیل در نظارت و اجرا این پروژه تشکیل شوند تا این کمیته در قالب چند کار گروه مسائل مختلف پروژه از قبیل بررسی مجدد پروانه ساختمانی، مسائل فنی و مشکلات ایجاد شده برای همسایگان پروژه را بررسی کنند و ظرف مدت ده روز نتیجه آن را به کمیسیون عمران شورا گزارش دهند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز